Hur varmt är ditt vatten som shuntas ut för att värma huset

• Antal röster
    46
MB77 skrev:
Lite lågt delta, kanske sänka hastigheten på CP lite.
Jo, men den är redan på lägsta läget av tre. Däremot har jag tänkt på att byta den till en sån styrd modell som går upp vid behov.

när det är som kallast (minus 30) kör jag ut kring 70c vid 22-23c innetemp.

nu ligger jag på cirka 35c med 21c innetemp och 2+ ute.

förutsättningar 140kvm betonghålsten byggt 1930 med lagom isolering, eldar cirka 6ton pellets om året.
hög framledning beror på enbart 5 raddar i hela huset

För närvarande (-1 grad ute) 38 grader på ut-vattnet, 30 grader på retur... 2-plans 20-tal (inte jääätteisolerat) på 120kvm..

Är uppe i 60 grader när det är som kallast (-5 - -10). Främst ett av sovrummen med stort orginal kopplat 2-glas kräver detta för att det inte skall rusa ner under 18 grader.

1,5 plan 132kvm byggt -60 med 8cm glassull i väggar och 10 i tak mestadels moderna 3-glas fönster.

Demmpa skrev:
100+100 kvm, 1-plan med källare. +5° ute, 16-20° inne, framledning värmesystem 42°, retur värmesystem ca 25-30° uppskattar jag det till, framledningstemperatur fjärrvärme 70°, returtemp fjärrvärme 35°.

Betalar bara för förbrukad energi, ingen extra avgift om vi returnerar högt värmeinnehåll.

Normalt vill fjärrvärmebolagen ha tillbaka vattnet med så låg temperatur som möjligt.
rent spontant känns det som att något är galet när din egen framledning är högre än returledningen på fjärren, det borde den väl inte kunna vara. Det känns också som att det borde generera en extrakostnad för dig. Samtidigt kan det kännas som att du får mer än du betalar för, men den känslan kommer av en tankevurpa känns det som.
det är nog dags att knyta sig, fick bara ett par timmar förra natten. Så ni får ursäkta ev galenheter. :)

Ludwig skrev:
2 grader ute ca 100m2 1,5 plan med hel källare på ca 60 m2. Byggt 74 kör pellets. Framtemp 34 och 31 i retur. [bild]

Termometern är en moddad Classe- termometer med två utegivare.. smidigt.

Edit: 20 inne och 14 i den oinredda källaren.
jag kör med liknande, vad är det för mod du gjort, och hur?

thomasx skrev:
rent spontant känns det som att något är galet när din egen framledning är högre än returledningen på fjärren, det borde den väl inte kunna vara. Det känns också som att det borde generera en extrakostnad för dig. Samtidigt kan det kännas som att du får mer än du betalar för, men den känslan kommer av en tankevurpa känns det som.
det är nog dags att knyta sig, fick bara ett par timmar förra natten. Så ni får ursäkta ev galenheter. :)
Plattvärmeväxlare, fjärr-in uppe till vänster, värme-sek-ut uppe till höger, fjärr-ut nere till vänster, värme-sek-in nere till höger. Mao motströmsväxlare, värme-sek-ut kan bli nästan lika hög temp som fjärr-in, fjärr-ut blir alltid varmare än värme-sek-in.

Om det hade varit en medströmsväxlare så hade du tänkt rätt. En medströmsväxlare har sämre verkningsgrad än en motströmsväxlare.

Ursäkten godtagen, gör själv tankevurpor ibland.

thomasx skrev:
jag kör med liknande, vad är det för mod du gjort, och hur?
Jag misstänker att han har bytt ut den interna tempgivaren till en extern tempgivare.

164 m2 timmerhus från slutet av 1800 talet men renoverat 1977, när de va 30 minus för nån vecka sen hade jag 37 grader ut på systemet och nu när det är runt nollan är de ca 27 ut håller 22 grader inne.

Thomasx: Jag lödde av den interna givaren och monterade den i änden på en tunn kabel. Lätt som en plätt!

Majgårdarna
Kollade när det var minus 20 och då låg jag på 39 i framledning och 34 i retur:)

• Capture.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Andreas_Hansson skrev:
Kollade när det var minus 20 och då låg jag på 39 i framledning och 34 i retur:)
Det är mycket bra, då får man vara nöjd :thumbup:

Demmpa skrev:
Plattvärmeväxlare, fjärr-in uppe till vänster, värme-sek-ut uppe till höger, fjärr-ut nere till vänster, värme-sek-in nere till höger. Mao motströmsväxlare, värme-sek-ut kan bli nästan lika hög temp som fjärr-in, fjärr-ut blir alltid varmare än värme-sek-in.

Om det hade varit en medströmsväxlare så hade du tänkt rätt. En medströmsväxlare har sämre verkningsgrad än en motströmsväxlare.

Ursäkten godtagen, gör själv tankevurpor ibland.
Självklart! Jag sa ju att jag borde gå och lägga mig ;)

Ludwig skrev:
Thomasx: Jag lödde av den interna givaren och monterade den i änden på en tunn kabel. Lätt som en plätt!
Bra, då har du du bekräftat tanken jag ännu inte tagit mig an :) Köpte min hos kjell för någon vecka sedan. Ska följa ditt exempel :)

Andreas_Hansson skrev:
Det där ser ut precis som jag skulle vilja ha de, vad har du för grejer att logga med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.