Hej. Jag skulle behöva lite hjälp med att utläsa siffrorna i nedan bifogad bilder från tibber en solig eftermiddag med visa molninslag idag 28:e juli.
Får både plus och minus siffror inom samma span i min ögon helt oklart varför..
Förstår att den rör på sig men hur kan det bli både plus och minus siffor inom samma ”spann”?
Info:
Liten gård. Låg tidigare på ca 15000kw/h per år med 16a huvudsäkring.
Installerat solceller och bytat till Tibber.
Nu 25A huvudsäkring.
1st Huawei 17KTL-MB0 hybridväxelriktare.
36st 480w Leapton Solar paneler.
Jag blir inte klok på hur jag ska utläsa siffrorna i pulse appen.
Tips mottages med tacksamhet.

• Appskärm som visar elförbrukning och produktion från solceller i realtid, med grafer som går både positivt och negativt runt -10 725 W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Tibber-appen visar elförbrukning med grafer och värden, inklusive just nu -1912 W, samt historik för senaste minuten.
    Skapa konto
  • Diagram från Tibber-app som visar förbrukning i watt med både positiva och negativa värden. Visar -13 183 W vid en specifik tidpunkt.
    Skapa konto
  • Graf över energiförbrukning och produktion i Tibber-appen. Visar växlande plus- och minusvärden med -16 782 W just nu och tidsaxel från 13:37 till 13:42.
    Skapa konto
Maalox
Nu har jag ej Pulse men jag skulle tro att det ligger till så här:

Du har hela tiden en nettoexport (negativt värde) och enskilda observationer visar förändring i effekt. Så ett positivt värde betyder bara att du exporterar mindre just då

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
B Bjarebo skrev:
Hej. Jag skulle behöva lite hjälp med att utläsa siffrorna i nedan bifogad bilder från tibber en solig eftermiddag med visa molninslag idag 28:e juli.
Får både plus och minus siffror inom samma span i min ögon helt oklart varför..
Förstår att den rör på sig men hur kan det bli både plus och minus siffor inom samma ”spann”?
Info:
Liten gård. Låg tidigare på ca 15000kw/h per år med 16a huvudsäkring.
Installerat solceller och bytat till Tibber.
Nu 25A huvudsäkring.
1st Huawei 17KTL-MB0 hybridväxelriktare.
36st 480w Leapton Solar paneler.
Jag blir inte klok på hur jag ska utläsa siffrorna i pulse appen.
Tips mottages med tacksamhet.
På alla bilder ligger du på export (negativt) om du kollar y-axlen i grafen (till höger).

Siffrorna i grafen visar större förändringar så inte konstigt att de går upp eller ner. Kan vara allt från hög förbrukning till moln.

• Gilla
Maalox
  • Laddar…
Ahhh. Då är jag med. Är det bara förändringar så får det hela en förklaring. Tack för hjälpen!

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.