Allroundnörd skrev:
Men jag har tidigare fått rådet att fylla på med nytt spån i väggarna, nån som har nån synpunkt på det?
Spån? Känns gammalmodigt. Ekofiber av nåt slag? Alltså cellulosa baserad produkt.

Min bror har ett hus av ungefär samma storlek. Han har dubbla bergvämepumpar som han kör med och är jättenöjd. Innan var det oljevärme med en kostnad på 2-300 000 per år. Med två pumpar så behöver du ju inte vara lika orolig om en lägger av heller.

_ap_
varför krångla till allt?

Släng in en modern pelletspanna och ett bulkförråd.
Klart!

Har man möjlighet att göra ett lite större "ingrepp" är flis billigare i drift.
Driftsäkerheten är samma, ask tömningen sker såklart oftare på en flispanna
i övrigt samma.

Då behövs varken slang i backen eller källare full av pumpar.

_ap_
byggankan skrev:
Min bror har ett hus av ungefär samma storlek. Han har dubbla bergvämepumpar som han kör med och är jättenöjd. Innan var det oljevärme med en kostnad på 2-300 000 per år. Med två pumpar så behöver du ju inte vara lika orolig om en lägger av heller.
Vad har din bror för effekt på pumparna och vad kostade investeringen?

Vad används som spets?

Slang eller borrat?

Det är IVT:s största bergvärmepump i alla fall. Han har en bekant som arbetar med att installera värmepumpar så han fick ett väldigt bra pris (vet inte hur mycket). Men han tjänade in investeringen redan första vintern. Men då hade han ju extremt höga kostnader innan.

Och det är borrat.

_ap_
byggankan skrev:
Det är IVT:s största bergvärmepump i alla fall. Han har en bekant som arbetar med att installera värmepumpar så han fick ett väldigt bra pris (vet inte hur mycket). Men han tjänade in investeringen redan första vintern. Men då hade han ju extremt höga kostnader innan.
Snacka skit!

Med en förbrukning på mellan 18-25m3 olja per år är topp effekten
mellan 70-125kW.
Bara hålen i en sån installation kostar mellan 350-500 000: -

För en normal människa (som inte känner en som känner en)
kostar en liknande installation min 600 000: -

Håller med _ap_, inlägget är inte seriöst:

byggankan skrev:
Men han tjänade in investeringen redan första vintern. Men då hade han ju extremt höga kostnader innan.
Vi räknar lite till:
Olja för 200.000 resp 300.000
Volym olja (á 12.000 kr/m3) 16.7m3 resp 25m3
Förmodligen gammal panna, 75% verkningsgrad:
Då får vi ut 125.000 resp 187.500 kWh
Ersätt med värmepump, cop 3.5:
Det behövs då 35.700 resp 53.500 kWh el
Kostnad ca (1.25kr/kWh):
44.600 resp 66.900 kr
Avskrivning på ett år ger kostnad för VP inst:
155.400 resp 233.100 kr

Helt orealistisk som _ap_ skriver.

Har själv en offert liggande på 22kW Nibe med slang för ca 300.000 kr.

Han gjorde installationen för ett antal år sedan och jag kan ju ha blandat ihop vad han sagt. Jag får väl kolla med honom när jag träffar honom nästa gång.

_ap_
Jag talar dessutom av EGEN erfarenhet då vi demonterat
många större VP anläggningar och ersatt med biobränsle.
Att uppnå cop 3.5 med en anläggning i den storleken är svårt
om inte omöjlig, om det nu inte är ett nybygge med golvvärme

_ap_ skrev:
varför krångla till allt?

Släng in en modern pelletspanna och ett bulkförråd.
Klart!
[...]

Då behövs varken slang i backen eller källare full av pumpar.
Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag redan har slang i backen och en pump. Eftersom jag har mark också så skulle jag inte behöva borra för att få slang till ytterligare en pump.

Utan att räkna på alternativen - nåt av dem - så är byggankans inlägg lika seriöst som någon annans. Det känns däremot oseriöst att lättvindigt avfärda det hela med att det skulle vara nåt problem med att ha flera pumpar i källaren.

Det går alldeles utmärkt att ha flera värmepumpar i källaren.

Vi räknar lite till:

Dina eltillskott: 6+4.5+9=19.5kW
Takvåningen får jag gissa grovt på: 70W/m2 => 8.4kW
Tot: ca 28kW (Nu räckte detta ju inte till som vintern varit, men jag vet ju inte hur mycket mer som skulle behövas i effekt)

Nibe har en fastighetspump på 30 kW med dubbla kompressorer. Det går förmodligen att koppla din nuvarande pump som "tillskott" till Niben.
Till denna behöver du ca 1875 m slang (baserat på nuv. pump och slang).
En finess med ovanstående inst. är att du har tre kompressorer som kommer att skala fint över årets växlingar.

Nibe, 30kW, skall säkras med 35A (finns nog rätt goda marginaler här). Du kommer dock fortfarande behöva elspets.
Kostnad för detta vågar jag inte gissa. Dock bör det ju bli dyrare än min offert ovan på Nibes 22kW av samma modell.

Tycker fortfarande att _ap_ är inne på rätt spår, sätt en pelletspanna som spets, pelletspannan står stilla på sommaren. Satsa på en modern helautomatisk som sköter sig själv nästan lika bra som en oljepanna. Investeringen blir lägre än med ytterligare en VP.

Nån gång måste Du räkna........:)

Redigerat:
rca1959 skrev:
Nån gång måste Du räkna........:)
:) Du har helt rätt! Men idag började jag med att kontakta elektrikern som ska säkra upp till 50A.

Sen verkar alla rörande överens om att den forna kallvinden borde konverteras, så det blir troligen steg 2. Men före det så ska jag definitivt räkna vad nuvarande maskinpark klarar av att värma. Och definitivt på om flisbrännare eller pellets - eller en ny pump, eller en ny och en gammal - är rätt beslut.

Det ska väl inte va så svårt att köra nuvarande pump o komplettera med pelletspanna på 30-50 kW som går in istället för elspets då det är som kallast el om vp stannar..
Synd att det va nu, För någon månad sedan va det ute 2 st Biomatic 50 kW pelletspannor för 30000:-/st som varit reservpannor så dom hade bara hjäpt till då det va som kallast..
Känns inte riktigt ok att slänga ut pump från -04 då det finns slingor mm redan o denna pump bör ju gå minst 10 år till iaf..
Då pumpen kallar på elspets slås istället strömmen till pannan igång o då pelletspannan inte behövs bryts strömmen till den o pumpen står för driften själv..
Biomatic 50 är en ren pelletspanna utan vv beredning o elpatroner

Har du tillgång till ved kan du ju ta dit någon från trakten som flisar den åt dig mot betalning. Verkar klokt att satsa på flis när du har billig råvara omkring dig. Och en modern flisanläggning sköter väl sig själv i princip om jag fattat det rätt? Ett flisförråd är väl varken svårt eller dyrt att bygga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.