Som smått neurotisk har jag full förståelse för dina känslor kring att du vill göra ditt absoluta yttersta för att inte få med dem till nästa boende. Jag skulle dock råda dig att, för din egen mentala hälsas skull, försöka resonera lite med dig själv kring detta. Att hyra en lastbil och hoppas på minusgrader för att försöka frysa ihjäl silverfiskarna låter som en lösning som upplagd för stress och oro. Vad händer om det inte blir minusgrader, till exempel? Vad händer OM det visar sig att du råkar få med dig någon silverfisk, kommer du då banna dig själv för att du skulle gjort mer för att bli av med dem (ex. haft bohaget i lastbilen ännu längre tid osv.), osv. osv.? Jag skriver inte detta för att vara elak, utan snarare från egna erfarenheter kring att vara otroligt nervös kring allehanda ting - saker som i slutändan visat sig vara tämligen onödiga att oroa sig för.

Så, för att svara mer konkret kring din fundering:
Jag bodde fram till relativt nyligen i ett nybyggt hus där det fullkomligt kryllade av silverfiskar. Som ACE51 nämner är det vanligt vid nybyggen. Det vi gjorde var att lägga ut en mängd klisterfällor. De innehåller feromoner som lockar till sig hanarna. De fastnar, torkar ut och dör. Således innebär det att honorna fortfarande kommer vara på vift, men då de inte blir befruktade kommer populationen tämligen snabbt dö ut. De första fällorna vi la ut var helt proppfulla av silverfiskar, men allteftersom tiden gick minskade antalet drastiskt och till slut vill jag minnas att fällorna var helt tomma. Efter huset bodde jag i två lägenheter, och jag kan inte minnas att jag sett en enda silverfisk i de nya bostäderna (och om jag hade gjort det finns det ju inget som säger att det var jag som tog med dem, de kan ju lika gärna funnits där sedan tidigare - de där rackarna är rätt vanliga).

Så det jag skulle råda dig att göra är att köpa klisterfällor och sprida ut dem i din nuvarande bostad. Se till att köpa de som fungerar för både vanlig och långsprötad silverfisk, då det finns vissa som enbart funkar för den ena sorten. När du väl flyttat in i din nya bostad gör du samma sak; sprid ut fällor där med. Och så håller du helt enkelt koll. Är det så att du hittar silverfiskar i fällorna i din nya lägenhet är det inte hela världen, det är ju snarare bra att du fångar hanarna - för det innebär att de inte kan föröka sig.

Andas, det här kommer gå jättebra! ❤️
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Som föregående talare säger, klisterfällor! Vi mellanlandade i en hyreslägenhet innan vi fick vårt nya hus och jösses vad det fanns silverfisk.
Jag slängde ut ca 15st fällor i en 3 rummare och flera utan dem var nästan helt täckta inom 2-3 dagar. Bytte ut dem löpande mot nya och har nog gjort åt totalt 80-100st fällor under en 8 månadersperiod.
Gick även lös med kemikaliespray mot silverfisk runt alla golvister och trösklar. De kom ut i drivor och dog.
Dammsög varannan dag ordentligt och plockade alltid undan.
Till slut var fällorna i stort sett tomma trots att de legat ute i flera veckor. Fanns inga silverfiskar kvar liksom. Kunde se enstaka med 4-6 veckors mellanrum men inget mer än så.

Efter husflytten har jag lagt ut fällor runt de vanliga silverfiskställena man kan förvänta sig hitta silverfisk och runt enstaka låda vi inte packat upp. Efter 6 månader i huset har jag sett totalt kanske 5-10st i fällorna men de har fångat fler spindlar nu istället.

