10 782 läst ·
32 svar
11k läst
32 svar
Hur värmer ni upp era garage?
Golvvärme är ju underbart när man ska ligga på golvet och skruva, men det blir väl lite "trögt" om man bara ska ha värme ibland. Och så blir det lite nervöst när man ska in med pelarborr, billyft etc. och ska peppra golvet med expanderbult...
Min situation är såhär:
Jag har nyligen köpt ett hus* med enbilsgarage plus ett litet utbygge. Förre ägaren har gjutit platta för att bygga ut garaget ännu mer, och jag planerar att fortsätta med det projektet. Oisolerad platta, så golvvärme är väl uteslutet.
Kamin finns i det nuvarande garaget, men den kommer inte att räcka till när utbygget är klart. Jag har en varmluftspanna som jag kommer att använda när det behövs, och hålla ett mindre utrymme i den befintliga delen frostfri med elelement. Oljan är ju inte direkt gratis, men det är ett bra sätt att få upp värmen snabbt när man behöver. Har lite funderingar på att prova att dryga ut den med *host* "begagnad olja"... :
*) Och alltså skrev jag precis mitt första inlägg här
Hej på er!
Min situation är såhär:
Jag har nyligen köpt ett hus* med enbilsgarage plus ett litet utbygge. Förre ägaren har gjutit platta för att bygga ut garaget ännu mer, och jag planerar att fortsätta med det projektet. Oisolerad platta, så golvvärme är väl uteslutet.
Kamin finns i det nuvarande garaget, men den kommer inte att räcka till när utbygget är klart. Jag har en varmluftspanna som jag kommer att använda när det behövs, och hålla ett mindre utrymme i den befintliga delen frostfri med elelement. Oljan är ju inte direkt gratis, men det är ett bra sätt att få upp värmen snabbt när man behöver. Har lite funderingar på att prova att dryga ut den med *host* "begagnad olja"... :
*) Och alltså skrev jag precis mitt första inlägg här
Den sticker upp ur plattan alldeles innanför kantbalken.Xiter skrev:Hur har du dragit in själva kulverten i garaget? Skarvat i låda på ytterväggen och borrat in genom väggen eller hela kulverten upp genom plattan? Har själv förberett med en 17 m fjärrvärmekulvert som jag dragit genom källarväggen på huset. Den sticker upp på gräsmattan till ett framtida garage som jag ska påbörja till våren. Passade på att utnyttja befintlig grävning eftersom fjärrvärme håller på att installeras i huset.
Jag har också tänkt dra upp kulverten genom plattan. Hur är själva inkopplingen från värmeväxlaren till garaget utförd? Har du en extrapump på kretsen till garaget? Något annat som jag bör tänka på innan jag kopplar ihop kulverten till garaget? Huset är ännu inte anslutet till fjärrvärmenätet.
Hej
Vi har fått ett kostnadsförslag på 25 kkr på golvärme i ett 68m2 garage + 12 m kulvert. Detta kopplas på fjärrvärmenätet. Detta görs i samband med nyproduktion.
Kulverten tycker jag verkar väl tilltagen då garaget planeras att stå ca 3 m från huset (fjärrvärmeväxlaren)
Är det någon som har nån uppfattning om detta pris?
Vi har fått ett kostnadsförslag på 25 kkr på golvärme i ett 68m2 garage + 12 m kulvert. Detta kopplas på fjärrvärmenätet. Detta görs i samband med nyproduktion.
Kulverten tycker jag verkar väl tilltagen då garaget planeras att stå ca 3 m från huset (fjärrvärmeväxlaren)
Är det någon som har nån uppfattning om detta pris?
hej
Det skall vara ett fullt fungerande golvärme (dvs dem rör som måste kopplas till husets fjärrvärme nät) för ytterliggare 20 kkr kunde vi få varm och kall vatten samt avlopp draget till garaget..
Har du nån uppfattning vilken materielkostnad som åtgår för att lägga värmeslingor i ett 68m2 garage.
Det skall vara ett fullt fungerande golvärme (dvs dem rör som måste kopplas till husets fjärrvärme nät) för ytterliggare 20 kkr kunde vi få varm och kall vatten samt avlopp draget till garaget..
Har du nån uppfattning vilken materielkostnad som åtgår för att lägga värmeslingor i ett 68m2 garage.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Mastma skrev:hej
Jag har 74m3 (12.1x6.1 m) med golvvärme, har byggt det i två omgångar men totalt ligger det 230m 20mm golvvärmeslang i 4 slingor där. den rullen kostar 4200:- inkl moms på rinkabyror.
Det är i princip allt som behövs under betongen. sedan behövs värmefördelare med 4 anslutningar, 1320:- också rinkabyror.se
en cirkulationspump + shunt behövs, 2865:- kostar den jag använder. (push12) Skall igentligen vara för liten, men jag har inga bekymmer med kapaciteten.
