5 988 läst · 22 svar
6k läst
22 svar
Hur vet jag om det finns el i ett rör i betonggolvet?
Ja som frågan lyder enligt rubrik. Jag har vid ett golvbyte i källaren funnit ett halv nedgjutet rör i betongplattan. Halva röret sticker alltså upp ovanför betongytan. Känner jag på röret är det varmt. Jag har svårt att bedöma om röret är av plast eller något annat, men det svänger av lite hit och dit, vilket gör att jag inte får känslan av att det är ett metallrör direkt. Eftersom röret legat där sedan byggnationen 1981 och det är halvtäckt av betongrester etc, vågar jag inte knacka på det och känna efter för mycket (glad amatör som inte vill sabba något)
Min fråga är, kan detta vara en sådan där elkabel som man lade ned förr då man ville värma betongplattans ytterkanter? I så fall, kan jag på något vis mäta om det finns el i röret bara genom att sätta någon mätare eller liknande på röret?
Jag har inte brutit upp hela golvet än eftersom jag inte är helt säker på vilket nytt golv jag senare vill lägga, så jag kan i dagsläget inte följa röret och se vart det tar vägen.
Min fråga är, kan detta vara en sådan där elkabel som man lade ned förr då man ville värma betongplattans ytterkanter? I så fall, kan jag på något vis mäta om det finns el i röret bara genom att sätta någon mätare eller liknande på röret?
Jag har inte brutit upp hela golvet än eftersom jag inte är helt säker på vilket nytt golv jag senare vill lägga, så jag kan i dagsläget inte följa röret och se vart det tar vägen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 201 inlägg
Är det el, vatten, gas, golvvärme så måste det finnas en "ände" i huset. Inga okända rör som går ned i golvet någonstans? Okända säkringar?
Skulle det vara el och röret är varmt så är i så fall kabeln överbelastad, åtminstone så att det skulle märkas på elräkningen. Det finns billiga spänningsdetektorer på t.ex Clas som kan fungera, men då måste du identifiera vilken säkring det handlar om så att det går att göra en A/B-test för att säkerställa att det är el instrumentet ger utslag på.
Skulle det vara el och röret är varmt så är i så fall kabeln överbelastad, åtminstone så att det skulle märkas på elräkningen. Det finns billiga spänningsdetektorer på t.ex Clas som kan fungera, men då måste du identifiera vilken säkring det handlar om så att det går att göra en A/B-test för att säkerställa att det är el instrumentet ger utslag på.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Har du någon vattenradiator i rummet som skulle kunna förses med vatten genom detta rör? Förr i tiden (men knappast 1981) lät man returen från källarradiatorer gå i rör man gjöt in i plattan. Vilken diameter uppskattar du att röret har?
Du kan använda en sån här för att se om det är el i röret
http://www.eldirekt.se/verktyg/handverktyg/spnningsprovare-2
http://www.jula.se/testpenna-008167
http://www.eldirekt.se/verktyg/handverktyg/spnningsprovare-2
http://www.jula.se/testpenna-008167
Diametern är mellan 1-2 cm skulle jag tro. Jag tänker alltså inte på en vanlig elkabel, utan en värmekabel i så fall, som man använde förr.
Om det är ett radiatorrör Anders, brukar det då inte gå förhållandevis rakt, utan att det "kurvar sig" över golvet? Tänker mig att sådana rör är rätt stumma?
Jag har som sagt inte brutit hela golvet än eftersom jag väntar med det, det är därför jag inte kan fortsätta sökandet. Det enda jag ser är att det kommer ut ifrån en innervägg och pyser vidare över golvet. Min första tanke var just radiatorrör också, men med tanke på hur det ligger och dessutom ser ut, började jag fundera.
Om det är ett radiatorrör Anders, brukar det då inte gå förhållandevis rakt, utan att det "kurvar sig" över golvet? Tänker mig att sådana rör är rätt stumma?
