Byggahus.se
Hur varm kan en skorsten bli på utsidan?
Har en murad skorsten med normal-stora tegelstenar kring ett hål som är stort som en tegelsten.
Skall sätta in kamin och är lite orolig för den isolering (frigolit) som taket är beklätt med.
Kan inte tänka mig att det kan bli några högre temperaturer när man bara trivseleldar, men vad bör man räkna med?

Vill helst undvika att sätta dubbelmantlat insatsrör då jag ju hoppas att skorstenstocken skall avge liiiite värme iallefall.
 
Det är väl lite olika, men en skorsten kan ju bli ganska varm på utsidan om det eldas hårt och länge.
Jag har för mig att det ska vara tio cm från skorstenen till brännbart/bärande material.
Men om du bara trivseleldar någon gång då och då så är det nog ingen fara, men hör med sotaren.
 
Tänk på alla gamla hus. Där är huset byggt runtomkring skortstenen ( I Princip)

Våran hemma ligger bjälkarna mot. tillochmed inmurade i vissa delar.

Nu är inte vårat besiktigat heller. Förmodligen otätt. Men förre ägaren eldade fram tills 1.5 år sedan.

Bygger man nytt är det dock ganska annorlunda.
 
Vid normal eldning i en vedpanna dagligen och man har koll på rökgastemperaturen så blir murstocken knappt ljummen

På en höjd uppe vid taket i ett te.x 1½ / 2-plans hus och pannan står i källaren så kan man inte en känna med handen uppe på murstocken att det eldas i den :p

MEN , det finns regler som säger att minst 10cm till brännbart för en murad skorsten, för får du soteld så blir den ruggigt het

Jag rekommenderar att ta bort frigoliten närmas runt skorsten och använd mineralull istället

Du ska också ta kontakt med sotaren för råd, har du inte använt och eldat i skorsten/kanalen ska den besiktas/provtryckas och godkännas av sotaren :p

Måste du renovera kanalen så är en glidgjutning mycket enkel och billig att utföra själv ;)

/R
 
Äldre skorstenar har ofta en "krage" som sticker ut där bärande bjälkar är fästa. Dvs de ligger i kontakt med en tegelplatta som kanske totalt sticker ut 20cm från skorstenen.

Och som sagt dte är nog inte temperaturen vid normal eldning som är problemet utan vad som händer om du får en sotbrand.
 
100 grader på utsidan av skorstenen är maxtemp. Om skorstenen är tät så är nog detta inget problem i någon murad skorsten vid normalanvändning. Vid en eventuell soteld då temperaturen kan överstiga 1000 grader i kanalen, då uppstår problemen, branden. Om du vill använda din skorsten är ju en tätning med glidjutning eller insatsrör förmodligen ett måste.

Frigoliten är nog bland det sämsta tänkbara kring en skorsten. Som redan sagts, stenull (mineralull) istället.

Läs mer på:

http://www.umesotning.se/?expand=1&pageID=9&subpageID=31
 
Vi ska sätta kylskåp bredvid vår skorsten. Vi har eldat med pellets i två år och den blir bara ljummen (max). Vilket avstånd måste vi ha mellan skorsten och kylskåp (eller annat brännbart)
Vi vill ha så litet som möjligt. skulle vara bra om det räckte att lägga in en 3cm mineralullsskiva.
 
Fråga eran sotare (skortensfejarmästaren), det är han som tar beslutet i slutändan baserat på hur det ser ut i varje specifikt fall.
Min sa i princip att man inte behöver oroa sig för trä mot murstocken så länge man eldar med pellets - det är ju nästan omöjligt att få soteld.
 
  • Gilla
ola1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.