I vårt mellanbjälklag är det ca 20cm utrymme och det ligger endast 4cm stenull, detta upptäckte jag för 3 år sedan när jag bytta undergolvet. Nu vill vi byta till luftvärmepump med golvvärme under träparkett och jag har läst att man ska isolera golvet, men ingen skillnad görs mellan bottenplan och andra plan.

Jag vill inte plocka upp undergolvet för att isolera och vill inte hålla på med någon sprutisolering då jag inte har erfarenhet av det.

Hur mycket effekt tappar jag på att skippa isoleringen?
Kommer jag behöva en betydligt högre framledning-temperatur än vid isolering? Jag har inga problem att bygga golvet 15mm extra utöver golvvärmen, kan jag använda mig av golvunderlag med isolerande egenskaper för att förbättra isoleringsvärdet?

Vill även nämna att det är 2 rum nedanför som används relativt ofta, så tror inte bjälklaget är jättekallt ständigt.

surris
Har du uppvärmt under och kör med golvvärmeplåtar så kommer du förlora minimalt i värmeförluster. Förlusten blir troligen att du får lite överskottsvärme i taket på våningen under, den kommer du nog inte kunna ta vara på helt ut, även om den värmen kommer att gå igenom bjälklaget också.

Det enda som jag ser som relevant är att du förmodligen inte kommer uppleva golvet lika varmt som om du hade haft det isolerat. Fast jag tror att den skillnaden är liten också, så länge du kommer använda golvvärmeplåtar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.