7 056 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Hur vet man om källargolvet är isolerat under betongen? Lägga golvvärme?
Sida 1 av 2
Vi har ett enplans tegelhus med inredd källare, byggt av Faluhus 1973.
Huset ligger ganska högt i området.
Bostadsrummen i källaren har ventilerade golv. Sambon har rivit upp de gamla golven och isolerat med frigolit och satt mekanisk ventilation under golven p g a radon + viss fukt i ena rummet beroende på att den gamla isoleringen lagts direkt på betongen så det blev ingen cirkulation.
Resten av utrymmena, bastu, dusch, tvättstuga, hall, pannrum etc har gjuten platta med plastmatta eller målat golv.
Det känns torrt och fint och vi har ingen källarlukt alls i huset. Vi har tejpat en rutaa plast på det målade golvet i pannrummet och den var snustorr efter 14 dagar.
Nu till den egentliga funderingen:
Vi vill ta bort plastmattorna och lägga klinker med värme under i tvättstuga, hall och dusch.
Samtidigt vill vi ta ett litet sovrum intill duschen (ca 7 kvm) med uppreglat golv och göra dusch/bad och relax av både sovrum och nuvarande dusch.
Sambon är inne på att ta bort uppreglingen och gjuta platta istället så det blir lika som i angränsande nuvarande dusch.
Om man gör så är det ju ingen match att isolera samtidigt i sovrumsdelen.
Vi vet dock inte om det är isolering under plattan i duschen (och övriga källaren). Hur vet man det?
Och till nästa fundering - vi har varken tid, ork och lust att bila upp alla gjutna golv och isolera, så alternativet blir att lägga golvvärme direkt på plattan och sen klinker. Är det helt galet tro?
Har läst såååå många trådar om källargolv, isolering, fuktvandring, energiförbrukning o s v. men har inte blivit klokare i alla fall.
Värmen skulle i så fall vara vattenburen från befintligt system (radiatorerna tas bort och ersätts med golvslingor) ingjutna i avjämning och sen klinker (fuktspärr i duschhörn).
Någon som har erfarenhet av motsvarande lösning? Kommer vi elda för kråkorna, kommer vi få fuktvandring till andra delar, kommer vi få sprickbildning i klinkerfogarna?
Bör vi absolut inte göra på detta sätt utan välja andra alternativ?
Både tid och budget är begränsade...
Huset ligger ganska högt i området.
Bostadsrummen i källaren har ventilerade golv. Sambon har rivit upp de gamla golven och isolerat med frigolit och satt mekanisk ventilation under golven p g a radon + viss fukt i ena rummet beroende på att den gamla isoleringen lagts direkt på betongen så det blev ingen cirkulation.
Resten av utrymmena, bastu, dusch, tvättstuga, hall, pannrum etc har gjuten platta med plastmatta eller målat golv.
Det känns torrt och fint och vi har ingen källarlukt alls i huset. Vi har tejpat en rutaa plast på det målade golvet i pannrummet och den var snustorr efter 14 dagar.
Nu till den egentliga funderingen:
Vi vill ta bort plastmattorna och lägga klinker med värme under i tvättstuga, hall och dusch.
Samtidigt vill vi ta ett litet sovrum intill duschen (ca 7 kvm) med uppreglat golv och göra dusch/bad och relax av både sovrum och nuvarande dusch.
Sambon är inne på att ta bort uppreglingen och gjuta platta istället så det blir lika som i angränsande nuvarande dusch.
Om man gör så är det ju ingen match att isolera samtidigt i sovrumsdelen.
Vi vet dock inte om det är isolering under plattan i duschen (och övriga källaren). Hur vet man det?
Och till nästa fundering - vi har varken tid, ork och lust att bila upp alla gjutna golv och isolera, så alternativet blir att lägga golvvärme direkt på plattan och sen klinker. Är det helt galet tro?
