10 007 läst ·
39 svar
10k läst
39 svar
Hur varmt vatten shuntar du ut för att värma huset
när det är som kallast (minus 30) kör jag ut kring 70c vid 22-23c innetemp.
nu ligger jag på cirka 35c med 21c innetemp och 2+ ute.
förutsättningar 140kvm betonghålsten byggt 1930 med lagom isolering, eldar cirka 6ton pellets om året.
hög framledning beror på enbart 5 raddar i hela huset
nu ligger jag på cirka 35c med 21c innetemp och 2+ ute.
förutsättningar 140kvm betonghålsten byggt 1930 med lagom isolering, eldar cirka 6ton pellets om året.
hög framledning beror på enbart 5 raddar i hela huset
Är uppe i 60 grader när det är som kallast (-5 - -10). Främst ett av sovrummen med stort orginal kopplat 2-glas kräver detta för att det inte skall rusa ner under 18 grader.
1,5 plan 132kvm byggt -60 med 8cm glassull i väggar och 10 i tak mestadels moderna 3-glas fönster.
1,5 plan 132kvm byggt -60 med 8cm glassull i väggar och 10 i tak mestadels moderna 3-glas fönster.
rent spontant känns det som att något är galet när din egen framledning är högre än returledningen på fjärren, det borde den väl inte kunna vara. Det känns också som att det borde generera en extrakostnad för dig. Samtidigt kan det kännas som att du får mer än du betalar för, men den känslan kommer av en tankevurpa känns det som.Demmpa skrev:100+100 kvm, 1-plan med källare. +5° ute, 16-20° inne, framledning värmesystem 42°, retur värmesystem ca 25-30° uppskattar jag det till, framledningstemperatur fjärrvärme 70°, returtemp fjärrvärme 35°.
Betalar bara för förbrukad energi, ingen extra avgift om vi returnerar högt värmeinnehåll.
Normalt vill fjärrvärmebolagen ha tillbaka vattnet med så låg temperatur som möjligt.
det är nog dags att knyta sig, fick bara ett par timmar förra natten. Så ni får ursäkta ev galenheter.
jag kör med liknande, vad är det för mod du gjort, och hur?Ludwig skrev:
Plattvärmeväxlare, fjärr-in uppe till vänster, värme-sek-ut uppe till höger, fjärr-ut nere till vänster, värme-sek-in nere till höger. Mao motströmsväxlare, värme-sek-ut kan bli nästan lika hög temp som fjärr-in, fjärr-ut blir alltid varmare än värme-sek-in.thomasx skrev:rent spontant känns det som att något är galet när din egen framledning är högre än returledningen på fjärren, det borde den väl inte kunna vara. Det känns också som att det borde generera en extrakostnad för dig. Samtidigt kan det kännas som att du får mer än du betalar för, men den känslan kommer av en tankevurpa känns det som.
det är nog dags att knyta sig, fick bara ett par timmar förra natten. Så ni får ursäkta ev galenheter.![]()
Om det hade varit en medströmsväxlare så hade du tänkt rätt. En medströmsväxlare har sämre verkningsgrad än en motströmsväxlare.
Ursäkten godtagen, gör själv tankevurpor ibland.
Självklart! Jag sa ju att jag borde gå och lägga migDemmpa skrev:Plattvärmeväxlare, fjärr-in uppe till vänster, värme-sek-ut uppe till höger, fjärr-ut nere till vänster, värme-sek-in nere till höger. Mao motströmsväxlare, värme-sek-ut kan bli nästan lika hög temp som fjärr-in, fjärr-ut blir alltid varmare än värme-sek-in.
Om det hade varit en medströmsväxlare så hade du tänkt rätt. En medströmsväxlare har sämre verkningsgrad än en motströmsväxlare.
Ursäkten godtagen, gör själv tankevurpor ibland.