Några meter kulvertrör, jag har 6 meter för 3 meters avstånd mellan hus och garage. jag använder en modell med 4 rör i så jag även får in kall + varmt kranvatten så man kan tvätta sig.
Sedan behövs lite allmänna VVS kopplingar och småkrafs, säg 1500:- till. Jag kunde inte ett jota om VVS när jag började, men bestämde mig för att prova själv då ingen VVS gubbe var intresserad att hjälpa till. Nu har jag dragit VVS'en på hela övervåningen själv sedan dess.
Jag ska bara ha en isolerad förrådsdel på ca 10 kvadratmeter med underhållsvärme i mitt garage. jag behöver bara några grader varmt för att kläder och annat inte ska ta skada. vad kan ni rekomendera för uppvärmning, själv har jag tänkt mig en elradiator, kan det räcka ?
Funderar på att lösa det på samma sätt i mitt 60m2 garage. Hur lågt kan man sätta temperaturen med golvvärme? Om man inte ska använda garaget så vill man kanske inte ha mer än ca 5 grader, är det möjligt? Kan man köra bara en eller två slingor och därmed få ner temperaturen?Benny_Steen skrev:Jag har 74m3 (12.1x6.1 m) med golvvärme, har byggt det i två omgångar men totalt ligger det 230m 20mm golvvärmeslang i 4 slingor där. den rullen kostar 4200:- inkl moms på rinkabyror.
Det är i princip allt som behövs under betongen. sedan behövs värmefördelare med 4 anslutningar, 1320:- också rinkabyror.se
en cirkulationspump + shunt behövs, 2865:- kostar den jag använder. (push12) Skall igentligen vara för liten, men jag har inga bekymmer med kapaciteten.
Några meter kulvertrör, jag har 6 meter för 3 meters avstånd mellan hus och garage. jag använder en modell med 4 rör i så jag även får in kall + varmt kranvatten så man kan tvätta sig.
Sedan behövs lite allmänna VVS kopplingar och småkrafs, säg 1500:- till. Jag kunde inte ett jota om VVS när jag började, men bestämde mig för att prova själv då ingen VVS gubbe var intresserad att hjälpa till. Nu har jag dragit VVS'en på hela övervåningen själv sedan dess.
Några frågor :Benny_Steen skrev:Jag har 74m3 (12.1x6.1 m) med golvvärme, har byggt det i två omgångar men totalt ligger det 230m 20mm golvvärmeslang i 4 slingor där. den rullen kostar 4200:- inkl moms på rinkabyror.
1. Hur djupt la du kulvertrören?
2. Hur tätade du grunden vid genomföringen till huset?
// Fredde
Tar mig friheten att svara trots att inte frågan är riktad direkt mot mig.Frippen71 skrev:
1. Ca en halv meter ner ligger kulvertröret och den isolerade vattenledningen.
Vattenledningen har jag lagt tätt intill kulvertröret och sedan har jag byggt en låda av cellplast runt hela detta. Som ytterligare säkerhet mot frysning av vattenledningen kommer jag att förbereda med möjlighet att koppla in värmekabel i vattenledningen, men det kommer troligtvis inte att behövas. Jag har just nu +7 grader i vattenledningen ca 2 meter ut från huskroppen. (Har en termometer insticken i vattenledningen som inte är kopplad ännu.)
2. Tätning av grunden utgörs av en gummiring i mitten av väggen samt packad cement som jag försökt trycka in från varje sida tills det tog stopp. Borrade 130 i diameter för ett 110-rör. Vattenledningen är det bara cement runtom.
Tackar för svaren. Vet du om man kan hålla ca 5 grader på vinter med golvvärme, jag menar går det att styra det så? Termostaten jag använder inne tror jag inte går så långt ner.Xiter skrev:Tar mig friheten att svara trots att inte frågan är riktad direkt mot mig.
1. Ca en halv meter ner ligger kulvertröret och den isolerade vattenledningen.
Vattenledningen har jag lagt tätt intill kulvertröret och sedan har jag byggt en låda av cellplast runt hela detta. Som ytterligare säkerhet mot frysning av vattenledningen kommer jag att förbereda med möjlighet att koppla in värmekabel i vattenledningen, men det kommer troligtvis inte att behövas. Jag har just nu +7 grader i vattenledningen ca 2 meter ut från huskroppen. (Har en termometer insticken i vattenledningen som inte är kopplad ännu.)
2. Tätning av grunden utgörs av en gummiring i mitten av väggen samt packad cement som jag försökt trycka in från varje sida tills det tog stopp. Borrade 130 i diameter för ett 110-rör. Vattenledningen är det bara cement runtom.