Det hade ju varit alldeles för lätt om alla bara använde sig av ISO 9601...

• Gilla
thomasa88 och 2 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Det hade ju varit alldeles för lätt om alla bara använde sig av ISO 9601...
Svensk titel
Svetsarprövning - Smältsvetsning - Del 1, 1025 kr

:crysmile:

Edit: Jag antar att du menar 8601 som är en skitdum standard för den omfattar även datum med veckonummer, som inte ens existerar i hela Europa. Dessutom måste man vara helt säker på att vecka 1 är vecka 1 och om veckan börjar med måndag eller söndag.

• Haha
  • Gilla
kioskdavid och 4 till
  • Laddar…
C
Nyfniken Nyfniken skrev:
Skall nog vara ISO 8601 :rofl:

Magnus E K
Tack och lov är detta ett tillfälligt problem. Startade 2001 och kommer upphöra 2032 (eller med start 2029 beroende på övriga siffror).

Cheesen
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Hundratals format för datum kanske det inte finns, men tillräckligt många europeiska och amerikanska, nyare och äldre, för att en varierande tillämpning ska vilseleda och förvirra på Bauhaus i Skogås. Bauhaus bidrar minsann inte till tydlighet i datumfrågan. Om det ska vara någon konsekvens i galenskapen borde väl klockslaget på mitt kvitto anges som 50:15, dvs. tio minuter före fyra, eller kanske före16.
Jag tror inte att det räcker med 100 olika format.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Date_format_by_country

En komisk serie om hur antalet standarder ökar från 14 till 15 trots försök att skapa en universell standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
Två personer i gammaldags kläder pratar, dialogrutor med datumformat-skämt, blommor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
civilingenjören och 17 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Som du själv säger, enligt gammal tysk standard använder man punkt mellan, så icke här. En snikversion för att spara bläck? :thinking:

Enda stället jag kan komma på där man regelmässigt ser något liknande i Sverige är den fullkomligt idiotiska EU-standarden för bäst-före-datum som formellt är DD MM ÅÅÅÅ om jag minns rätt, men som tolkas rätt fritt av livsmedelsproducenterna.
Tror det är termopapper så det är väl el man sparar i så fall?

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Svensk titel

:crysmile:

Edit: Jag antar att du menar 8601 som är en skitdum standard för den omfattar även datum med veckonummer, som inte ens existerar i hela Europa. Dessutom måste man vara helt säker på att vecka 1 är vecka 1 och om veckan börjar med måndag eller söndag.
Ja, det blev visst en siffra fel.
Nu är ju veckonummer absolut inget krav, har aldrig sett det användas.

Lättast är att se hur man läser ett datum i tal så säger det oftast hur man skriver.
I Sverige säger man 14:e oktober 2018 alltså dag/månad/år.
I USA säger man October 14th 2018 dvs månad/dag/år.

P pjkw skrev:
Lättast är att se hur man läser ett datum i tal så säger det oftast hur man skriver.
I Sverige säger man 14:e oktober 2018 alltså dag/månad/år.
Fast det stämmer ju inte. Vi skriver ju ÅÅ-MM-DD

Magnus E K
Men månaden är i alla fall alltid i mitten här. Det amerikanska sättet var ju förvirrande redan innan 2001.

Skriv år med fyra siffror och månaden med tre bokstäver så försvinner all tvetydighet. Sen om det blir tråkigt med maj/May, okt/Oct etc kan man ju alltid skriva månaderna på tjeckiska istället.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Fast det stämmer ju inte. Vi skriver ju ÅÅ-MM-DD
Skriver, ja! Eller snarare att vi sedan 70-talet skriver ÅÅÅÅ-MM-DD i listor eller enstaka rader. I löpande text skriver man helst ”11 januari 2020”. Ungefär som man talar.:geek:

Källa: svärmor som jobbat på Skatteverket sedan 60-talet och varit med om att avveckla kanslisvenskan. Det, du!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Magnus E K Magnus E K skrev:
Skriv år med fyra siffror och månaden med tre bokstäver så försvinner all tvetydighet. Sen om det blir tråkigt med maj/May, okt/Oct etc kan man ju alltid skriva månaderna på tjeckiska istället.
(För sent att redigera.)

Hm, tjeckiska var visst ett riktigt dåligt exempel för det verkar som de inte använder trebokstavsförkortade månader överhuvudtaget. Så jag föreslår ukrainska istället: січ, лют, бер, кві, тра, чер, лип, сер, вер, жов, лис, гру. Riktigt lurigt (för att vara ett indoeuropeiskt språk), bara en enda liknar någon av våra och den är en "false friend".

C
Magnus E K Magnus E K skrev:
Riktigt lurigt (för att vara ett indoeuropeiskt språk), bara en enda liknar någon av våra och den är en "false friend".
Ha ha ha, Sep = Augusti, så var det med den garantin för otvetydlighet :rofl:
Fast egentligen uttalas det väl Sjer?

Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.