10 282 läst ·
66 svar
10k läst
66 svar
Hur väljer ni vad ni ska göra för middag på vardagarna?
Det låter som en bra modell, du är inte villig att dela med dig av receptsamlingen?T tobbbias skrev:Jag har en powerpoint där jag har ca 50 rätter (med ingredienser och tillagningsbeskrivning) som jag lagat och "approvat" som riktigt jävla goda. Sen så kör vi veckolista. Ett enkelt sätt är då att slå tärning och så blir första en 2a så tar man det receptet. Sen så slår man igen. Säg att det blir en 5a. Så går man fem steg framåt till rätt 7. Tar det receptet. Och sen så fortsätter jag. Är jag lite wild n crazy så börjar jag istället på rätt 25 och gör samma procedur. Detta för att slippa att de första rätterna är de mest frekventa. Sen när jag har 7 recept så kollar jag upp vad som behövs inköpas och storhandlar. Sen vet jag att det iaf finns mtrl hemma för att producera dessa 7. Sen är det bara att välja vilken av dessa 7 man är mest sugen på när man börjar tillaga...
Hatar matkassar eftersom jag tycker att hälften av recepten är usla. Då är det bättre att inhandla 7 rätter som man vet är goda.
Något som fungerar för både vuxna och 3 barn alltid är "dragonkyckling". Liknande detta recept [länk]
fast jag har såklart tweekat det lite enligt min egen smak.
En annan som alltid fungerar med alla inblandade är "pappsens fiskgratäng". Fungerar bra med torskrygg som någon annan nämnde tidigare i tråden. Receptet är likt detta på denna bild:
[bild]
Men jag gör inte alls steg 6.
Lagar alltid allting med vispgrädde också. Inte riktigt lika calorifattigt men bra mättnadskänsla och smakerna blir mer magiska.
Hoppas ingen blev ledsen över att jag skrev upp recept. Det var bara förslag till barnfamiljer...
Ni som har hittat era favoriträtter ni varvar; Hur har ni gjort för att hitta dom? Har det varit långsamt uppbyggande av favoriter från nya rätter ni har stött på? Eller har ni försökt att medvetet hitta nya favoriter lite snabbare?
Och används alla ingredienser ni köpt, eller blir det över? och hur gör ni då? Slänger? Eller har ni några rätter där man kan slänga i rester? Eller försöker ni googla fram något recept som använder upp det som blev över?
Jag har några såna grundrecept: pajer, pastagratänger, soppor, quesadillas, pizza.
Och används alla ingredienser ni köpt, eller blir det över? och hur gör ni då? Slänger? Eller har ni några rätter där man kan slänga i rester? Eller försöker ni googla fram något recept som använder upp det som blev över?
Jag har några såna grundrecept: pajer, pastagratänger, soppor, quesadillas, pizza.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
"När barnen själva får välja" alltså...Hemmakatten skrev:
Vi har aldrig serverat fiskpinnar, köpta köttbullar eller falukorv till våra fem barn.
Nya recept, alltifrån svensk, italiensk, fransk, grekisk mat, turkisk. Våra barn åt tidigt allt som serverades. Krävs inte mycket för att variera maten på kort tid.
Dock, när tonåringarna hade LAN-träff under tex påskhelgen, så fick de laga sin egen mat (typ kl 04.09) och då blev det fiskpinnar, köttbullar, falukorv med pasta .