Kontentan är att självklart går det men det tar tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Insekter och kryp tycker inte om rödceder träolja. Helt giftfritt men luktar mycket trä så du vet. Fick bort svartmyror i stugan med rödceder träolja.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
A AFMIH skrev:
Som smått neurotisk har jag full förståelse för dina känslor kring att du vill göra ditt absoluta yttersta för att inte få med dem till nästa boende. Jag skulle dock råda dig att, för din egen mentala hälsas skull, försöka resonera lite med dig själv kring detta. Att hyra en lastbil och hoppas på minusgrader för att försöka frysa ihjäl silverfiskarna låter som en lösning som upplagd för stress och oro. Vad händer om det inte blir minusgrader, till exempel? Vad händer OM det visar sig att du råkar få med dig någon silverfisk, kommer du då banna dig själv för att du skulle gjort mer för att bli av med dem (ex. haft bohaget i lastbilen ännu längre tid osv.), osv. osv.? Jag skriver inte detta för att vara elak, utan snarare från egna erfarenheter kring att vara otroligt nervös kring allehanda ting - saker som i slutändan visat sig vara tämligen onödiga att oroa sig för.

Så, för att svara mer konkret kring din fundering:
Jag bodde fram till relativt nyligen i ett nybyggt hus där det fullkomligt kryllade av silverfiskar. Som ACE51 nämner är det vanligt vid nybyggen. Det vi gjorde var att lägga ut en mängd klisterfällor. De innehåller feromoner som lockar till sig hanarna. De fastnar, torkar ut och dör. Således innebär det att honorna fortfarande kommer vara på vift, men då de inte blir befruktade kommer populationen tämligen snabbt dö ut. De första fällorna vi la ut var helt proppfulla av silverfiskar, men allteftersom tiden gick minskade antalet drastiskt och till slut vill jag minnas att fällorna var helt tomma. Efter huset bodde jag i två lägenheter, och jag kan inte minnas att jag sett en enda silverfisk i de nya bostäderna (och om jag hade gjort det finns det ju inget som säger att det var jag som tog med dem, de kan ju lika gärna funnits där sedan tidigare - de där rackarna är rätt vanliga).

Så det jag skulle råda dig att göra är att köpa klisterfällor och sprida ut dem i din nuvarande bostad. Se till att köpa de som fungerar för både vanlig och långsprötad silverfisk, då det finns vissa som enbart funkar för den ena sorten. När du väl flyttat in i din nya bostad gör du samma sak; sprid ut fällor där med. Och så håller du helt enkelt koll. Är det så att du hittar silverfiskar i fällorna i din nya lägenhet är det inte hela världen, det är ju snarare bra att du fångar hanarna - för det innebär att de inte kan föröka sig.

Andas, det här kommer gå jättebra! ❤️
tack ❤️ jag förstår helt vad du menar. och jag håller med dig. men jag kan inte låta bli att noja (fellow neurotiker, men inte alls så smått 😅). jag kommer göra vad jag kan för att försöka att inte få med mig dom, men får jag med mig någon så är jag inställd på att jag måste försöka hantera det. en till flytt är uteslutet iallafall ;p tack för dina fina ord, jag tar till mig dom även om jag inte riktigt kommer kunna släppa detta ändå. ❤️

jag tar gärna emot namn/länk till fällorna du använde :) jag har fällor hemma som är från anticimex, vet inte om dom fångar hanar bara eller även honor, så vet inte vad det är för sort. sett lite olika slags fällor online med olika omdömen, så det är lite av en djungel!
 
S Stig_helmer skrev:
Som föregående talare säger, klisterfällor! Vi mellanlandade i en hyreslägenhet innan vi fick vårt nya hus och jösses vad det fanns silverfisk.
Jag slängde ut ca 15st fällor i en 3 rummare och flera utan dem var nästan helt täckta inom 2-3 dagar. Bytte ut dem löpande mot nya och har nog gjort åt totalt 80-100st fällor under en 8 månadersperiod.
Gick även lös med kemikaliespray mot silverfisk runt alla golvister och trösklar. De kom ut i drivor och dog.
Dammsög varannan dag ordentligt och plockade alltid undan.
Till slut var fällorna i stort sett tomma trots att de legat ute i flera veckor. Fanns inga silverfiskar kvar liksom. Kunde se enstaka med 4-6 veckors mellanrum men inget mer än så.

