Hej!
Har gjort ganska omfattande markarbete på tomten under vår och sommar. Vid ett tillfälle grävdes inkommande vatten av. Det lagades och eftersom det fortfarande var tidig vår (med kalla nätter) slängde byggarna ner lite cellplast och täckte med grus. Sedan grävdes det fram igen under sommaren.
Nu närmar sig frosten och jag måste vintersäkra detta. Vi kommer fortsätta med markarbeten på denna delen av tomten om kanske 2 år, så det behöver inte vara någon jättepermanent lösning. Det får bara inte frysa sönder under vintern.
Min tanke är att lägga ett skumrör runt slangen och sedan fylla på med 1 kubik grus. Räcker det eller är det bättre om man har sand nere vid rören?
Här ser ni bild på inkommande vatten (inklusive lagningen) samt avloppet
och ungefär här längs den röda linjen går vattnet
Värt att nämna att den mesta marken längs röda linjen är orörd och har överlevt några riktigt kalla vintrar, så där borde vattnet ligga tillräckligt djupt.
Edit: Jag bor i Stockholm
Har gjort ganska omfattande markarbete på tomten under vår och sommar. Vid ett tillfälle grävdes inkommande vatten av. Det lagades och eftersom det fortfarande var tidig vår (med kalla nätter) slängde byggarna ner lite cellplast och täckte med grus. Sedan grävdes det fram igen under sommaren.
Nu närmar sig frosten och jag måste vintersäkra detta. Vi kommer fortsätta med markarbeten på denna delen av tomten om kanske 2 år, så det behöver inte vara någon jättepermanent lösning. Det får bara inte frysa sönder under vintern.
Min tanke är att lägga ett skumrör runt slangen och sedan fylla på med 1 kubik grus. Räcker det eller är det bättre om man har sand nere vid rören?
Här ser ni bild på inkommande vatten (inklusive lagningen) samt avloppet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och ungefär här längs den röda linjen går vattnet
Logga in
Skapa konto
Värt att nämna att den mesta marken längs röda linjen är orörd och har överlevt några riktigt kalla vintrar, så där borde vattnet ligga tillräckligt djupt.
Edit: Jag bor i Stockholm
Redigerat:
Var i Sverige är detta?
Tycker den verkar gå grunt med tanke på ev. tjäle.
Tycker den verkar gå grunt med tanke på ev. tjäle.
Jag är långt ifrån någon expert men min vattenledning ligger på ca 150 cm djup ända fram till frostfritt. Om jag inte minns fel är det dubbla isolerskivor ovanpå ledningen och därefter grus innan man la jord.
Men som sagt, jag är ingen expert. Försöker bara komma ihåg hur proffsen gjorde hos mig.
Du kommer säkert få bättre svar än av mig.
Lycka till.
Men som sagt, jag är ingen expert. Försöker bara komma ihåg hur proffsen gjorde hos mig.
Du kommer säkert få bättre svar än av mig.
Lycka till.
OK . Det är inkommande vatten från gatan då. Har det klarat sig från frysning tidigare med det djupet som slangen ligger på. Ligger slangen tillsammans med avloppet, brukar vara så.O oddan skrev:
Jag är absolut ingen expert på området, men vattenledningen verkar ju bara ligga på 1-2dm djup?
Har den verkligen klarat sig utan att frysa utan värmeslinga tidigare?
Nu höftar jag grovt, men den borde ligga minst 1m ner i marken? Förmodligen djupare för att klara de kallaste vintrarna.
För att säkra upp funktion som det ser ut nu blir väl det enklaste att stoppa i en värmeslinga, om det inte redan finns?
Nu höftar jag grovt, men den borde ligga minst 1m ner i marken? Förmodligen djupare för att klara de kallaste vintrarna.
För att säkra upp funktion som det ser ut nu blir väl det enklaste att stoppa i en värmeslinga, om det inte redan finns?
Tacksam för att du tar dig tid att svara! Varför inte är skum bra?J jonaserik skrev:
Om du menar T-kors på avloppet så är röret från huset och slangen är backspolning från poolen.
Ja, det är inkommande vatten från gatan. Och ja, det har klarat tre vintrar (varav två riktigt kalla). Och slangen ligger med avloppet, det stämmer.J jonaserik skrev:
Hej! Jag tror att den ligger djupare än 1 meter större delen av sträckan från gatan till huset. Men just här låg den ytligare än väntat, och det var också därför den blev avgrävd.K Kasken skrev:Jag är absolut ingen expert på området, men vattenledningen verkar ju bara ligga på 1-2dm djup?
Den har ingen värmeslinga och har klarat sig utmärkt i 3 vintrar. En vinter var vi dessutom bortresta i två veckor när temperaturen låg på -15 nästan hela tiden.
Så ska du försöka få ner den så mycket som möjligt.Ligger tillsammans med avlopp och backspolning, det värmer massorna runt en del. Sen verkar det som att slangen ligger i samma rör som backspolningen, om jag uppfattat det rätt. Lägg sand och släta till jämnt, upp till ca 10 centimeter över och ovanpå lägger du isolering ( ecoprime ). Den är 120X60 i mått och kan läggas på tvären, blir då 120 cm ( 60 cm på var sida utstickandes på båda sidorna av slangen. Ovanpå ca 5-10 cm sand och sen vanliga massor som kom från grävningen. Då ska du klara dig på din breddgrad.O oddan skrev:Hej! Jag tror att den ligger djupare än 1 meter större delen av sträckan från gatan till huset. Men just här låg den ytligare än väntat, och det var också därför den blev avgrävd.
Den har ingen värmeslinga och har klarat sig utmärkt i 3 vintrar. En vinter var vi dessutom bortresta i två veckor när temperaturen låg på -15 nästan hela tiden.
Stort tack för de detaljerade instruktionerna!J jonaserik skrev:Så ska du försöka få ner den så mycket som möjligt.Ligger tillsammans med avlopp och backspolning, det värmer massorna runt en del. Sen verkar det som att slangen ligger i samma rör som backspolningen, om jag uppfattat det rätt. Lägg sand och släta till jämnt, upp till ca 10 centimeter över och ovanpå lägger du isolering ( ecoprime ). Den är 120X60 i mått och kan läggas på tvären, blir då 120 cm ( 60 cm på var sida utstickandes på båda sidorna av slangen. Ovanpå ca 5-10 cm sand och sen vanliga massor som kom från grävningen. Då ska du klara dig på din breddgrad.
Förstår inte riktigt vad du menar med "slangen ligger i samma rör som backspolningen" så här kommer en förtydligande bild där jag har markerat med rött den slangen som är inkommande vatten från gatan. Den ligger inte i något rör alls här (den gör dock det närmare huset).
Logga in
Skapa konto
OK såg mer ut som att det var den som kommer nerifrån på fotot, men har ingen betydelse. En kort fråga till, vintertid med snö, kommer det att skottas där då eller att snön ligger kvar, snö isolerar riktigt bra.O oddan skrev:Stort tack för de detaljerade instruktionerna!
Förstår inte riktigt vad du menar med "slangen ligger i samma rör som backspolningen" så här kommer en förtydligande bild där jag har markerat med rött den slangen som är inkommande vatten från gatan. Den ligger inte i något rör alls här (den gör dock det närmare huset).
[bild]