Jag har som sagt inte brutit hela golvet än eftersom jag väntar med det, det är därför jag inte kan fortsätta sökandet. Det enda jag ser är att det kommer ut ifrån en innervägg och pyser vidare över golvet. Min första tanke var just radiatorrör också, men med tanke på hur det ligger och dessutom ser ut, började jag fundera.
Okej, här kommer det bilder. Märkligt hur ens uppfattning av saker kan vara i minnet, men hur annorlunda det är på plats. Röret är trots allt med största sannolikhet av metall av något slag, inte plast. Dessutom svänger det förmodligen en del, men inte alls så mycket som jag ville minnas.
Kan detta trots allt vara ett radiatorrör? I så fall, ligger det andra röret nere i betongen då? Varför gjuta ner det ena och låta det andra ligga halvt om halvt ovan betongen?
Kan detta trots allt vara ett radiatorrör? I så fall, ligger det andra röret nere i betongen då? Varför gjuta ner det ena och låta det andra ligga halvt om halvt ovan betongen?
1981 använde man sig väl i vart fall av PVC plast rör för alla EL installationer?
Är det böjbart - Dvs, kan du lyfta på det från golvet? Inte något sätt att ta reda på vart det går?
1981 - Har du ritningarna kvar? Kanske värt att kika på dem?
Mina från 1949 visar i vart fall nästan sanningen på det mesta...
Borra i röret för att utröna vad det är tycker jag låter som en ganska korkad ide!
Är det böjbart - Dvs, kan du lyfta på det från golvet? Inte något sätt att ta reda på vart det går?
1981 - Har du ritningarna kvar? Kanske värt att kika på dem?
Mina från 1949 visar i vart fall nästan sanningen på det mesta...
Borra i röret för att utröna vad det är tycker jag låter som en ganska korkad ide!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 160 inlägg
Jag är tämligen säker på att "borra i röret"-grejen var ett skämt.
//Patrik
//Patrik
Njae, lyfta det går inte eftersom det sitter fast i betongen. Min tanke är mer åt "varför gjuta ner ena röret, och det andra knappt alls"? Jag har väldigt utförliga ritningar över det mesta, men inte just var ledningar är dragna dessvärre.
Hur som helst, det förefaller trots allt att vara ett radiatorrör. Jag uppdaterar den här tråden så snart jag påbörjar rivning av resten av golvet. Vänta er inget snabbt svar med andra ord
Hur som helst, det förefaller trots allt att vara ett radiatorrör. Jag uppdaterar den här tråden så snart jag påbörjar rivning av resten av golvet. Vänta er inget snabbt svar med andra ord
Ville bara klargöra så inte TS springer ned med skruvdragare och en stund senare utbrister i ett vrål när antingen JFB löser eller en stråle vatten prickar höger öga...Patrik_Hed skrev:
Ironi är minsann svårt att förmedla trots användande utav smileys!
Den går genom väggen ser det ut som så vart? Ta tumstock och mät.
Ingen här som vet hur ditt hus ser ut så hur ser det ut på andra sidan väggen?
Vad har du för värmesystem? Sen kan det ju även vara rör till nåt badrum, kök etc så dubbel och trippelkolla.
/Kent
Ingen här som vet hur ditt hus ser ut så hur ser det ut på andra sidan väggen?
Vad har du för värmesystem? Sen kan det ju även vara rör till nåt badrum, kök etc så dubbel och trippelkolla.
/Kent
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 201 inlägg
Den naturliga frågan är ju om det går att se nånting på andra sidan väggen. Vart tar röret vägen?
Lägg örat mot röret - låter det som om vatten flödar? Blir det någon skillnad om ev cirkulationspump stängs av?
Finns det någon elektrisk installation/apparat som matas via en okänd väg?
Lägg örat mot röret - låter det som om vatten flödar? Blir det någon skillnad om ev cirkulationspump stängs av?
Finns det någon elektrisk installation/apparat som matas via en okänd väg?