Använd deras telefonnummer som lösenord då så kommer du ihåg dom.

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
U
Kuslake Kuslake skrev:
Använd deras telefonnummer som lösenord då så kommer du ihåg dom.
Är det ens möjligt? På mitt jobb ska vi ha 12 tecken, minst en versal, en gemen, en siffra och ett specialtecken som inte får va mellanslag

• Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Är det ens möjligt? På mitt jobb ska vi ha 12 tecken, minst en versal, en gemen, en siffra och ett specialtecken som inte får va mellanslag
På mitt förra jobb uppmanade IT avdelningen alla att skriva upp sina passwords på lappar och förvara dessa under tangentbordet... Alla klagade på de långa lösenorden och det var olika lösenordspolicys för i stort sett alla system...
Annars har vi denna lösenordspolicy:
Broderimönster med text om en komplex lösenordskrav, med en gul låsikon ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Wow
4774 och 9 till
  • Laddar…
Om man tar med landsnumret och skriver det såhär Kod +46123456789 borde det funka

Lägg till namnet med kolon mellan...

T ex "Biteline:610029"

Vi skulle också hålla på sådär, men efter lite påtryckande på IT öppnade de möjligheten för att använda längre fraser istället, typ "Hästar hoppar över blybatterier" eller "cyklar och blå fåglar".
Mycket lättare att komma ihåg och inte sämre säkerhetsmässigt, så länge man då håller dem långa vill säga.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib
Serieteckning som jämför lösenord bestående av komplexa substitutionskoder med lösenfraser av vanliga ord, diskuterar entropi och minnesvänlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som vanligt finns det en xkcd för det.

• Gilla
  • Älska
Skip6711 och 12 till
  • Laddar…
Med en litet hål med att just correcthorsebatterystaple är riktigt dåligt då det finns i alla listor att prova först.
Det andra problemet med att använda ordboksord är att i praktiken så blev det lösenordet ett 4 bokstävers lösenord om man användersig utav ordboken för att försöka knäcka det. Men om man inte vet vilken typ av lösenord och man gör en dum brute force på det så är ett väldigt långt ord väldigt mycket bättre ja.

<Dödar grodor>

S Svavelsyra skrev:
Med en litet hål med att just correcthorsebatterystaple är riktigt dåligt då det finns i alla listor att prova först.
Det andra problemet med att använda ordboksord är att i praktiken så blev det lösenordet ett 4 bokstävers lösenord om man användersig utav ordboken för att försöka knäcka det. Men om man inte vet vilken typ av lösenord och man gör en dum brute force på det så är ett väldigt långt ord väldigt mycket bättre ja.

<Dödar grodor>
Fast det är ju det som är poängen.. även fast det bara är 4 "bokstäver" kommer de från ett alfabetet med 30000 "bokstäver" och totalen blir ett säkrare lösenord...

U
F fribygg skrev:
Om man tar med landsnumret och skriver det såhär Kod +46123456789 borde det funka
Nackdelen är att vi måste byta va 90e dag. Jag har endast haft 4 olika telefonnummer under min livstid, så det skiter sig också.

Med tanke på att man dessutom har en app med kod-generering för att koppla upp sig på VPN och dessutom ”Authenticator”-appen för att logga in på alla system -så kanske egentligen diskussionen borde flyttas till Gaaah! tråden. Eller är det tagikhumor?

På jobbet har jag nu bytt lösenord elva ggr sen vi uppgraderade(?) till nuvarande lösning. N+1 varje gång. Och eftersom IT-chefer gör någon form av pokemontranformation till IT-säkerhetschefer efter tre år (för att det bara är det de gillar egentligen och har idéer kvar kring) så kan man ju tycka att en sådan borde komma ikapp verkligheten och ändra från värdelösa lösenord och tvångsbyten till något säkert, men näe.

De läser väl inte. Inte ens XKCD.

Men gör det ungjävlar! Läs XKCD. Den är kul! Den och Dilbert. Och Arne Anka.

Dags att dö snart tror jag. 😉

• Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Det helt klart viktigaste för att göra lösenord säkra är att förneka offline testning utav lösenord samt se till att du inte kan göra mer än typ 100 lösenordsförsök per dag eller så.
Då spelar det inte så stor roll om du har 10 eller 15 tecken i lösenordet.

U
E Eld skrev:
18 kr kubiken för koks... jag skulle definitivt börja elda koks 😀
Undrar vad det blir om man indexerar upp det.
Investor gick för 116 öre 1a utropet då, 11 november 1928.

tommib
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På jobbet har jag nu bytt lösenord elva ggr sen vi uppgraderade(?) till nuvarande lösning. N+1 varje gång. Och eftersom IT-chefer gör någon form av pokemontranformation till IT-säkerhetschefer efter tre år (för att det bara är det de gillar egentligen och har idéer kvar kring) så kan man ju tycka att en sådan borde komma ikapp verkligheten och ändra från värdelösa lösenord och tvångsbyten till något säkert, men näe.

De läser väl inte. Inte ens XKCD.

Men gör det ungjävlar! Läs XKCD. Den är kul! Den och Dilbert. Och Arne Anka.

Dags att dö snart tror jag. 😉
Det där med tvångsbyten var tredje månad har väl upphovsmannen bett om ursäkt för i någon rapport om jag minns rätt. Det visade sig att det sänker säkerheten.

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Undrar vad det blir om man indexerar upp det.
Investor gick för 116 öre 1a utropet då, 11 november 1928.
18 kr 1928 är cirka 644 kr idag. En kubik koks väger storleksordningen 500 Kg och innehåller då cirka 4000KWh. Det blir 16 öre/KWh

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.