Har läst såååå många trådar om källargolv, isolering, fuktvandring, energiförbrukning o s v. men har inte blivit klokare i alla fall.
Värmen skulle i så fall vara vattenburen från befintligt system (radiatorerna tas bort och ersätts med golvslingor) ingjutna i avjämning och sen klinker (fuktspärr i duschhörn).
Någon som har erfarenhet av motsvarande lösning? Kommer vi elda för kråkorna, kommer vi få fuktvandring till andra delar, kommer vi få sprickbildning i klinkerfogarna?
Bör vi absolut inte göra på detta sätt utan välja andra alternativ?
Både tid och budget är begränsade...
Varför inte? Det är ju en blandning av uppreglade golv och solida betonggolv i de olika utrymmena? Kan inte de gjutna golven vara isolerade? Förklara gärna för en novis.
Man blandar inte oisolerat med isolerat när man gjuter platta. Först läggs all isolering ut över hela ytan sen gjuts plattan i ett stycke, man håller inte på i varje rum och gjuter som man gjorde förr.
Nu är jag inte riktigt med Stefan? I de rum som är uppreglade ligger isolering mellan reglarna. Reglarna är inte ingjutna i något utan regelverket är snickrat "inuti" varje rum som är uppreglat. I övriga utrymmen är det gedigen platta som är antingen klädd med plastmatta eller målade. De är dessa utrymmen jag funderar på om de är isolerade under betongen eller ej. Hittar inga konstruktionsritningar där man kan utläsa det.
I och med att det är isolerat på betongen är det högst sannolikt inte isolerat under den, dom rummen som är isolerade ovanpå va väl förmodligen svinkalla att gå på så man gjorde så för att kunna använda dom. Man har inte vart annat golv isolerat under i plattan, allt eller inget liksom.
Bortsett från de ekonomiska nackdelarna med att värma upp en oisolerad platta kan man även få andra problem.Pollyester skrev:
Stänger ni t.ex. av golvvärmen under sommaren ökar ångtrycket från marken och fukt söker sig uppåt.
På sommaren brukar man ju även ha problem med att den relativa luftfuktigheten ökar i svala källarutrymmen. Det totala fukttrycket riskerar då att bli onödigt högt, vilket kan ge problem med mögel, dåligt lukt och "ruggigt källarklimat".
Börjar ni värma upp plattan bör ni alltså köra den året om och då är vi återigen inne på de ekonomiska nackdelarna...
Den allmänna rekommendationen är väl att golvvärme i källare endast bör användas om plattan är isolerad.
Ja, jag antar att det är så. Tycker dock överlag att golven är ganska "varma" att gå på oavsett om de är uppreglade eller solida. Men troligen är detta byggt innan man började med att isolera under betongen som sagt.
Dock blir det säkert kallt med klinker direkt på plattan, det är därför vi är lite sugna på att lägga värme under klinkern.
De uppreglade utrymmena är inte aktuella att lägga värme på/i, där har vi sköna golv med nya heltäckningsmattor.
Dock blir det säkert kallt med klinker direkt på plattan, det är därför vi är lite sugna på att lägga värme under klinkern.
De uppreglade utrymmena är inte aktuella att lägga värme på/i, där har vi sköna golv med nya heltäckningsmattor.
Mitt faluhus från 76 har 10cm cellplast under källargolvet. Dock tror jag detta var något som man hittade på själv och som inte finns på ritningarna. Jag vet att det är så då släjaren (som bygde huset) sa detta och det syns på ett ställe där en kabel kommer in genom golvet. Har man inget behändigt hål att titta i kan man borra ett, om man verkligen vill veta....
