Hej, har ett förråd som är ca 6 m2 (1,5 x 4 m) med ett elelement från Adax på 1000w.

Hur varmt ska man sikta på att ha i förrådet? Har bla kläder och målarfärg.

Borde jag byta till ett element med mindre w, tex 400w. Går det att dra ner på kostnaden påc det sättet?

Sätt termostaten på +5°C, det lönar sej inte att byta ett elelement med fungerande termostat om man inte byter till värmepump.

F fribygg skrev:
Sätt termostaten på +5°C, det lönar sej inte att byta ett elelement med fungerande termostat om man inte byter till värmepump.
Den enda gången det blir billigare är förstås om 400W inte räcker för att hålla 5 grader och temperaturen sjunker under det. Men då får du andra problem med målarfärg mm som väl kostar mer än man sparar :-)

Tack för svar.

Är det för att ett 400w element behöver vara igång längre än ett på 1000w, om båda ska upp i samma temperatur, som det inte kommer löna sig?

Hittills har jag siktat på att ha ca 15 grader, men det låter som på tok för mycket? Det kostar mer än vad jag trodde nu när jag kan se kwh förbrukningen i appen, vilket låg på ca 1,3 kwh per dag förra veckan.

F fenuril skrev:
Tack för svar.

Är det för att ett 400w element behöver vara igång längre än ett på 1000w, om båda ska upp i samma temperatur, som det inte kommer löna sig?

Hittills har jag siktat på att ha ca 15 grader, men det låter som på tok för mycket? Det kostar mer än vad jag trodde nu när jag kan se kwh förbrukningen i appen, vilket låg på ca 1,3 kwh per dag förra veckan.
Ja, effekt * tid = den värme du tillför rummet. Så 400W måste vara igång 2,5 gånger så lång tid som ett 1000W.

Med en termostat på elementet kommer det automatiskt slå på/av/på/av/på/av hela tiden. Hur länge det är på bestäms av hur kallt rummet är.

OM det är så att 400W inte räcker för att hålla rummet på inställd temperatur så kommer det vara på konstant och temperaturen hamnar där den hamnar.

• Gilla
fenuril
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.