Satsuki
Vi har en gingko i trädgården som vi planterade ut för ca 13 år sedan, den var bara någon dm hög när vi fick den så den fick stå inomhus under vintrarna de första åren.

Nu växer den fint och är snart 4m hög. Funderar dock över dess växtsätt… grenarna utgår från stammen i en väldigt flack vinkel och växer nästan horisontellt. De tunnaste grenarna växer nästan nedåt.

Gingkoträd med horisontella grenar och gröna blad i en trädgård mot en bakgrund av buskar och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gingko-träd i trädgård med horisontella grenar och gröna blad mot en bakgrund av buskar och gräs.
Skapa konto

Visst är det ett barrträd, så det är kanske inte helt överraskande att det växer så, men inne i Lund har de planerat ginkgos längs en väg och de växer med grenarna mer uppåt. Finns det kanske olika kultivarer? Är lite orolig för att grenarna ska knäckas om det blir snölast, någon som har erfarenhet av ginkgo där det snöar mer än i södra Skåne?

Kan ta en bild på vårt nästa vecka.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Jag vet att det planterats Ginko på KTH:s område i Stockholm. Jag ska dit nästa vecka så jag försöker komma ihåg att fota. Stockholm har ju haft ett par katastrofala snöfall de senaste åren. Mkt blötsnö på kort tid, tidigt på säsongen som lett till stora skador inte minst på våra stadsträd.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki
H Harmagedon skrev:
Jag vet att det planterats Ginko på KTH:s område i Stockholm. Jag ska dit nästa vecka så jag försöker komma ihåg att fota. Stockholm har ju haft ett par katastrofala snöfall de senaste åren. Mkt blötsnö på kort tid, tidigt på säsongen som lett till stora skador inte minst på våra stadsträd.
Stort tack!

Claes Sörmland
Finns ginko på Frescati (vid Geovetarhusen) på Stockholm universitet som planterades för kanske 15 år sedan. Den växer sakta sakta men det tycks gå bra. Som vanligt är det kämpigt med de torra somrarna på östsidan.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns ginko på Frescati (vid Geovetarhusen) på Stockholm universitet som planterades för kanske 15 år sedan. Den växer sakta sakta men det tycks gå bra. Som vanligt är det kämpigt med de torra somrarna på östsidan.
Inga uppenbara snöskador? Och växer grenarna lika horisontellt som på mitt träd?

Kuriosa: i Japan såg jag ginkgos som var så mycket inklippta att de nästan såg hamlade ut. Intressant och spännande att de tydligen tåler mycket beskärning. Hade jag ingen aning om ☺️

Claes Sörmland
Satsuki Satsuki skrev:
Inga uppenbara snöskador? Och växer grenarna lika horisontellt som på mitt träd?
Jag vet inte har inte sån detaljkoll på detta träd.

Ginkos är populära som Bonsaier så nog ska de tåla beskärning.

Har också sett hårt klippta exemplar i Japan. Där växer de ju betydligt snabbare så det blir väl annorlunda.

Satsuki
H Harmagedon skrev:
Ginkos är populära som Bonsaier så nog ska de tåla beskärning.

Har också sett hårt klippta exemplar i Japan. Där växer de ju betydligt snabbare så det blir väl annorlunda.
Sant, har inte tänkt på att ginkgo används som bonsai! Då bör de tåla en del beskärning.

Jag tycker vårt träd har börjat växa allt fortare ju större det blir. Ungefär som bambu, som också trivs väldigt bra hos oss och de högsta spröten är 6-7 m nu….

Jag har odlat Ginko i min förra trädgård, gissar att när jag flyttade var det 10 - 15 år ungefär. Det växte mycket långsamt och såg inte ut som trädet på bilden. Tätare mellan grenarna som var mer uppåtriktade, inga speciella skador trots torra Sörmland.

A Abies koreana skrev:
Jag har odlat Ginko i min förra trädgård, gissar att när jag flyttade var det 10 - 15 år ungefär. Det växte mycket långsamt och såg inte ut som trädet på bilden. Tätare mellan grenarna som var mer uppåtriktade, inga speciella skador trots torra Sörmland.
Tror mig minnas att vår ser ut så, foto kommer. Och jag fick den av en släkting i mellansverige där den inte trivdes, vilket var detsamma på första platsen vi satte den. Men nu omplanterad sedan några år har den kommit igång. Försöker väl växa ifatt Tulpanträdet bredvid.😇

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Ginkgo ser lite knasiga och spretiga ut under ganska många år innan de vuxit till sig. Det går inte att jämföra med äldre träd i stads- eller parkmiljö. Tycker det ser helt normalt ut.

A AndersS skrev:
Tror mig minnas att vår ser ut så, foto kommer. Och jag fick den av en släkting i mellansverige där den inte trivdes, vilket var detsamma på första platsen vi satte den. Men nu omplanterad sedan några år har den kommit igång. Försöker väl växa ifatt Tulpanträdet bredvid.😇
Har planterat gingko tre gånger på olika ställen. Den första vegeterade i 40 år (zon3?) eller så men kom aldrig någon vart och är nog borta nu. Den andra har vegeterat drygt 12 år eller så. Antingen räcker inte zon 2,5 eller så ogillar den mojorden. De tredje jordslagen förra året visar tecken på att trivas bättre (inne i stan zon 2 o fetare jord), tänkte flytta den i början av september till husets framsida. Har sett några fina större exemplar på andra ställen i stan. Zon 3 är nog gränsen, men det kan nog också bero på vilket plantmaterial man får tag på.

• Gilla
erland79
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Har planterat gingko tre gånger på olika ställen. Den första vegeterade i 40 år (zon3?) eller så men kom aldrig någon vart och är nog borta nu. Den andra har vegeterat drygt 12 år eller så. Antingen räcker inte zon 2,5 eller så ogillar den mojorden. De tredje jordslagen förra året visar tecken på att trivas bättre (inne i stan zon 2 o fetare jord), tänkte flytta den i början av september till husets framsida. Har sett några fina större exemplar på andra ställen i stan. Zon 3 är nog gränsen, men det kan nog också bero på vilket plantmaterial man får tag på.
Vi har växtzon 1 så vi får se, har ett Näsduksträd som blommat en gång.

Foto men inte lätt att se i det gröna.
Ett litet träd med gröna blad står bland annat grönska i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.