Jag lägger till här att jag har en digital lista i telefonen (keep) med rätter, varefter man lagar nåt gott hamnar den på listan sen väljer jag ur den, ligger väl 100-150 rätter men det är en del sällanmat och festligare mat med. Men vardagsmat är nog runt 100 rätter. Men några (barn)favoriter lagas mer oftaL Lane skrev:
Bra modell, kan rekommendera att du införskaffar rollspelstärningar (likt dessa: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/...Ew_3Z0QuFRJm8bjWS4J38qURqBSQm08PZZeWj5Jb9jHjg ) så kan du kombinera dem utifrån hur många rätter du har och alltid lämna det 100% åt slumpen.T tobbbias skrev:Jag har en powerpoint där jag har ca 50 rätter (med ingredienser och tillagningsbeskrivning) som jag lagat och "approvat" som riktigt jävla goda. Sen så kör vi veckolista. Ett enkelt sätt är då att slå tärning och så blir första en 2a så tar man det receptet. Sen så slår man igen. Säg att det blir en 5a. Så går man fem steg framåt till rätt 7. Tar det receptet. Och sen så fortsätter jag. Är jag lite wild n crazy så börjar jag istället på rätt 25 och gör samma procedur. Detta för att slippa att de första rätterna är de mest frekventa. Sen när jag har 7 recept så kollar jag upp vad som behövs inköpas och storhandlar. Sen vet jag att det iaf finns mtrl hemma för att producera dessa 7. Sen är det bara att välja vilken av dessa 7 man är mest sugen på när man börjar tillaga...
Hatar matkassar eftersom jag tycker att hälften av recepten är usla. Då är det bättre att inhandla 7 rätter som man vet är goda.
Något som fungerar för både vuxna och 3 barn alltid är "dragonkyckling". Liknande detta recept [länk]
fast jag har såklart tweekat det lite enligt min egen smak.
En annan som alltid fungerar med alla inblandade är "pappsens fiskgratäng". Fungerar bra med torskrygg som någon annan nämnde tidigare i tråden. Receptet är likt detta på denna bild:
[bild]
Men jag gör inte alls steg 6.
Lagar alltid allting med vispgrädde också. Inte riktigt lika calorifattigt men bra mättnadskänsla och smakerna blir mer magiska.
Hoppas ingen blev ledsen över att jag skrev upp recept. Det var bara förslag till barnfamiljer...
Stor skillnad sedan "barnen" flyttade hemifrån, nu är vi bara 2 vuxna oftast.
Försöker göra en matplan för hela veckan, inhandling på torsdagar och ev nån komplettering på måndagen om det behövs.
Just nu är det projekt "äta ur frysarna" som gäller. Har inventerat och skrivit upp allt och gjort rätter utifrån råvarorna men även kompletterat med t ex fisk då det var tunt med fisk i frysen
.
Brukar se till att ha konserver, ris, pasta, bulgur, potatis, frysta grönsaker, smaksättare, basgrönsaker o s v hemma så man ska kunna vara lite flexibel även om man inte har nån plan för dagen.
Gamla hederliga recept från pärmar och broschyrer varvas med googling och byte av recept med vänner
. Men rannsakar man sig så är det nog så att vi har 15-20 recept som snurrar mer frekvent än andra...
Försöker göra en matplan för hela veckan, inhandling på torsdagar och ev nån komplettering på måndagen om det behövs.
Just nu är det projekt "äta ur frysarna" som gäller. Har inventerat och skrivit upp allt och gjort rätter utifrån råvarorna men även kompletterat med t ex fisk då det var tunt med fisk i frysen
Brukar se till att ha konserver, ris, pasta, bulgur, potatis, frysta grönsaker, smaksättare, basgrönsaker o s v hemma så man ska kunna vara lite flexibel även om man inte har nån plan för dagen.
Gamla hederliga recept från pärmar och broschyrer varvas med googling och byte av recept med vänner
Det lilla dilemmat löser du lätt genom att vänta med maten tills de små solstrålarna är riktigt hungriga. Svårare än så, är det inte.M Miss_Spyro skrev:Barnen är otroligt kinkiga på maten och om det serveras tex makaroner och köttbullar är det två som bara äter köttbullar, en som äter allt och en som bara äter makaroner med ketchup.
Jag skulle gärna se fler rätter på bordet än korv, köttbullar, korv, blodpudding, korv, fiskpinnar, korv, pannkakor men när man ber barnen skriva ner sina ätbara måltider är det ovanstående jag får....