Efter husflytten har jag lagt ut fällor runt de vanliga silverfiskställena man kan förvänta sig hitta silverfisk och runt enstaka låda vi inte packat upp. Efter 6 månader i huset har jag sett totalt kanske 5-10st i fällorna men de har fångat fler spindlar nu istället.

Kontentan är att självklart går det men det tar tid.
tack! vilka fällor använder du? och vilken giftspray? :) jag har fyra fällor i min lägenhet nu som jag fick av anticimex, och dom är inte proppfulla (efter en månad), så kanske har jag inte lika många som du hade. hoppas jag iaf 😅 men har också haft giftgel utlagt av anticimex och har hittat en hel del som dött av det som annars kanske hade hamnat i fällorna :)
 
A annakajsa64 skrev:
Insekter och kryp tycker inte om rödceder träolja. Helt giftfritt men luktar mycket trä så du vet. Fick bort svartmyror i stugan med rödceder träolja.
tack :) har beställt rödcederolja och tänkte med det försöka mota bort dom från mina packade lådor och möbler inför flytten. läst lite olika om hur bra det funkar dock, men värt ett försök! :)
 
  • Gilla
annakajsa64
  • Laddar…
S Stig_helmer skrev:
Har använt fällor från Anticimex men tyckte de var rätt värdelösa. Lade till slut en av varje tillverkare bredvid varandra och alla silverfiskar drog till den från stick.se

[länk]

[länk]
tack! :)
 
Min syster hade likadant, de hyrde in sig i ett fryslager och mellanlagrade allt i 2 dygn när de flyttade till hus. Tror inte det var vansinnigt dyrt.
 
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Min syster hade likadant, de hyrde in sig i ett fryslager och mellanlagrade allt i 2 dygn när de flyttade till hus. Tror inte det var vansinnigt dyrt.
jag har kikat lite efter sånt men inte hittat något sånt här där jag bor. och det jag hittade i andra städer var väldigt dyrt tycker jag mig minnas, men finns kanske olika prisklasser :)
 
S so85 skrev:
tack ❤️ jag förstår helt vad du menar. och jag håller med dig. men jag kan inte låta bli att noja (fellow neurotiker, men inte alls så smått 😅). jag kommer göra vad jag kan för att försöka att inte få med mig dom, men får jag med mig någon så är jag inställd på att jag måste försöka hantera det. en till flytt är uteslutet iallafall ;p tack för dina fina ord, jag tar till mig dom även om jag inte riktigt kommer kunna släppa detta ändå. ❤️

jag tar gärna emot namn/länk till fällorna du använde :) jag har fällor hemma som är från anticimex, vet inte om dom fångar hanar bara eller även honor, så vet inte vad det är för sort. sett lite olika slags fällor online med olika omdömen, så det är lite av en djungel!
Fellow neurotiker vet vad du går igenom 🌸 Vill du prata via PM finns jag här! ✨

De fällor vi använde är dessa: https://stick.se/silverfisk/silverfiskfalla-10-pack-biobasis/
Funkade ypperligt! 🤗
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AFMIH skrev:
Fellow neurotiker vet vad du går igenom 🌸 Vill du prata via PM finns jag här! ✨

De fällor vi använde är dessa: [länk]
Funkade ypperligt! 🤗
men tack, vad gulligt 🥰

toppen! samma som en ovan använde då, så dom verkar bra! tusen tack 🌷
 
  • Älska
AFMIH
  • Laddar…
A ACE51 skrev:
Det är inte säkert att de kom från lägenheten, det är väldigt vanligt att de kommer in i nybyggda hus. Och när man köper nya möbler och andra saker kan de komma med emballaget.
Varför är det "väldigt vanligt att de kommer in i nybyggda hus"?
 
Mycket byggmaterial så som kök, plattor, golv etc. som ligger på lager och samlar på sig djur innan paketen öppnas i huset för att byggas in
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
aj då
låna / hyr ett ozonagregat då dör allt biologiskt
Exakt! Jag har en Ozoneair, och körde den i hela huset en gång av helt andra orsaker - och fick som bonus att silverfiskarna försvann helt. 😃
 
  • Gilla
so85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.