Hej!

Jag har nyligen byggt till en balkong på mitt hus och ska nu bygga räcket. Det kommer att bli ett träräcke likt detta:

9cf2e5d3820b10873edd7087ce94b57f.jpg

Nu har jag stött på ett problem. Hur ska jag utforma räcket i hörnet där taket går ut över trallen? Se bilder:

IMG_0446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0447.jpg
Skapa konto

IMG_0448.jpg
Skapa konto

Här har jag försökt tagit en bild "utifrån" balkongen, ni ser stolpen som räcket ska fästas i i förgrunden.

Problemet är alltså att överliggaren kommer att gå in i bandtäckningen om jag kör den rakt in mot huset.

Någon som stått inför samma problem och kommit på en praktiskt och snygg lösning?

/Fredrik

Ingen som har någon idé?

Den enda lösningen jag kommer på är enligt bilden nedan, ber om ursäkt för dålig Paint bild, sitter på jobbet och har inte tillgång till något bra CAD-program.

IMG_0446_staket.jpg
Skapa konto

Vad tror ni om denna lösning?

BirgitS
Det där är inte barnsäkert.

Det kommer att se konstigt ut hur du än gör men då får nog välja mellan att göra vinklar på räcket eller dra räcket snett.

Låt åtminstone överliggaren gå fram till snörasskyddet annars kommer det att kännas obehagligt att gå ut på balkongen. Plus att den kanske inte ens lever upp till räckeskraven. För att göra överliggaren tillräckligt "styv" så kan man använda snörasskyddet som en fästpunkt. Det hade jag gjort i alla fall.

roli skrev:
Låt åtminstone överliggaren gå fram till snörasskyddet annars kommer det att kännas obehagligt att gå ut på balkongen. Plus att den kanske inte ens lever upp till räckeskraven. För att göra överliggaren tillräckligt "styv" så kan man använda snörasskyddet som en fästpunkt. Det hade jag gjort i alla fall.
Vi är medvetna om att lösningen inte kommer bli hundra procent barnsäker tyvärr, men vill göra det bästa av situationen.

Att fästa överliggaren i snörasskyddet har vi funderat på också men inte kommit på någon bra infästningslösning, har du något bra förslag för det?

Flytta in hela staket så kan du fästa i väggen istället.

Enk Projektet skrev:
Flytta in hela staket så kan du fästa i väggen istället.
Det är ju den bästa lösningen men kanske inte den som ger mer balkongyta....
Ett sätt att fästa till snörasskyddet skulle kunna vara att svetsa ett rör, som passar in i snörasröret, på en plåt. Plåten skruvas fast i räcket och röret sticks in i snörasskyddet. När detta är på plats borras ett hål för en skruv genom de två rören som låses med en mutter. Det övre röret på snörasskyddet ser ut att ligga på rätt höjd om räcket i din bild är ritad på rätt höjd.
Hoppas förklaringen på en möjlig infästning gick att förstå....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.