Jag försöker uppskatta flödet i en solpanel och undrar hur jag skall tolka skylten på pumpen. Förvirrande för mig i alla fall. Vilken kurva gäller? 20160720_195741.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
mVp = Meter vattenpelare (10 meter vattenpelare är samma som 1,0 bar i tryck)

Så om dina solpaneler sitter 2m över pumpen så får du ut flödet 10 liter varje minut.

Dessvärre verkar det inte som om den kan gen något flöde alls efter 3,0 mVp. (alltså tre meter över pumpen)

Det verkar inte som om det finns någon hastighetsinställning likt 1 - 2 - 3 på ett vred.

krilleman_215 skrev:
Så om dina solpaneler sitter 2m över pumpen så får du ut flödet 10 liter varje minut.
Det stämmer inte riktigt i ett cirkulerande system, efter som det är lika mycket vatten på väg nedåt. Så är det som pumpen ska övervinna inte höjdskillnad utan flödesmotståndet i rören.

• Gilla
toto1 och 1 till
  • Laddar…
Jo se på tusan, det fanns en justering som jag inte sett i skumrasket. Ratten går inte att rubba men den verkar ju ändå vara ställd på högsta hastigheten. Vattenpelaren är i storleksordningen 2-2,5 meter max så lite flöde ska det bli i alla fall. Tack för hjälpen! :) 20160720_205613.jpg
Skapa konto

Av eget intresse, varför behöver du en uppskattning av flödet?
PS. Vilken nivå pumpen sitter på i förhållande till solpanelerna spelar absolut ingen roll gällande dimensionering av pumpen, det är endast friktionsförluster i rör m.m som påverkar.

Jag vill räkna på hur mycket effekt jag plockar ur panelen. Tempdiff gånger flöde är proportionellt mot effekt. Att pumpens läge i förhållande till panelen är likgiltigt förstår jag, mitt system är dock sådant att panelen är luftfylld när pumpen står still så den behöver lyfta vattnet hela panelens höjd och lite till innan det börjar flöda.

Guson skrev:
Jag vill räkna på hur mycket effekt jag plockar ur panelen. Tempdiff gånger flöde är proportionellt mot effekt. Att pumpens läge i förhållande till panelen är likgiltigt förstår jag, mitt system är dock sådant att panelen är luftfylld när pumpen står still så den behöver lyfta vattnet hela panelens höjd och lite till innan det börjar flöda.
När panelen återfylls efter att ha kokat tom sker det med trycket i expansionskärlet, inte med hjälp av pumpen.

Guson skrev:
Låter konstigt att panelerna är luftfyllda?!? Då är det ju luft i systemet och det är ju inte bra.
Beroende på solinstrålning så varierar ju panelernas effektuttag. Laddar panelerna endast nån acktank för varmvatten?

Systemet är inte trycksatt över atmosfärstryck. Bilden visar en principskiss som stämmer väl överens med mitt system. I utgångsläget fyller man upp till en nivå en bit upp i expansionskärlet (streckade linjen). Då är panelerna tomma. När pumpen startar fylls panelerna och vattnet rinner ner i expansionskärlet och vidare till värmepannan. Den enda luft som finns i systemet ska vara i expansionskärlet under gång. I värmepannan omsluter solvattnet ett tappvarmvattenmagasin som värms av solvattnet. 20160721_120113.jpg
Skapa konto

Jag har inte designat systemet, det är ett köpesystem från omkring 1980 som sitter monterat i huset jag köpt så ni behöver inte idiotförklara mig för konstruktionen. I skrivande stund är solvattnet i pannan drygt 70 grader och tappvattenmagasinet drygt 60 grader för den som undrar.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Krilleman
larsbj skrev:
Det stämmer inte riktigt i ett cirkulerande system, efter som det är lika mycket vatten på väg nedåt. Så är det som pumpen ska övervinna inte höjdskillnad utan flödesmotståndet i rören.
Borde inte tabellen vara justerad för just detta då den saluförs som en cirkulationspump?

Nix, däremot kan ju en pump med hög tryckförmåga övervinna motsvarande flödesmotstånd.

• Gilla
toto1
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Borde inte tabellen vara justerad för just detta då den saluförs som en cirkulationspump?
Hur menar du?

krilleman_215 skrev:
På sätt och vis är flödesförluster och tryckhöjd samma sak.
Och är därför direkt övesättbara mellan varandra.
Båda kräver ett visst tryck efter pumpen för att vattnet ska röra på sig/cirkulera.

• Gilla
toto1
  • Laddar…
Det system som den här pumpen skall dra runt är säkert inte väsentligt längre eller har fler krökar än ett vanligt vattenburet värmesystem har. Det som skiljer från ett radiatorsystem är att här finns en avsevärd höjdskillnad (2-3 mVp) att övervinna så min tanke är att den höjdskillnaden totalt dominerar motståndet i systemet. Jag skall vid tillfälle försöka mäta eller uppskatta lyfthöjden mer noggrant och sedan anta att mottrycket är i den storleksordningen när jag gissar flödet. Eftersom pumpen enligt diagrammet slutar flöda helt vid 2,75 mVp finns det inte mycket utrymme för tryckfall längs rören för mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.