982 läst ·
9 svar
982 läst
9 svar
Hur undviker man att Ikea-köksluckor blir snea?
Ni som har installerat och monterat, antingen själva eller med hjälp av snickare, Ikea-kök, hur har ni gjort för att inte luckorna ska bli snea, mot varandra?
Jag ser en del bilder på Ikea-kök där luckorna är nån millimeter snea mot varandra och det skulle störa mig enormt.
Det här är en risk enligt mig, med att köpa Ikea-kök och den enda anledningen just nu till att jag också kollar med andra leverantörer.
Har ni upplevt att det kan bli så?
Hur har ni gjort för att få luckorna helt raka mot varandra? Jag förstår att man ska lägga ordentligt med tid att få stommar i jämn och rätt höjd. Särskilt om man har golv som är ojämna, vilket vi eventuellt kan ha.
Tar tacksamt emot era reflektioner. 🙏🏼
Jag ser en del bilder på Ikea-kök där luckorna är nån millimeter snea mot varandra och det skulle störa mig enormt.
Det här är en risk enligt mig, med att köpa Ikea-kök och den enda anledningen just nu till att jag också kollar med andra leverantörer.
Hur har ni gjort för att få luckorna helt raka mot varandra? Jag förstår att man ska lägga ordentligt med tid att få stommar i jämn och rätt höjd. Särskilt om man har golv som är ojämna, vilket vi eventuellt kan ha.
Man justerar in dem efter att de monterats. Rätt lätt. Det som är svårast och inte går att justera brukar vara luckor på vitvaror.
Man får justera luckorna med hjälp av gångjärnen.
Ikea använder sig väl av gångjärn från någon av de större tillverkarna fortfarande?
Ikeas stommar rör sig inte mer än andra fabrikat.
Haft kök från Ikea i 17 år, och visst har jag fått justera nån lucka men knappast något som görs flera gånger om året.
Slarvar man med underarbetet spelar det ingen roll vilken köksleverantör du väljer.
Ikea använder sig väl av gångjärn från någon av de större tillverkarna fortfarande?
Ikeas stommar rör sig inte mer än andra fabrikat.
Haft kök från Ikea i 17 år, och visst har jag fått justera nån lucka men knappast något som görs flera gånger om året.
Slarvar man med underarbetet spelar det ingen roll vilken köksleverantör du väljer.
Okej så att de ibland är snea har inte med stommarna att göra utan att man inte skruvat till luckorna korrekt/jämnt? Som med vilket annat Ikea-skåp som helst då, att de kan bli snea om man inte justerar gångjärnen rätt?FredrikR skrev:
Tror det de flesta gör fel är att man spikar fast skivan bak i stommen utan att den är helt vinkelrät.D DIMS skrev:Ni som har installerat och monterat, antingen själva eller med hjälp av snickare, Ikea-kök, hur har ni gjort för att inte luckorna ska bli snea, mot varandra?
Är stommen bara rak är det ju lätt att justera dörrarna.
Ajjemän. 👌D DIMS skrev:
Lite ut eller in, lite upp eller ner och sedan rakt igen. 🙂
Det är ju inte så att jag menar enormt snea luckor men även någon millimeter här och där snett blir ju fult allt tillsammans. Jag tänker att om man köper från någon annan leverantör så får man köken ihopskruvade och minskar den här risken…T tergo skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur undviker man att reglarna lyser igenom osb och gips?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur undviker man att falu rödfärg färgar av sig?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur undviker vi vattenläcka (frostskada)?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur undviker jag att nytt golv blir lägre än det gamla?
Golv -
Hur undviker man att stegen i en trappa byggd i plywood flisar?
Byggmaterial & Byggteknik