Hur tar man referenser av hantverkare? Ska man besöka de man har fått referens på för att kolla kvalitén på arbetet?

Paul-Staffanstorp
Det är ju en smaksak...

Själv lämnar jag en enkät med fakturan samt ett frankerat kuvert så jag får in dessa från mina kunder.
Dessa sitter i en mapp så jag med lätthet kan låta nya kunder få ta del av detta material och kontaktuppgifter...

Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju en smaksak...

Själv lämnar jag en enkät med fakturan samt ett frankerat kuvert så jag får in dessa från mina kunder.
Dessa sitter i en mapp så jag med lätthet kan låta nya kunder få ta del av detta material och kontaktuppgifter...
Proffsigt ! Skönt med hantverare sm inte skäms över sina jobb....

Paul-Staffanstorp
verktygsgurun skrev:
Proffsigt ! Skönt med hantverare sm inte skäms över sina jobb....
Tack... :)

Det bästa är att 99% faktiskt svarar... och av dessa ställer 100% upp som referenser... d^_^b

Thomas Lundquist
Klicka skrev:
Hur tar man referenser av hantverkare? Ska man besöka de man har fått referens på för att kolla kvalitén på arbetet?
Det är bara att fråga rätt ut om du kan få några referenser. Be dom tex skicka med några referenser med offerten.
Det är vanligt och kommer knappast som en chock för en seriös hantverkare.

Har du kommit så långt att du tycker kemin stämmer, nöjd med priset och referenserna har via telefon gett positiva besked så tycker jag absolut att du tar kontakt med referenserna igen och frågar om du kan få komma och titta på hantverkarens tidigare jobb. Ta gärna med någon sakkunnig om du är osäker på hur vissa utföranden ska se ut.

Paul-Staffanstorp
Thomas Lundquist skrev:
Det är bara att fråga rätt ut om du kan få några referenser. Be dom tex skicka med några referenser med offerten.
Det är vanligt och kommer knappast som en chock för en seriös hantverkare.

Har du kommit så långt att du tycker kemin stämmer, nöjd med priset och referenserna har via telefon gett positiva besked så tycker jag absolut att du tar kontakt med referenserna igen och frågar om du kan få komma och titta på hantverkarens tidigare jobb. Ta gärna med någon sakkunnig om du är osäker på hur vissa utföranden ska se ut.
Själv är jag i sitsen att jag sällan eller aldrig får frågan om referenser men skaffade mig ändå detta genom enkätunderlaget för att det var kul...

I princip alla kunder får kontakt med mig genom en köksleverantör eller någon av mina gamla kunder och därför frågas det i princip aldrig om referenser...
Tacksam är jag... för man behöver aldrig kriga med andra om jobben... :)

Thomas Lundquist
Paul-Staffanstorp skrev:
Själv är jag i sitsen att jag sällan eller aldrig får frågan om referenser men skaffade mig ändå detta genom enkätunderlaget för att det var kul...

I princip alla kunder får kontakt med mig genom en köksleverantör eller någon av mina gamla kunder och därför frågas det i princip aldrig om referenser...
Tacksam är jag... för man behöver aldrig kriga med andra om jobben... :)
Man bör alltid ha ett referensunderlag i bakfickan vid behov.
Att vara egen och samtidigt bygga upp en beroendeställning gentemot ett/ flera köksföretag är vanskligt

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Thomas Lundquist skrev:
Man bör alltid ha ett referensunderlag i bakfickan vid behov.
Att vara egen och samtidigt bygga upp en beroendeställning gentemot ett/ flera köksföretag är vanskligt
Det har inte jag gjort heller men en hel del jobb kommer genom dessa vilket ter sig ganska naturligt när man som jag jobbar mycket med just kök...

Dock har jag absolut inte låst mig vid en köksleverantör och är definitivt inte i beroendeställning till dessa... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.