Vi har köpt en tomt med en liten sommarstuga på. Vi har för avsikt att bygga ett permanent hus på tomten. Tomten är på ca 3500 kvm och vi har tänkta att bygga ett tvåplans hus på ca 250-300 kvm beronde på vad det kommer att kosta.

Vi har varit i kontakt med Willa Nordic då vi hört mycket positivt om den firman. Vi har haft en några möten med deras säljare. Han har sagt att det kommer att landa på ca 18-22' per kvm. Jag tycker att det är konstigt att det inte blir skillnad ju större man bygger. Jag tycker också att det borde vara billigare att bygga tvåplans jämfört med enplans hus. Vi måste nu specifisera vad det är vi vill bygga för hus. Vad för tillvall vi vill ha osv. De vill ha 10.000 kr för att kunna lämna en offert med ritningar. Är det rimligt?

Vi kommer även vilja att kontakta några andra leverantörer och det går ju inte att betala 10.000 kr till varje leverantör. Vilka andra leverantörer tycker ni att vi skall kontakta?

Vår budget är ca 4,5 MSEK för en totalentrepenad.

Nybyggare!

En offert ska inte kosta något. Den är ju till för att upplysa kunderna om vad det de vill ha kommer kosta. Det är ju lika absurt som att du skulle få betala en tia för att få reda på vad varorna kostar på ICA.

För vår del så tog vi in offerter från totalt fem olika leverantörer. Med dessa offerter fick vi i samtliga fall skisser, både på fasader och på planritngar. Det kostade inte en krona, precis som det ska vara!

Hej igen,

Tack för din input! Jag håller helt med dig. Jag har inte för avsikt att betala någonting för att få offert.

Det kan ju vara så att husleverantörer som tar ut en hög avgift för offert egentligen har för mycket att göra, att de försöker 'skrämma bort' överflödet av kunder. Eller att så försöker de knyta kunderna till sig. Vilken kund går till en annan leverantör efter man har betalat 10.000?

Det är inte ritningarna de vill ha betalt för då? Alltså att ni har ombett ett specialritat hus (omritat?) och att de därför måste rita upp nya ritningar för detta? Vi fick betala ungefär 10 000 för våra ritningar, men det var ju senare i skedet när vi väl bestämt oss och ritat om huset en massa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.