Har fixat med pump och bytt några kopplingar i brunnen. Nu läcker det i rörgenomföringen i brunnsväggen. Än så länge läcker det ut vatten, men vi kan givetvis inte fylla igen hålet innan läckan är stoppad.

Så, hur tätar vi runt PEM-slangen som går ut genom brunnen?

Idag finns en halvseg massa på insidan av brunnen där röret går igenom (Massan är numer trasig alltså), på utsidan finns en metallplatta, men inga gängor eller liknade. Har inte tagit en bild ännu, men någon kanske kan komma med förslag ändå?

Har sökt på nätet efter en vettig fogmassa, typ silicon, utan att lyckas hitta något alls. Tycker själv att det inte känns helt hundra med en fogmassa i vattenbrunnen. Tänker på "Roca Ghil" och likande :x

Vilket material är brunnen gjord av?

Betongringar, sorry!

Går det inte att täta med vanlig betong?

Det kanske kan gå. Nu tänkte jag iofs att vi skulle bättra på befintlig (oklart vad det är) tätningsmassa då det är ett litet hål i den som vattnet läcker ut ifrån.

Men det är klart. Kanske bättre att riva bort och göra om från början...

Buford skrev:
Det kanske kan gå. Nu tänkte jag iofs att vi skulle bättra på befintlig (oklart vad det är) tätningsmassa då det är ett litet hål i den som vattnet läcker ut ifrån.

Men det är klart. Kanske bättre att riva bort och göra om från början...
Om det är en dricksvattenbrunn hade jag personligen endast velat ha ren betong på de ytor som är i direktkontakt med vattnet. Annars är det klart att du kan köra t.ex Tec-7 (prima innan) som går utmärkt att använda under vatten:
http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD501
http://www.novatech.nu/tec7-1019.aspx

Där hade vi alla svar på en gång!! :thumbup:

Tack tack!

Brunnen kommer användas för hushållsvatten fram till våren 2015 då kommunalt vatten dras in. Så även om jag håller med dig om att rena naturprodukter känns bättre i dricksvatten är jag beredd att frångå den principen i detta fall.

Tack återigen!

Buford skrev:
Där hade vi alla svar på en gång!! :thumbup:

Tack tack!

Brunnen kommer användas för hushållsvatten fram till våren 2015 då kommunalt vatten dras in. Så även om jag håller med dig om att rena naturprodukter känns bättre i dricksvatten är jag beredd att frångå den principen i detta fall.

Tack återigen!
Toppen! Om du väljer genomföringstätningen i gummi så finns även denna från Trelleborg:
http://www.trelleborg.com/upload/PipeSeals/Files/Concrete/Swedish PDF 05052011/F-910SE_05052011.pdf
Dahls säljer dessa.

Buford Buford skrev:
Har fixat med pump och bytt några kopplingar i brunnen. Nu läcker det i rörgenomföringen i brunnsväggen. Än så länge läcker det ut vatten, men vi kan givetvis inte fylla igen hålet innan läckan är stoppad.

Så, hur tätar vi runt PEM-slangen som går ut genom brunnen?

Idag finns en halvseg massa på insidan av brunnen där röret går igenom (Massan är numer trasig alltså), på utsidan finns en metallplatta, men inga gängor eller liknade. Har inte tagit en bild ännu, men någon kanske kan komma med förslag ändå?

Har sökt på nätet efter en vettig fogmassa, typ silicon, utan att lyckas hitta något alls. Tycker själv att det inte känns helt hundra med en fogmassa i vattenbrunnen. Tänker på "Roca Ghil" och likande :x
Vad landade du i för lösning? Står inför samma arbete att ansluta pem slang till grävd brunn och funderar på hur jag bäst löser att få det tätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.