Hej!
Har en fråga om hur man ska tolka faroangivelser på produkter. Exempelvis det som står på Plastic padding kemiskt trä.

Där står som följer:
H226 Brandfarlig vätska och ånga. H315 Irriterar huden. H319 Orsakar allvarlig ögonirritation. H361d Misstänks kunna skada det ofödda barnet. H372 Orsakar organskador genom lång eller upprepad exponering.

Vilken exponering är det man talar om. Gäller exempelvis H361d om man jobbar med det själv, eller räcker det att vistas i närheten?

Målare använder produkten hos oss men familjen vistas inte i det aktuella rummet förrän någon dag efteråt. Minst en eller två stängda dörrar mellan. Sen känner man ju att det luktar men som sagt har ingen närkontakt med det så känns lugnt.

• Haha
Tubes
  • Laddar…
Det var lättare förr. Då stod det typ Undvik andas in ångor. Innehåller Styren/ polyester, aromatiska kolväten etc. Nu är det massa standardiserade klassningar som talar om i fall 180 grams tub är farligt för vattenlevande organismer, barn etc, men läser du igenom produktblad och regler kan du säkert spåra det till använd handskar och andningsmask (med aktivtkolfilter av lämplig klass), och töm inte ut lösningsmedel/avfall etc i avloppet.

Jobbar du några timmar om dagen i några dagar oskyddat i dessa ångor lär du få förgiftningssymptom.
Spacklet avger de värsta farliga ångorna första timmen.

Just när det härdar och tills det torkat ut ordentligt avger det ohälsosamma gaser, förr var de väl både cancerogena och påverkade nervsystemet. Nu vet jag inte. Förmodligen lite snällare, men 2-komponents produkter är generellt elakare än 1-komponentsbaserade produkter.

Hur stora mängder spackel rör det sig om? Kilovis?
Bra för att laga utsatta detaljer med, men är väl inget som används i större mängd i bostäder.

Jag lagade själv ett hörn på en byrå med kemiskt trä nyligen. Stark, smidigt. Blandade, fyllde i, fixade/formade till det. Stängde dörren till hobbyrummet och lämnade det ett par dagar. Obetydlig lukt.
Använde inte ens mask. Det tog bara 10 minuter.

Skulle man däremot stå flera timmar om dagen och tex spackla Plastic padding på en bil skulle jag vara mycket noggrann med mask med rätt filterklassning och rakningen så det inte läcker förbi några kemisk ämnen!

Näsan är väldigt känslig så lite doft behöver inte betyda att det är farliga mängder kemiska ångor.
Lukten borde försvinna efter en vecka med lite vädring.

• Gilla
Supernicken och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det var lättare förr. Då stod det typ Undvik andas in ångor. Innehåller Styren/ polyester, aromatiska kolväten etc. Nu är det massa standardiserade klassningar som talar om i fall 180 grams tub är farligt för vattenlevande organismer, barn etc, men läser du igenom produktblad och regler kan du säkert spåra det till använd handskar och andningsmask (med aktivtkolfilter av lämplig klass), och töm inte ut lösningsmedel/avfall etc i avloppet.

Jobbar du några timmar om dagen i några dagar oskyddat i dessa ångor lär du få förgiftningssymptom.
Spacklet avger de värsta farliga ångorna första timmen.

Just när det härdar och tills det torkat ut ordentligt avger det ohälsosamma gaser, förr var de väl både cancerogena och påverkade nervsystemet. Nu vet jag inte. Förmodligen lite snällare, men 2-komponents produkter är generellt elakare än 1-komponentsbaserade produkter.

Hur stora mängder spackel rör det sig om? Kilovis?
Bra för att laga utsatta detaljer med, men är väl inget som används i större mängd i bostäder.

Jag lagade själv ett hörn på en byrå med kemiskt trä nyligen. Stark, smidigt. Blandade, fyllde i, fixade/formade till det. Stängde dörren till hobbyrummet och lämnade det ett par dagar. Obetydlig lukt.
Använde inte ens mask. Det tog bara 10 minuter.

Skulle man däremot stå flera timmar om dagen och tex spackla Plastic padding på en bil skulle jag vara mycket noggrann med mask med rätt filterklassning och rakningen så det inte läcker förbi några kemisk ämnen!

Näsan är väldigt känslig så lite doft behöver inte betyda att det är farliga mängder kemiska ångor.
Lukten borde försvinna efter en vecka med lite vädring.
Ok tack för svar!

Det rör sig om små mängder, en målare som spacklar skavanker på en platsbyggd vägg. Så lite repor, spikhål och glapp mellan trädelarna. Några stora mängder kan det inte röra sig om. Sen så har vi som sagt inte vistats i rummet och alltid haft stängd dörr.. Undrade lite för att få en uppfattning om hur man ska tänka. Hur långt det skadliga "färdas", är det enbart vid omedelbar hantering eller på längre avstånd eller så..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.