3 av barnen äter inte ris eller kokt potatis och helst inte annan pasta än spaghetti och snabbmakaroner.
Potatismos funkar ibland....
För egen del lagas det till något som för stunden finns hemma.
Hej, spendera. Jag frågade mig själv om jag ville sprida ut min receptsamling på nätet men kände en stor tvekan så därför väljer jag att inte göra det. Det står en hel del egna kommentarer, ungefär som i mina gamla skolböcker i sid-marginalerna. Och det känns inte jättekul att lägga ut det på nätet eftersom internet aldrig glömmer.S spendera skrev:
Däremot kan du ju testa de där två rätterna som jag rekommenderade där uppe och gillar du dem så kan jag rekommendera fler
Liknar lite konceptet som Foodie Dice och Recipe DicePytt skrev:
Köpte sådana, men har inte använt dom för att det alltid är några ingredienser jag inte har hemma...
Är det nån app du använder? Google Keep? Skulle det underlätta om du direkt kunde se vilka av dina favoritrecept du kan laga med det du har hemma? Kan vara så att jag har en app för detL Lane skrev:Jag lägger till här att jag har en digital lista i telefonen (keep) med rätter, varefter man lagar nåt gott hamnar den på listan sen väljer jag ur den, ligger väl 100-150 rätter men det är en del sällanmat och festligare mat med. Men vardagsmat är nog runt 100 rätter. Men några (barn)favoriter lagas mer ofta
Ja det där med att inventera frys och skafferi borde man göra lite oftare så man slipper slänga mat som gick ut 2014P Pollyester skrev:Stor skillnad sedan "barnen" flyttade hemifrån, nu är vi bara 2 vuxna oftast.
Just nu är det projekt "äta ur frysarna" som gäller. Har inventerat och skrivit upp allt och gjort rätter utifrån råvarorna men även kompletterat med t ex fisk då det var tunt med fisk i frysen.
Gamla hederliga recept från pärmar och broschyrer varvas med googling och byte av recept med vänner. Men rannsakar man sig så är det nog så att vi har 15-20 recept som snurrar mer frekvent än andra...
Skriver du upp allt i frysarna eller bara de saker som borde ätas upp snart?
Vi har en liten whiteboard på frysen där vi skriver upp ingredienser som snart blir dåligt och som vi ska försöka laga mat med. Hjälper även att ställa de ingredienserna framför alla andra så man hela tiden blir påmind..
Ska ärligt säga att även om det är jag som lagar den mesta maten hemma, så är det frugan som står för fantasin.KSoderman skrev:
Ni som har hittat era favoriträtter ni varvar; Hur har ni gjort för att hitta dom? Har det varit långsamt uppbyggande av favoriter från nya rätter ni har stött på? Eller har ni försökt att medvetet hitta nya favoriter lite snabbare?
Men, vi gillar att titta på matlagningsprogram. Lätt att få inspiration där. Även om jag sällar lagar exakt samma som de gör.
Sen gör vi med jämna mellanrum en djupdykning i alla kokböcker vi har, kollar upp olika receptsiter mm.
Men oftast är det bara ett infall som avgör. Hmm, går det inte att kombinera lax och Nutella på nåt intressant vis? Eller kanske inte … Ibland blir det bra, ibland anus. Våga misslyckas.
Det som kan hjälpa att få barnen att äta är att låta dom hjälpa till med matlagningen (rulla och steka köttbullar, där de kanske även får bestämma kryddningen.M Miss_Spyro skrev:
Koka pasta, eller kanske investera i en pastamaskin, så att de kan göra pastan själv. Salat är lätt att anpassa efter smak (tomat elller ej, isbergssalat/babyspenat/.., apelsin eller melon, vindruvor/oliver, mozarella eller vanliga osttärningar) Möjligheterna är oändliga