Byggahus.se

Hur vet man säkert att andra budgivare inte är "mäklar hittepå"?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Man får vara beredd att ibland är en budgivning endast till för att säljaren behöver ett "marknadspris". Säljarens avsikt är att sälja till en släkting eller vän till marknadspris och inte vänskapspris. Säljaren kan göra så även om det inte är schysst. Det är inte ens säkert att mäklaren vet om detta men hen får sin provis ändå.

2. J
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  3. Polacoloco
    Husägare Nivå 6
    matcha den andra budgivarens bud. Om säljaren nu vill sälja till er så kan denna fritt välja vem som får köpa.

4. C
    Medlem Nivå 1
    I efterhand tänker jag att vi borde gjort det, men nu har vi ju redan lagt bud..

5. T
    Medlem · Nivå 9
    Ja fast hur man definierar köp är lite olika. I Göteborg har jag råkat ut för två mäklare som inte lämnar ut budlistan innan tillträde. Kontaktade mäklar samfundet och de sa att de har börjat rekomendera det eftersom budlistan ibland har missbrukats av köparen.

läs längst ner på sidan.
    https://www.maklarsamfundet.se/konsument/budgivning

Detta förfarande tycker jag nästan helt tar väck listans mening. Att ringa runt till budgivare ett halvår efter, när man redan flyttat in och sen få ner köpeskilingen om någon budgivare verkar misstänkt.........

6. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Finns inget bindande i att lägga bud. Det står er fritt att ändra eller dra tillbaka budet ända tills ni skriver på.

7. S
    Medlem Nivå 4
    Har stuga i ett område utan kommunalt VA.

Ett av husen såldes för rent fantasipris, det var en förstagångsköpare utan kunskap om området.

Säljaren var en psykopatkärring som alltid bråkade med alla, jämt lurades och aldrig talade sanning.

Pratade efteråt med dom som köpte, som talade om att det minsann varit en kamp om att få högsta bud på huset.

Försökte då, med ingående kunskap om husets tidigare ägare, få reda på om dom visste vem eller vilka som dom bjöd emot, men fick bara vaga svar typ "någon utlänning".

Med grund för vad husen i området normalt går för, gissar jag att dom bjöd över sig själva med minst en miljon, om inte mera.

Kärringen som sålde var malligt nöjd med affären.

8. T
    Medlem Nivå 3
    Köpte en lägenhet åt dottern,och vann budgivningen.
    Kollade budlistan och kände genom bekant budgivare som var närmast under.
    Hon nekade till att budat,bara varit o tittat.
    Konfronterade mäklaren,men påstod absolut att det var ett bud.
    Ja vad göra? Hur bevisa motsatsen?
    Jag köpte,här handlade det bara om 50 000
    Och stort bostadsbehov.

• Laddar…
  9. C
    Medlem Nivå 1
    Åh, fy vilken skräckhistoria..

10. C
    Medlem Nivå 1
    Tack för att du delade med dig av den storyn, kan tänka mig att det blir lite ord mot ord..

11. GlennB
    Medlem · Nivå 5
    Vi fick listan via post efter tillträde, faktum är att det nog nästan var det första brevet vi fick i nya huset.

Jag brydde mej inte ens om att kolla upp nåt, om nu mäklaren eller säljaren hade petat in fejkbud så lär dom ju varit smarta nog att notifiera nån kompis och sätta upp den på listan tänkte jag.

• Laddar…
  12. J
    Medlem Nivå 1
    Ja verkligen, vi köpte genom en Sparbanksmäklare och då fick vi avkodad lista efter köp. Innan kunde vi ju se kodad med budgivare A osv. Det verkar alltså vara upp till mäklaren så det är ju något man kan fråga om vid budgivning hur de tänkt sig. Sen visst, när man får listan oavsett är ju efter påskrift...

• Laddar…
  13. Lena&Jan
    Medlem Nivå 1
    En seriös mäklare lämnar en budgivningslista till köparen där alla andra budgivare, telefonnummer och deras bud finns med.

14. T
    Medlem · Nivå 9
    Jo fast lite svårt att påstå att man är oseriös om man ”bara” gör som Mäklarsamfundet rekommenderar

15. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Sagts tidigare men att bud är inte bindande.

Om ni misstänker fuffens kan ni sänka ert bud eller dra tillbaka det helt. Utan några konsekvenser alls.

Som andra även sagt. Ni har inte denna tomt för att ni tycker att den är drömmen utan kanske för att dn är "överkomlig". Är det verkligen denna känsla ni vill gå in med i livets största affär. Känslan att kanske bli lurad?
    För något som är "not perfect but almost good enough".

Nä. min ryggmärgskänsla när jag läser tråden och era kommentarer är "skippa detta och ta en annan tomt".
    Säg gärna till mäklaren vad ni känner och hänvisa till denna tråden :)