Nu behöver jag era hjärnor.
Vi fortsätter jakten på nästa husprojekt och ett hus i rätt storlek har äntligen dykt upp på en adress vi tycker om. Problemet är att där inte finns något garage eller carport, och heller inget förråd.
Huset är stort med torpagrund så viss förvaring går att lösa framåt, men elbilarna behöver parkeras någonstans och laddning behöver fixas, och cyklar etc vill vi ha väderskyddade.
En liten smal väg går fram till tomten, men det är allt.
Har ni några tankar på hur man skulle kunna göra här?

• Vy över bostadstomt med trappa, uteplats, gräsmatta och träd. En cykel står lutad mot en sluttning. Ett förråd i trä finns i ena hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rakt fram där vägen slutar är väl en perfekt plats för ett garage.

• Gilla
Johan Sahlin
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Rakt fram där vägen slutar är väl en perfekt plats för ett garage.
Du tänker att man kan gräva ur där? Funderar på om tomten och huset pallar det? Huset står på torpagrund och är från 1903. Dränering rekommenderas ej pga ev sättningar då. Vågar man gräva ur för garage så nära tro?

snaggletooth snaggletooth skrev:
[länk]

Att vara bundis med grannarna är nog ingen nackdel om man ska få till något vettigt där.
Exakt. Huset framför är byggd på en avstyckad del av tomten och enligt besiktningen är den villan framför till och med placerad på gula husets tomt.
Avloppsledning går via den tomten också.
Antar att detta blev en kompromiss när man styckade av.
Självklart är det viktigt med grannsämja 🥰

Du har kollat med kommunen att det är tillåtet att bygga ett garage på fastigheten?
Tänker att det är bra att veta vad som är möjligt att bygga innan det ens är värt att planera för något.

Det är inga problem med att gräva ur men det kan komma att behövas spont och en gjuten mur mot grannen. Så oavsett kommer det att kosta men fullt möjligt är det

• Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Du har kollat med kommunen att det är tillåtet att bygga ett garage på fastigheten?
Tänker att det är bra att veta vad som är möjligt att bygga innan det ens är värt att planera för något.
Det har vi inte gjort än, men får förstås kolla upp det.
Med tanke på att fastigheterna runt om har garage och eller carport så bör väl inte detaljplanen sätta stopp?

Vart är den "fantastiska potential" som mäklaren skriver om? Det verkar inte gå att göra nånting på den där frimärkstomten som saknar riktig infartsväg.

useless useless skrev:
Vart är den "fantastiska potential" som mäklaren skriver om? Det verkar inte gå att göra nånting på den där frimärkstomten som saknar riktig infartsväg.
Mäklarsnack!
Vi behöver/vill ha kvadratmetrarna och tycker om husets karaktär. Tomterna här omkring är ofta inte större än så.
Potentialen ligger väl i att renovera upp det till ett vackert hem tänker vi…

Alltså, jag tycker det är ett fint hus med ett fint läge. Det är bara mäklarens ord jag anmärker på

Jag tycker det verkar som ett irritationsmoment att ha två bilar och en så smal infart. Ofelbart kommer att "fel" bil alltid att stå ytterst när man ska iväg.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M MrsForest skrev:
Jag tycker det verkar som ett irritationsmoment att ha två bilar och en så smal infart. Ofelbart kommer att "fel" bil alltid att stå ytterst när man ska iväg.
OT: Kan irritationen möjligtvis minska om man då skaffar två identiska bilar och helt enkelt väljer den som står ytterst oberoende om man kom hem först eller sist?

• Gilla
ReMaxBerea
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alltså, jag tycker det är ett fint hus med ett fint läge. Det är bara mäklarens ord jag anmärker på
Haha jag är beredd att hålla med.

M MrsForest skrev:
Absolut! Detta är en av minusposterna. Samt frågetecknet om man kommer förbi med cykel utan problem om det står två bilar på rad där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.