Har kommit en bit med tele/datanätet hemma och har en fundering. Hur testar man enklast prestandan i nätet? Jag har en LAN-tester som verifierar att ledningarna är dragna på rätt sätt, men det jag är ute efter nu är att kontrollera om jag verkligen kan köra gigabit ethernet lokalt i LANet. Finns det nån bra (och gratis ::)) programvara man kan använda? Har ni andra gjort några liknande tester?

Ta en titt på iperf. Det finns nog till de flesta plattformar tror jag.

På den ena datorn startar man iperf som server. Den lyssnar helt enkelt bara. På den andra datorn kör du igång den som klient och trycker data mot servern.

Du måste välja UDP för att kunna komma upp i ordentlig hastighet. TCP går inte att köra lika fort.

Det här är nog det enklaste sättet som jag kan komma på.

/tobias

Och troligen orkar inte dina datorer med att skyffla gigabit till nätverkskortet. Så om dina kablar fixar fullt ut går nog inte att testa med de grejer man normalt har hemma.

Enklast och säkrast med den mätutrusning vi använder för att dokumentera nya anläggningar dom kostar bara 50-100 000:- så kila iväg och köp ett, eller kanske du känner nån som jobbar med datanät som kan hjälpa dig

Ingenting som bara har en singeldisk kan skyffla data i gigabithastighet under realistisk användning.

Du kan mäta faktisk prestanda rätt enkelt. Tanka en iso fil mellan dina datorer och klocka tiden. Detta säger inte så myket om kabeln men det svarar på vilka verkliga prestanda du har.

Att man får högre hastigheter på udp är rätt självklart iom att udp inte har nån som helst garanti för vad som kommer fram eller i vilket skick

OK, egentligen är jag inte ute efter att verifiera just hastigheten 1 Gbps utan mer att testa vad man kommer upp i på olika länkar för att se om nåt uttag eller patchkabel blev dåligt kontakterad. Glöm att jag nämnde gigabit Ethernet.

Kopiera då friskt utan att tipsa pontén och bodström ;D

Ta en stor fil typ en full dvd iso och kopiera den över alla kablar du vill testa. I ett sånt här fall är det kung att ha en bärbar man kan flytta mellan jacken. Du kommer snabbt se om du har nått jack som inte hänger med som det ska

För att se kvaliten kan du köra vanliga enkla testprogram och kolla om du får någon "packet loss" som kan tyda på något fel i nätverket.
Men som övriga noterat att i ett lokalt nätverk för hemmabruk är det troligtvis dator och applikationen du kör som begränsar vad du kan få för kapacitet.

Eftersom du inte nämnt vilket operativsystem du använder, förutsätter jag att du kör nån version av Windows. Då bör du, om du nu önskar å kopiera filer för att testa prestandan, använda FTP istället för vanliga filkopieringsprogram, då slipper du en del av de buffringsproblem som Windows dras med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.