Stickan56
A Annika Markusbacka skrev:
Menar du att folk som bor där kommer vilja ha något nyare?
Medelåldern är hög.
Jag kollade personerna på gatorna närmast huset,

Stickan

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Ettt badrum kommer att kosta 150-200.000. Tak 175-225.000 och kök minst 200.000. Dränering 200.000.
Det var väl aldrig frågan om att riva & bygga nytt?
Snacka om fantasi summor...

• Gilla
linneac
  • Laddar…
A Annika Markusbacka skrev:
Jag gissar att ett färdigrenoverat ligger på kanske 900-1000. Jag är hyfsat händig, mannen är väl inte riktigt lika händig, men min pappa kan bygga. Sen finns det mycket folk som kan hjälpa till, det gäller bara att kunna instruera dom rätt. Jag tänker ju att vi kan riva ut själva.
Har ni någon plan hur ni ska renovera, visst det går att anlita vänner och bekanta men räkna med att få göra allting själv.
Har du renoverat förut eller byggt något tidigare avsende hus?

Åhå, är detta första huset ni kikat på, det fattade inte jag. Det är som sagt klokt att inte köpa ”första bästa”, känn in er så ni vet vad ni får för pengarna.

Nu har ju husmarknaden svalnat dessutom så man inte behöver lägga en miljon över accepterat pris innan man ens sett kåken...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja känna och klämma på huset är absolut det bästa.. Har man hittat sina drömmars hus så är man också beredd på att ge det den kärlek det behöver. Annars kan det bli frustrerande istället.. Med det sagt så tycker jag iallafall att siktar man på att bo där i säg 30-40 år så är det heller ingen katastrof om man går +-0 när man säljer sen.. Verkar idag som att man måste gå enorma mängder + på allt man gör annars är det inte värt det. Samtidigt står en glo ny bil i garaget som är värd hälften om 3 år men det är inget problem..

• Gilla
Annika Markusbacka och 1 till
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Ettt badrum kommer att kosta 150-200.000. Tak 175-225.000 och kök minst 200.000. Dränering 200.000.
Priser om man köper allt inkl ROT och standard normal. Målning och tapeter av ett tum 30.000.

Arbetskostnaden är ca 40-50% av priset. Annat material och moms.

Du får själv fundera över med ovanstående priser minus vad ni kan själva göra avgöra vad huset är värt. Dethela beror vilkettidsperspektiv ni har.
De där kan inte stämma. Nu har jag inte sett huset, men river man av taket o spikar ny råspont, duk och sen betongpannor så kostar de max 50.000:-. En dränering kostar inte 200.000:- för en kåk på 100kvm.

Beror ju på vad man man gör, ska man passa på och byta avloppsstam och inkommande vattenrör samtidigt när man ändå gräver upp för dränering så kan det ju dra iväg.

S shomakie skrev:
De där kan inte stämma. Nu har jag inte sett huset, men river man av taket o spikar ny råspont, duk och sen betongpannor så kostar de max 50.000:-. En dränering kostar inte 200.000:- för en kåk på 100kvm.
Å andra sidan lät 50' väldigt billigt. Runt 100' säger min erfarenhet. Kanske beror på var man bor?!

När det gäller TS så känns det spontant som ni själv är ganska tveksamma. "If in doubt, don't" som det ibland så fint heter.
Som någon skrev, sliter hårt med mycket renoveringar.

• Gilla
Annika Markusbacka och 1 till
  • Laddar…
"Hus från -77, mycket att göra, hur mycket kan man kräva att säljaren går ner i pris?"

Du kan inte kräva någonting, dock kan ni förhandla och komma överens.

E Evamag skrev:
Priser om man köper allt inkl ROT och standard normal. Målning och tapeter av ett tum 30.000.

Arbetskostnaden är ca 40-50% av priset. Annat material och moms.

Du får själv fundera över med ovanstående priser minus vad ni kan själva göra avgöra vad huset är värt. Dethela beror vilkettidsperspektiv ni har.
Låter som höga priser. Vi bytte tak (från 1977 faktiskt :)) för cirka 75kkr, Göteborg. Och vi bytte inte i förtid (det regnade in...).

Vi hade flera offerter på att byta tag.
Ta bort gamla takpannor, ta bort gammal läkt,ny underlagspapp, nya läkt, nya pannor + ställning för arbete på hög höjd plus några råspont som behövde bytas.
Offerter mella 175-225.000

E Evamag skrev:
Vi hade flera offerter på att byta tag.
Ta bort gamla takpannor, ta bort gammal läkt,ny underlagspapp, nya läkt, nya pannor + ställning för arbete på hög höjd plus några råspont som behövde bytas.
Offerter mella 175-225.000
Vi bor i 3-planshus så ställning behövdes och ingick i priset, ny läkt, ny papp, ny spont där så behövdes och byte av alla trasiga pannor, lite plåtarbeten och byte av vissa slitna rännor. Kanske hade extrem tur eller så är det billigare i GBG.

Då hade du tur.
Priserna var från flera företag som jobbar i Mälardalen.

Köp inte rucklet, inte när ni har småbarn och inte när inte båda verkligen gillar att renovera!
Direktverkande el kostar mycket att bygga bort och är dyrt att driva. Förutom alla andra fel på huset. Det där på tallgatan verkade prisvärt i jämförelse.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.