Ja, man skulle ju kunnat fråga säljaren (han som lät bygga huset), men vi har ingen kontakt alls efter 7 år. Tror han blev väldigt upprörd då vi tog ner en stor björk som skymde hela eftermiddags- och kvällssolen på altanen. Det var tydligen en vårdbjörk de hade planterat vid bygget fick vi veta senare... Han har inte svarat när vi försökt kontakta honom efter det. Det jag tror är att han förvisso inte var en händig person så, men fruktansvärt petig och påläst och huset är påkostat med extra elluttag, exklusivt larmsystem, lås på alla fönster o s v. Så pengar saknades nog inte vid bygget, men frågan kvarstår om han "var i framkant" och fixade isolering under plattan redan 1973.
Jag vet inte om jag varit otydlig men jag får nästan känslan av att några av inläggen ovan baserar sig på att den gjutna plattan är lika tjock överallt och att man sen reglat golven uppe på plattan, men så är det inte. Det är samma golvnivå i hela källaren fast en del golv är reglade med isolering i och en del är solid betong.
Alltså gjutna och gjorda rum för rum så vitt jag kan förstå. I de uppreglade golven finns bara en relativt tunn kaka betong, regelverk med isolering mellan reglarna, golvspån och sen heltäckningsmatta. I övriga utrymmen är mattan klistrad direkt på en tjock betongsula eller så är sulan målad.
Jag vet inte om jag varit otydlig men jag får nästan känslan av att några av inläggen ovan baserar sig på att den gjutna plattan är lika tjock överallt och att man sen reglat golven uppe på plattan, men så är det inte. Det är samma golvnivå i hela källaren fast en del golv är reglade med isolering i och en del är solid betong.
Alltså gjutna och gjorda rum för rum så vitt jag kan förstå. I de uppreglade golven finns bara en relativt tunn kaka betong, regelverk med isolering mellan reglarna, golvspån och sen heltäckningsmatta. I övriga utrymmen är mattan klistrad direkt på en tjock betongsula eller så är sulan målad.
Så har jag också och mitt hus är byggt 1953. Det huset har definitivt inte isolering under plattan.Pollyester skrev:Jag vet inte om jag varit otydlig men jag får nästan känslan av att några av inläggen ovan baserar sig på att den gjutna plattan är lika tjock överallt och att man sen reglat golven uppe på plattan, men så är det inte. Det är samma golvnivå i hela källaren fast en del golv är reglade med isolering i och en del är solid betong.
Jag har också funderat över detta, men inte kommit fram till något definitivt svar.
Min gissning är att man först gjöt en platta som man byggde huset på. Sedan la man ner el-, vatten- och avloppsrör och gjöt på ett nytt lager, förutom i ett rum (gillestugan) där man reglade upp istället.
Ingen aning om det är så man gjort, men det är min gissning iaf.
Alternativt har man någon gång under dessa 60 år bilat och grävt ur gillestugan, gjutit en platta längre ner och sedan reglat upp?
Ja visst är det lite underligt eviljava - måste nog undersöka lite noggrannare hur det är konstruerat. Kanske är det murade "golv-mellanväggar" under väggarna i källaren, som ett fackverk och så har man antingen fyllt med betong eller reglat golvet beroende på vad det skulle användas till. Helt klart är att alla "bostadsrum" (sovrum, gillestuga och pingisrum) har reglats och isolerats och övriga nyttoutrymmen har gjutits. Men frågan kvarstår fortfarande om det finns isolering i någon form under de helgjutna rummen?
Ett titthål som pelle242 föreslår är nog nödvändigt för att få svar.
Ett titthål som pelle242 föreslår är nog nödvändigt för att få svar.
Om plattan skulle vara isolerad så kan du nog med 99% säkerhet utgå från att den inte är isolerad med den tjocklek som vi numera anser behövs för golvvärme.
En skribent nämnde 10 cm och det var väl det som ansågs vara god isolering på den tiden medans vi idag anser att god isolering för golvvärme bör vara 30 cm för ekonomins och ångtryckets skull.
En skribent nämnde 10 cm och det var väl det som ansågs vara god isolering på den tiden medans vi idag anser att god isolering för golvvärme bör vara 30 cm för ekonomins och ångtryckets skull.