Behöver lite tips och ideér om hur och var man kan sätta bärlinor och skruvreglar för vår altan som är tänkt att se ut som nedan.
Den kommer ligga på mark och jag kommer inte kunna lägga skruvreglar ovanpå bärlinorna utan de får bli nedsänkta i fack.
Jag har spånat lite på att göra respektive inramad sektion som ett fack men det känns som att det kan bli lite onödigt krångligt. Sedan har jag annars funderat på att lägga reglarna med 45° vinkel. Någon som har lite input på vad som funkar bra och som är relativt enkelt att utföra? Det är första altanen jag gör... =)
En annan fråga gällande frisen: Kan man lägga fris med annan bredd mot vad man har på övrig trall? Typ 28x120 trall och 28x145 som fris?
//Fredrik
Den kommer ligga på mark och jag kommer inte kunna lägga skruvreglar ovanpå bärlinorna utan de får bli nedsänkta i fack.
Jag har spånat lite på att göra respektive inramad sektion som ett fack men det känns som att det kan bli lite onödigt krångligt. Sedan har jag annars funderat på att lägga reglarna med 45° vinkel. Någon som har lite input på vad som funkar bra och som är relativt enkelt att utföra? Det är första altanen jag gör... =)
En annan fråga gällande frisen: Kan man lägga fris med annan bredd mot vad man har på övrig trall? Typ 28x120 trall och 28x145 som fris?
//Fredrik
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Fin design 
Ett sätt att göra det så enkelt för sig som möjligt är att använda standard längder 3,6m, 4,2m eller 4,8m så mycket som möjligt för att minsta kapandet. Som det ser ut nu kommer du behöva kapa varenda trallbräda. Antagligen kommer det inte lika stiligt följa huset men det minskar jobbet.
Ett sätt att göra det så enkelt för sig som möjligt är att använda standard längder 3,6m, 4,2m eller 4,8m så mycket som möjligt för att minsta kapandet. Som det ser ut nu kommer du behöva kapa varenda trallbräda. Antagligen kommer det inte lika stiligt följa huset men det minskar jobbet.
Byggglädje skrev:
Klart du kan lägga en bredare bräda som fris. Alternativt ha två frisbrädor. Har sett en del här på forumet som lagt dubbla frisbrädor.Navarro skrev:
Behöver lite tips och ideér om hur och var man kan sätta bärlinor och skruvreglar för vår altan som är tänkt att se ut som nedan.
//Fredrik
Han kommer ju ändå behöva rensåga ändarna. Har man sedan en sänksåg så har man vunnit mycket i tid.Byggglädje skrev:
Tack för snabb feedback!JLyck skrev:
Sänksåg har jag så det är nog inga problem att kapa allt. Vad jag förstått sätter man frisen sist ändå så alla delar kommer ju vara öppna och lättillgängliga
Vad tror ni om regelsättningen? Är 45-gradigt en bra idé? Eller är det bättre med fackindelning för respektive sektion? Eller bara jämna mellanrum överallt utan sektioner?
/Fredrik
Uppdatering efter ganska många timmar i SketchUp...
Som jag sa i förra inlägget så kommer jag nog bli tvungen att klyva två brädor men jag tror det är överkomligt och jag kan inte komma på något bra sätt att komma undan heller utan att det blir på någon annan del istället...
Så här kommer upplägget med Bärlina i rött, Skruvreglar i orange, Fris i cyan och Trall i vitt för den som är intresserad
Som jag sa i förra inlägget så kommer jag nog bli tvungen att klyva två brädor men jag tror det är överkomligt och jag kan inte komma på något bra sätt att komma undan heller utan att det blir på någon annan del istället...
Så här kommer upplägget med Bärlina i rött, Skruvreglar i orange, Fris i cyan och Trall i vitt för den som är intresserad
Här kommer en liten uppdatering då bygget satt igång! Tänkte att jag kommer nog ha detta lite som en bygg blogg 
Efter lite uppehåll med sen trall leverans och en utlandsresa så har vi nu kört på hårt igår och idag. Bara två hela sektioner kvar plus avslut på en sektion.
Alla vinklar visar verkligen på att övning ger färdighet. Ska lägga upp bild på en del jag inte är jättenöjd med och en som blev jättebra. Har dock varken material eller ork att fixa till det. Det slutar nog med att vi behöver sätta stödben för markisen där i närheten ändå så inget som syns
Till dess kommer iaf bilder från respektive dagsjobb.
Alla vinklar visar verkligen på att övning ger färdighet. Ska lägga upp bild på en del jag inte är jättenöjd med och en som blev jättebra. Har dock varken material eller ork att fixa till det. Det slutar nog med att vi behöver sätta stödben för markisen där i närheten ändå så inget som syns
GreenYoda
Renoveringsnovis
· Dagobah
· 181 inlägg
GreenYoda
Renoveringsnovis
- Dagobah
- 181 inlägg
Gammal tråd men vore kul med mer bilder på slutresultat o lite närbilder på gerade frisarNavarro skrev:
Efter lite uppehåll med sen trall leverans och en utlandsresa så har vi nu kört på hårt igår och idag. Bara två hela sektioner kvar plus avslut på en sektion.
Medlem
· Lotorp
· 109 inlägg
Impad. Har aldrig tagit mig in i Scetch-up världen, och med mina 'överslag ochNavarro skrev:
Uppdatering efter ganska många timmar i SketchUp...
Så här kommer upplägget med Bärlina i rött, Skruvreglar i orange, Fris i cyan och Trall i vitt för den som är intresserad![]()
ritningar' på rutpapper så blir det alltid en del fix och tricks för att få ihop det på slutet. (Fast å andra sidan har jag ett hus från 50-talet helt utan helt raka vinklar så scetch-up kanske ändå inte hade löst problemet...)
/MH
Kul att det fortfarande finns intresse för denna
Här kommer resultatet, precis efter tvätt förra sommaren. Ska se om jag kan knäppa en bild på geringen och trappsteget också
Här kommer resultatet, precis efter tvätt förra sommaren. Ska se om jag kan knäppa en bild på geringen och trappsteget också
Lite fler bilder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det värt att sätta energiglas i oisolerat fritidshus?
Fönster & Dörrar -
Vad tror ni om att ersätta vanlig varmvattenberedare med en bredare me
Vatten & Avlopp -
Var ska ångspärren sättas vid påbyggnad
Isolering -
Var sätta strömbrytare på växtbelysning
El -
Hur svårt är det att sätta in FTX själv egentligen?
Ventilation