Har sanerat påväxt på kallvinden och ska ta itu med fukten. Ska installera en Trygghetsvakten vind (utan värmeslingan) på ena gavelventilen och då står det att man ska minska ventilationen på vinden. Hur kan jag på bästa sätt täta takfoten? Är ganska smalt (5cm) glipa mellan innertaket på insidan att komma åt. Har läst om allt från papp till fogskum. Vindskydd? Eller från utsidan?

Hade oxå tänkt tilläggsisolera och antingen ta bort spånet och pappen och byta till ångbroms + cellulosa i samband med omgörningen. Packar man takfoten med isolering i samma veva ?

Tacksam för guidning! 😇
 
  • Bild på en kallvind med träbjälkar och spån som isolering. Takhöjd är låg och rummet ser ut att behöva tätning och ytterligare isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av takfot på en kallvind, med en smal glipa synlig och mörka träpaneler. Möjliga alternativ för tätning diskuteras i tråden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
H Hampa2k skrev:
Hur kan jag på bästa sätt täta takfoten?
I äldre hus finns ingen ångspärr. Det innebär att fuktig varm luft sakta stiger upp ifrån bostadsutrymmet, buffras i sågspånet, och sedan avges ut i det kalla vindsutrymmet. Taket är avsiktligt öppet vid takfoten och tillsammans med antingen frånluftsventiler eller via öppen nock, skapar en cirkulation som kontinuerligt ventilerar bort fukt.

Om du då tätar takfoten förstör du den ventilationen och riskerar att fukten istället fångas inne på vinden. Resultatet riskerar alltså att bli tvärt om mot vad du förväntar dig, det vill säga: mer mögel och inte mindre.

Att byta från sågspån till stenull är inte självklart en förbättring. Den isolerar visserligen bättre, men saknar förmågan att binda och buffra fukt. Utan ångspärr på den varma sidan får du en situation där fukten i bästa fall bara passerar rakt igenom och ökar luftfuktigheten på vinden, och i värsta fall kondenserar inuti isoleringen.

Så mitt tips är att titta på helheten på husets konstruktion och inte var för ivrig med att modernisera delar. Något som är bra i ett modernt hus med modern byggteknik kan vara rent katastrofalt i ett gammalt hus. När man får problem med mögel i ett gammalt hus är det oftast något som har förändrats, t.ex. tilläggsisolering eller man slutat elda i murstocken, som du gör att något inte längre fungerar som det är tänkt från början.
 
Redigerat:
Har själv fått sprutat 50cm malt tidningspapper rakt på sågspånen. Det funkar alldeles utmärkt. Varför folk lägger ner mycket jobb på att ta bort en isolering och lägga dit en annan, är helt obegripligt.
 
O Oldfart skrev:
I äldre hus finns ingen ångspärr. Det innebär att fuktig varm luft sakta stiger upp ifrån bostadsutrymmet, buffras i sågspånet, och sedan avges ut i det kalla vindsutrymmet. Taket är avsiktligt öppet vid takfoten och tillsammans med antingen frånluftsventiler eller via öppen nock, skapar en cirkulation som kontinuerligt ventilerar bort fukt.

Om du då tätar takfoten förstör du den ventilationen och riskerar att fukten istället fångas inne på vinden. Resultatet riskerar alltså att bli tvärt om mot vad du förväntar dig, det vill säga: mer mögel och inte mindre.

Att byta från sågspån till stenull är inte självklart en förbättring. Den isolerar visserligen bättre, men saknar förmågan att binda och buffra fukt. Utan ångspärr på den varma sidan får du en situation där fukten i bästa fall bara passerar rakt igenom och ökar luftfuktigheten på vinden, och i värsta fall kondenserar inuti isoleringen.

Så mitt tips är att titta på helheten på husets konstruktion och inte var för ivrig med att modernisera delar. Något som är bra i ett modernt hus med modern byggteknik kan vara rent katastrofalt i ett gammalt hus. När man får problem med mögel i ett gammalt hus är det oftast något som har förändrats, t.ex. tilläggsisolering eller man slutat elda i murstocken, som du gör att något inte längre fungerar som det är tänkt från början.
Helt riktigt att murstocken inte längre används, så därav har ju förutsättningarna tilltänkta för ursprungskonstruktionen redan förändrats.

Den mesta av påväxten har varit längst ner vid takfoten så antar att mycket av fukten kommer utifrån. Mina mätningar styrker det oxå genom att fuktigheten höjs klart när det är hög luftfuktighet utomhus.
Verkar dock även ha för otätt skikt då när det är minusgrader ute så upplever jag en ”kondenseffekt” på vinden. Vilket skulle tala för att täta bättre, som självklart skulle läggas genom att ta bort spånet först och inte på det.

Självklart medveten om att husets ventilation oxå är viktig, vi har självdrag med en always-on fläkt i badrum. Har haft fackmän på plats som säger att ventilationen är okej iaf.

Tar fortfarande tacksamt emot tips på hur jag ska täta, med fördel på ett sätt som går att oföra, om det skulle visa sig bli sämre än tidigare!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.