5 092 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Hus i två plan med kök på övervåningen?
Hej!
Efter 7 år i lägenhet är det äntligen dags att uppgradera sig till hus. Tankarna går kring att köpa en tomt, gärna sådana som ligger på hemnet med färdigt husförslag för att det skall bli så bekvämt som möjligt. Jag vill helst bara peka på vilken husmodell det skall vara så löser dom resten.
Jag har egentligen två frågor:
Är det så enkelt när det är annonser med tex "Tomt på 1000 m2 med valfritt hus från tillverkare X"?
Sedan har jag och min sambo ett vad jag förstått lite udda önskemål, nämligen att köket skall vara beläget på ovanvåningen.
Måste man köpa ett suterränghus för detta eller finns det även alternativ på 2-planshus med kök på övervåningen?`
Mina frågor är antagligen fullständigt självklara för er som är husveteraner, men alla är vi nybörjare någon gång och jag ber om överseende
Mycket tacksam för svar!
Efter 7 år i lägenhet är det äntligen dags att uppgradera sig till hus. Tankarna går kring att köpa en tomt, gärna sådana som ligger på hemnet med färdigt husförslag för att det skall bli så bekvämt som möjligt. Jag vill helst bara peka på vilken husmodell det skall vara så löser dom resten.
Jag har egentligen två frågor:
Är det så enkelt när det är annonser med tex "Tomt på 1000 m2 med valfritt hus från tillverkare X"?
Sedan har jag och min sambo ett vad jag förstått lite udda önskemål, nämligen att köket skall vara beläget på ovanvåningen.
Måste man köpa ett suterränghus för detta eller finns det även alternativ på 2-planshus med kök på övervåningen?`
Mina frågor är antagligen fullständigt självklara för er som är husveteraner, men alla är vi nybörjare någon gång och jag ber om överseende
Mycket tacksam för svar!
Nej det tvivlar jag starkt på. Iofs är det enklare rent arbetsmässigt för dej jämfört med att bygga lösvirke själv. Men Du ska fortfarande fatta en rad med beslut och inte minst ha koll på att alla inblandade firmor och hantverkare dels gör det Du har beställt med det material Du har bestämt, dels gör rätt utifrån olika regelverk.emil99 skrev:
Ju mindre Du kan och ju mindre Du engagerar dej ju större risk för att bli lurad på allt möjligt.
Det finns mängder med avskräckande trådar på forumet, läs så mycket Du orkar, ju mer kunskap Du har när Du drar igång ju bättre är det.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Många beslut blir det, från kvalitetsansvarig och byggsamråd till val av tapeter...Men bygger du med totalentreprenad som jag antar att han menar så blandar man sällan in så många företag. Ett till grunden och ett till huset brukar räcka.Jan-Å skrev:
Eller så bygger man med verklig totalentreprenad så tar husföretaget hand om grunden också. Det är ju det som är vitsen med totalentrepenad, ett enda företag, ett enda kontrakt på hela byggnationen (i mitt fall tog sig husföretaget även på sig att anlägga det enskilda avloppet).Peter&Sirpa skrev:
Emil 99: Om du hittar en tomt som inte är knuten till någon speciell husleverantör anser jag att du har störts chans att få det du vill ha. Det är inte alla leverantörer som har, kan eller vill leverera det du önskar.
Vi har en tomt i Göteborg som vi kommer bygga en tvåplansvilla på. Köket kommer att placeras på våning två.
Mina erfarenheter baseras på stadsbyggnadkontoret i Göteborg, med reservation att det kan diffa från kommun till kommun.
Precis som tidigare inlägg presenterat så måste din planlösning kunna användas i båda plan för ev. framtida handikappade. I din ritning måste det finnas förberett för ett kök i bottenplan, det behöver med andra ord finnas en kokvrå/pentry el. liknande på botten om du vill ha ditt kök på våning två.
Vi löser detta dilemma med en uthyrningslägenhet i bottenplan, 1 rok, där det finns en dörrpost i regelvirket mellan vår del och lägenheten. Denna dörr kommer vara igengipsad. Kan med lätthet öppnas för att möta kraven på handikappsanpassning.
Med våra önskemål sonderade vi marknaden för just huslösningar med kök på våning två. Det finns några husleverantörer som är flexibla och möter dina krav. Vårgårdahus är ett exempel, Emmyhill tror jag modellen hette som vi tittade på. LB-hus hade också någon variant som kunde funkat för oss.
