Hej Jag ska bygga ett vinskåp (se bilder) med tre utdragbara "lådor" (höjd ca 80 cm, bred och djup ca 35 cm) med tre lådexpansioner/expansionsbeslag. Varje del kommer att husera 10 vinflaskor. Det innebär att vikten blir ca 20 kg per "låda". Jag vill att utdraget ska kännas stabilt (inte vingligt) när man drar ut den och sedan ha ett mjukstängande när man skjuter in lådan efteråt. Materialet blir Plywood 18 mm, björk som vinhållare och en betongtopp.
Min första tanke var att köpa Blum Movento Blumotion men jag tänker att det kanske bli vingligt då de fästs i botten på skåpet?

Tacksam för råd för hur man ska välja rätt expansioner?

Digital skiss av ett vinskåp med måttangivelser och tre utdragbara lådor i plywood, inklusive figur av en man.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett vinskåp med måttangivelser och utdragbara lådor fyllda med vinflaskor.
Skapa konto
Planritning i 3D av ett vinskåp med utdragbara hyllor för flaskförvaring och måttangivelser.
Skapa konto

Är väl några parametrar att ta hänsyn till; djup, utdragsdjup, max vikt på den utdragna enheten, storleken så att de passar i ditt byggsätt och mjukstängning eller inte.

K Kane skrev:
Är väl några parametrar att ta hänsyn till; djup, utdragsdjup, max vikt på den utdragna enheten, storleken så att de passar i ditt byggsätt och mjukstängning eller inte.
Tack! Jag har dock svårt att hitta speciella expansionsjärn för denna typ av skåp. Finns det specialgjorda sådana?

S Skooda skrev:
Sök på kulissutdrag

[länk]
Tack! Jättebra - det är vad jag letar efter.

Jag undrar om inte du/ni behöver en vinkyl också!
Eller dricker ni rött även på sommarens fester?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag undrar om inte du/ni behöver en vinkyl också!
Eller dricker ni rött även på sommarens fester?
Helt rätt! :-) Föreslog att man skulle sätta in en sådan i ett av skåpen men de ville inte detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.