Vi är i byggartankar och har kollat lite tomter.
Har hittat en vi gillar, högt läge men lite utmaningar med sluttning och berg. Allt det går ju att lösa. Det kniviga är att tomten i sig bara är 394kvm. Litet ja, men trevligt läge i bra område i Stockholms omnejd.

Detaljplanen ger rätt till att man får bygga max 1/5 av tomtytan. Alltså 78,8kvm. Dock i två plan med 7m bygghöjd.

Har kikat lite hus men inte hittat mer ön Anebyhus Kubik som har 79kvm byggyta.
Det skulle gå att rita om till två våningar och pulpettak.

Söker nu tips på andra leverantörer eller varianter. Om någon har erfarenhet?

Låter ju som en bättre start att rita ett eget hus som passar tomten?

• Gilla
PellePeps
  • Laddar…
harry73
Bygger man själv, kan man också bygga källaren som skulle öka bo(bi)ytan ordentligt.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
På 7m kan du få in 2,5 planshus. Och eventuellt källare, ett suteränghus kanske kan passa.

Kolla inte dig blind på kataloghusen uta utgå från vad som skulle passa på tomten med ingångar, höjder etc.

Helt klart lockar det ju att rita själv.
Men spontant av en som inte gjort det förr känns det ju mycket dyrare, fördom?

Vi har ju ändå en budget och det är 3,5-4 för allt utom tomten. Vilket inte ger så mycket utrymmen.

F Freppuno skrev:
Helt klart lockar det ju att rita själv.
Men spontant av en som inte gjort det förr känns det ju mycket dyrare, fördom?

Vi har ju ändå en budget och det är 3,5-4 för allt utom tomten. Vilket inte ger så mycket utrymmen.
Tror att 100K eller vad det nu kan kosta att få någon att hjälpa er rtita är värt varenda krona!!

• Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Ha i tanken att du kan göra en Attefallstillbyggnad när huset är klart.

Det är inte så mycket dyrare. Jag har ritat helt själv. Men ofta lägger man till extra standard såsom tjockare väggar, bättre fönster etc som bidrar till högre pris.

Jag ritade mitt första hus själv och det passar tomten mångt bättre än alla kataloghus. Visst blev det fel här och där, men tro inte för en sekund att kataloghusen är perfekta. De passar ett fåtal och satsar allt krut på att få in så många rum och köksöar som möjligt.

Rita ett hus som passar tomten och din familj, det vinner alla på. Och priset för mitt hus blev inte dyrare än alla myresjö och eksjöhus runt omkring mig, 20 000kr/kvm i ett plan. Och så fick man stenhus på köpet. Och vill nog säga att jag hade mindre bekymmer än många andra, den mest utländska hantverkaren på mitt bygge var en tysk som bott i landet i 15 år.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kolla inte dig blind på kataloghusen uta utgå från vad som skulle passa på tomten med ingångar, höjder etc.

En attefallstillbyggnad på 15kvm är ju inte dumt. Går det utanför detaljplanerad yta?

Ja nä kataloghusen. Dom allra flesta lämnar mycket att önska. Ser ju typ lika ut med toköppna planlösningar och jättelite förvaring till förmån för rum.

F Freppuno skrev:
En attefallstillbyggnad på 15kvm är ju inte dumt. Går det utanför detaljplanerad yta?
Ja, plus 15 i ett plan eller 7,5 per plan. Vissa kommunen låter dig lägga till detta i bygglovet direkt. Ta hjälp av en arkitekt och kör lösvirke, kommer bli bäst och behöver inte bli dyrare alls.

Hemmakatten
En arkitekt kan spara många dyra kvm genom smarta lösningar och huset blir helt anpassat till er. Dessutom ger arkitekter ofta ett mervärde och presenterar wow-lösningar du aldrig tänkt på.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
En arkitekt kan spara många dyra kvm genom smarta lösningar och huset blir helt anpassat till er. Dessutom ger arkitekter ofta ett mervärde och presenterar wow-lösningar du aldrig tänkt på.
Mina förutfattade åsikter om arkitekter är att de gärna vill sätta SIN prägel på sitt uppdrag. Ofta med lösningar som blir dyrare än standard.

Sen är det inte bara att googla arkitekt och ringa ett nummeroch bestämma.
Hur vet man ens hur många timmar det blir i slutändan? Dvs vad totalkostnaden för arkitekten blir?

Jag tror nog de flesta som anlitar en arkitekt vill ha något speciellt och primärt något dyrare än standard.

Vi ritade vårt hus själva med vetskapen om att allting förmodligen inte var optimalt, men tillräckligt bra för våra ändamål. Det tog ca ett år.

Jag förespråkar fler att själva rita sina hus efter att ha kikat på färdiga planlösningar där man utgår ifrån sina egna behov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.