Det är väldigt få kataloghus som finns presenterade med kök på plan två, istort sett bara suterrängvarianter, så att hitta en variant färdig och klar i en katolog, en Den vill jag ha! -modell är enligt min åsikt icke existerande.
Du får vara beredd att tänka till och planera om befintliga kataloghus med hjälp av deras säljare. Ett inte helt lätt projekt då det är mycket du ska tänka på för att få en bra lösning.
Av ekonomiska skäl lade vi ner katalogvarianterna och fastnade för två husleverantörer som ritar och bygger helt och hållet det du vill. Vi hoppas flytta in till årsskiftet 2010/11.
Så mitt tips är att
jaga tomt där du inte är bunden till en viss leverantör.
förbereda dig på en hel del jobb kring planlösningar o.dyl.
Lycka till!
Vi har en tomt i Göteborg som vi kommer bygga en tvåplansvilla på. Köket kommer att placeras på våning två.
Mina erfarenheter baseras på stadsbyggnadkontoret i Göteborg, med reservation att det kan diffa från kommun till kommun.
Precis som tidigare inlägg presenterat så måste din planlösning kunna användas i båda plan för ev. framtida handikappade. I din ritning måste det finnas förberett för ett kök i bottenplan, det behöver med andra ord finnas en kokvrå/pentry el. liknande på botten om du vill ha ditt kök på våning två.
Vi löser detta dilemma med en uthyrningslägenhet i bottenplan, 1 rok, där det finns en dörrpost i regelvirket mellan vår del och lägenheten. Denna dörr kommer vara igengipsad. Kan med lätthet öppnas för att möta kraven på handikappsanpassning.
Med våra önskemål sonderade vi marknaden för just huslösningar med kök på våning två. Det finns några husleverantörer som är flexibla och möter dina krav. Vårgårdahus är ett exempel, Emmyhill tror jag modellen hette som vi tittade på. LB-hus hade också någon variant som kunde funkat för oss.
Det är väldigt få kataloghus som finns presenterade med kök på plan två, istort sett bara suterrängvarianter, så att hitta en variant färdig och klar i en katolog, en Den vill jag ha! -modell är enligt min åsikt icke existerande.
Du får vara beredd att tänka till och planera om befintliga kataloghus med hjälp av deras säljare. Ett inte helt lätt projekt då det är mycket du ska tänka på för att få en bra lösning.
Av ekonomiska skäl lade vi ner katalogvarianterna och fastnade för två husleverantörer som ritar och bygger helt och hållet det du vill. Vi hoppas flytta in till årsskiftet 2010/11.
Så mitt tips är att
jaga tomt där du inte är bunden till en viss leverantör.
förbereda dig på en hel del jobb kring planlösningar o.dyl.
Lycka till!
Du kan ju kolla om det går att få ett katalogsuterränghus omritat till ett vanligt tvåplanshus istället. Vet att jag sett det på en hemsida någon gång.
Och det är ju såklart väldigt praktiskt med totalentreprenad, men det är dyrt.
Och det är ju såklart väldigt praktiskt med totalentreprenad, men det är dyrt.
Tack så jättemycket för alla tips. Verkar som det är en hel del bök om man skall få till ett icke-suterränghus med kök på ovanvåningen.
Gäller väl att hitta en bra tomt helt enkelt då.
Enormt stort tack för alla tips!
Gäller väl att hitta en bra tomt helt enkelt då.
Enormt stort tack för alla tips!
Varför skulle det inte gå att få ha kök på övervåningen även i ett fristående hus? Fick man inte det skulle det inte gå att bygga ett suterränghus med ingång från källarplanet. Vad skiljer då ett suterränghus från ett tvåvåningshus? Båda har ju två våningar? Ett suterränghus har en del av väggarna i sten eller liknande material eftersom det huset är instoppat till viss del i en sluttning. Man har låt säga en halv källarvåning. Det är alltså fullt möjligt att bygga vilket hus som helst som suterränghus bara man anpassar det så det. Likväl kan man bygga ett suterränghus fristående, antingen som det är eller med modifierad källare. Kan vara roligt med några fönster i källardelen. Det gäller bara att hitta en tillverkare som erbjuder en husmodell som utan allt för stora kostnader går att förändra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden