Vilka hus kan man få under 1,5 miljon och då menar jag inkl. rubbet. Markarbeten, ev. inredd övervåning, grund, totaltentreprenad? Och vad ingår då? (Kakel?)

Jag har svårt att hitta det!
SUPERTACK på förhand.
Ni får Gerringpriset av mig då! 8-)

Lbhus Jordugglan kostar 1.430 000 ....

L
Letar tomt ännu...funderar på Älvsbyhus Tyr sx (5 rok, 1-plan, 121 m2).
Med de priser som jag har fått fram från deras prislista, kontakt med säljaren och från massor av byggdagböcker på nätet tror jag att det går att hamna på ung. 1,3 mille för huset, inkl grund (som ingår), ledningsanslutningar till gata, grovplanering av en relativt lättbyggd tomt och grusad uppfart och gång. Då har jag räknat tillval som kakel och klinker i wc + bad och klinker i hall, eklaminat i kök o v-rum, inbyggnadsugn, spårade luckor, extra fönster, snyggare innerdörrar etc. En del av dessa "tillval" kan ej köpas av Ä-hus, utan man måste göra det själv alt. köpa egna hantverkare. Lägg till c:a 120 tkr för ett enkelgarage/frd (inkl. btg-golv och målning)
Sen tillkommer ju alltid kostnader för tomt, anslutningsavgifter för el och VA, nybyggnadskarta, bygglov, byggsamråd, utstakning, pantbrev, lagfart, räntor under byggtiden, gräsmatta, plattläggning, planteringar, altanbygge, braskamin, murad utegrill, pool........ ;)
/L.

När vi kollade på LBs ugglan serie skulle det gå på 2 100 000:-. totalentreprenad. :-?
Då kosstade visserligen våran tomt 400 000:-.
I priset 1 450 000:- ingick tomt, grund samt markarbete då?

Älvsbyhus och Smålandsvillan har säkert ett flertal.

Vi har byggt ett Ä-hus (Höner utan garage) i Hörnefors 3 mil söder om Umeå och då hamnade vi på 1.25 och i det ingår anslutningar VA, EL, tomtköp alla markarbeten, klinker i hall, alla tillval (takkupa etc).

För allas info:
Nya "Ugglor" ligger ute på LB-hus hemsida nu.

Tidiagre kallades Ugglanserien "Jordugglan", Pärlugglan" osv. Nu heter de bara Ugglan + ytmåttet. Jag har bara kollat snabbt med åtminstone ett av enplanshusen (cirka 135 kvm) är nytt och kanske gamla Jordugglan (nu Ugglan 122) är något modfierad...?

Priserna har jag naturligtvis inte hunnit få ännu. Men pris på jordugglan lämnade någon ovan.

Hej!
Kör LB-hus med totalentreprenad för dem priser man sett här?

Omkring 1,5 Mkr för huset på totalentrentreprenad (Jordugglan 122 kvm). Sedan tillkommer naturligtvis tomt och anslutningar, ev tillval, tomtanläggning, garage, ev extra markarbete osv.

Men svaret på din fråga är Ja.

Jag trodde paddington frågade efter ett hus för TOTALT 1,5 milj. Alltså inkl. markarbete m.m. :-?

Ja det tror jag Paddington gör. Och Jordugglan får man under 1,5 inkl markarbete.

De sedvanliga kostnader som brukar finnas med i NF totalentreprenadkalkyler ligger ju med i 1,5 Mkr för Jordugglan.

Jag ville bara göra Paddington uppmärksam på andra kostnader som tillkommer vid husbygge (vissa alltid ex tomt - andra ibland ex tillval). Det är lätt att underskatta dessa vare sig man tittar på LB-hus, Älvsbyhus eller vilken annan TE-kalkyl som helst.

tack.

Jo, jag vet att det tillkommer en del (tyvärr) och hade vi inte bott i sthlm hade det inte bekommit oss efs tomterna är så billiga i övriga sverige (finns självklart dyra tomter annat än här!)... men här kan tomterna ligga från 1,5 miljon och till 10 miljoner... Har man ca 2,5 miljon att röra sig med totalt blir man väldigt begränsad!

Jag ville bara göra Paddington uppmärksam på andra kostnader som tillkommer vid husbygge (vissa alltid ex tomt - andra ibland ex tillval). Det är lätt att underskatta dessa vare sig man tittar på LB-hus, Älvsbyhus eller vilken annan TE-kalkyl som helst.
Läste lite fel i ditt inlägg, såg inte att det stod EVENTUELLT extra markarbete.. 8-)
Men "totalentreprenad" innebär väl vanligtvis bara att de har kontakten med entreprenörena som yttersta ansvaret. Är du säker på att rubbet ingår i huspriset?? :-?

Och det känns lite tajt att röra sig med 1,5 miljoner. Som du själv säger, det tillkommer mycket kostnader man inte tänker på och lite till...! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.