Har ett par fönster på andra våning som var i princip nya som vi inte bytte ut nu när vi installerade nya fönster i huset. Tänkte att jag skulle sätta utanpåliggande spröjs på de fönstren vi inte bytte för att få samma utseende. Har varit runt hos byggvaruhandlarna häromkring men ingen verkar ha några fästen eller för den delen lösa spröjs att sälja. Min tanke var att såga till någon liten list med profil, men mitt problem är att jag inte vet hur jag skall fästa det hela mot fönstret.

• Gilla
MC5
  • Laddar…
Lundbergs hade tidigare spröjssatser i sitt sortiment, men nu hittar jag det inte på deras hemsida. Kanske kan finnas kvar i någon bygghandel. Har för mig att jag handlade på Beijers, men det var säkert 10 år sen :)

Halloj! Ursäkta arkeologiska utgrävningen, men hur gick det!

He he, jo det var ju ett tag sen nu, men det gick bra. Hittade en profilerad list som jag tillverkade egna spröjs av. Fräste ett litet jack på baksidan och använde små kabelklips fästa i fönsterbågarna som spröjsen klickades fast mot. Det har funkat fint i snart 10 år nu....

• Gilla
PA bygg&snickeri och 3 till
  • Laddar…
Tack för informationen! Clipslösningen verkar smart! Om du får tillfälle, ta gärna en bild så kanske man kan plagiera dina spröjs och clipslösning!

• Gilla
O.Hult och 1 till
  • Laddar…
TheJesper TheJesper skrev:
Halloj! Ursäkta arkeologiska utgrävningen, men hur gick det!
Ja, jag ser också gärna bild

Vi är på G att göra nåt liknande när jag snubblade över denna tråd. Vore supersnällt om du kunde avslöja hur du fäste spröjsen med kabelklämman.

• Gilla
Mortimer87 och 1 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Har ett par fönster på andra våning som var i princip nya som vi inte bytte ut nu när vi installerade nya fönster i huset. Tänkte att jag skulle sätta utanpåliggande spröjs på de fönstren vi inte bytte för att få samma utseende. Har varit runt hos byggvaruhandlarna häromkring men ingen verkar ha några fästen eller för den delen lösa spröjs att sälja. Min tanke var att såga till någon liten list med profil, men mitt problem är att jag inte vet hur jag skall fästa det hela mot fönstret.
Jag köpte kabelkanal, med självhäftande baksida på Jem&Fix. Monterade i förmiddags, en droppe snabblim i skarvarna. Vi får se hur länge det håller.

• Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Håkan Robertsson Håkan Robertsson skrev:
Jag köpte kabelkanal, med självhäftande baksida på Jem&Fix. Monterade i förmiddags, en droppe snabblim i skarvarna. Vi får se hur länge det håller.
smart trix

Ö öringen skrev:

Har gjort en prototyp! Funderar lite på hur jag ska få den väderbeständig så den inte skevar till sig, och hur den ska fästas så klart… återkommer när det är dags för fullskalig produktion :-)

före:
Vitfönster med öppna persienner monterade på en ljusgrå träfasad av ett hus, med en fågelholk på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Fönster på en ljus trävägg i ett hus under en klar dag, reflektion av en lykta syns i fönstret.
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
TheJesper TheJesper skrev:
Har gjort en prototyp! Funderar lite på hur jag ska få den väderbeständig så den inte skevar till sig, och hur den ska fästas så klart… återkommer när det är dags för fullskalig produktion :)

före:
[bild]

Efter:
[bild]
Snyggt!! Hur gjorde du fönsterlisterna?

O O.Hult skrev:
Snyggt!! Hur gjorde du fönsterlisterna?
Jag tror jag tog fasadlisten som mittenstomme och lite andra lister för kryssen. Jag dock inte fått klart det ännu, men i sommar kanske : ) Jag har iaf köpt ett frässtål som man kan köra för att kila i träbitarna i varandra! Lägger upp mer bilder när jag kommit länge : )

P
Ser ut som plywood i det mittersta krysset?

Rejäl skrev:
Ser ut som plywood i det mittersta krysset?
Jag tror det var finsågat/hyvlat jag köpte på byggmax för att prototypandet bara : ) Man behöver väl måla noga så att det ej blir alger eller liknande. Kanske dränka allt i olja också innan...

Närbild på träkonstruktion, fogning av träslåar eller ribbor, gråtoner, struktur och textur tydlig.
Skapa konto
Två korslagda träplankor mot en plankgolvbakgrund. Skapar en X-form. Grovt, slitet trä. Enkel, rustik konstruktion.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.