20 002 läst ·
77 svar
20k läst
77 svar
Hur tolka datum på kvitto - Vedklyv från Bauhaus
Svensk titelN Nyikåk skrev:
Svetsarprövning - Smältsvetsning - Del 1, 1025 kr
Edit: Jag antar att du menar 8601 som är en skitdum standard för den omfattar även datum med veckonummer, som inte ens existerar i hela Europa. Dessutom måste man vara helt säker på att vecka 1 är vecka 1 och om veckan börjar med måndag eller söndag.
Jag tror inte att det räcker med 100 olika format.Olle i Stureby skrev:
Hundratals format för datum kanske det inte finns, men tillräckligt många europeiska och amerikanska, nyare och äldre, för att en varierande tillämpning ska vilseleda och förvirra på Bauhaus i Skogås. Bauhaus bidrar minsann inte till tydlighet i datumfrågan. Om det ska vara någon konsekvens i galenskapen borde väl klockslaget på mitt kvitto anges som 50:15, dvs. tio minuter före fyra, eller kanske före16.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Date_format_by_country
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Tror det är termopapper så det är väl el man sparar i så fall?C cpalm skrev:Som du själv säger, enligt gammal tysk standard använder man punkt mellan, så icke här. En snikversion för att spara bläck?
Enda stället jag kan komma på där man regelmässigt ser något liknande i Sverige är den fullkomligt idiotiska EU-standarden för bäst-före-datum som formellt är DD MM ÅÅÅÅ om jag minns rätt, men som tolkas rätt fritt av livsmedelsproducenterna.
Ja, det blev visst en siffra fel.Nyfniken skrev:
Svensk titel
Svetsarprövning - Smältsvetsning - Del 1, 1025 kr
Edit: Jag antar att du menar 8601 som är en skitdum standard för den omfattar även datum med veckonummer, som inte ens existerar i hela Europa. Dessutom måste man vara helt säker på att vecka 1 är vecka 1 och om veckan börjar med måndag eller söndag.
Nu är ju veckonummer absolut inget krav, har aldrig sett det användas.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Men månaden är i alla fall alltid i mitten här. Det amerikanska sättet var ju förvirrande redan innan 2001.
Skriv år med fyra siffror och månaden med tre bokstäver så försvinner all tvetydighet. Sen om det blir tråkigt med maj/May, okt/Oct etc kan man ju alltid skriva månaderna på tjeckiska istället.
Skriv år med fyra siffror och månaden med tre bokstäver så försvinner all tvetydighet. Sen om det blir tråkigt med maj/May, okt/Oct etc kan man ju alltid skriva månaderna på tjeckiska istället.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 inlägg
Skriver, ja! Eller snarare att vi sedan 70-talet skriver ÅÅÅÅ-MM-DD i listor eller enstaka rader. I löpande text skriver man helst ”11 januari 2020”. Ungefär som man talar.Nyfniken skrev:
Källa: svärmor som jobbat på Skatteverket sedan 60-talet och varit med om att avveckla kanslisvenskan. Det, du!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
(För sent att redigera.)Magnus E K skrev:
Hm, tjeckiska var visst ett riktigt dåligt exempel för det verkar som de inte använder trebokstavsförkortade månader överhuvudtaget. Så jag föreslår ukrainska istället: січ, лют, бер, кві, тра, чер, лип, сер, вер, жов, лис, гру. Riktigt lurigt (för att vara ett indoeuropeiskt språk), bara en enda liknar någon av våra och den är en "false friend".