Silly Bear Silly Bear skrev:
Varför ska man bjuda på kaffe och mackor?

Dom har väl en lön som alla andra och kan köpa eget fika om dom vill ha
För då kommer dom att göra det lilla extra. Det som inte förväntas.

Precis som TS gjorde när han fixade fika.

Förstår du?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
För då kommer dom att göra det lilla extra. Det som inte förväntas.

Precis som TS gjorde när han fixade fika.

Förstår du?
Nej, faktiskt inte

Bara för att du klarar av att ratta en fluke ska du då behöva fika för att utföra jobbet på ett rätt och fackmannamässigt sätt? Knappast..

Alla som sliter i vården gör dom ett sämre jobb varje dag för att anhöriga inte springer till sjukhuset med sockerkaka, kanske därför vi har problem i vården?

Du har en otroligt skev bild av verkligheten om du tror någon gör ett bättre eller sämre jobb baserat på om du bjuder på fika eller inte

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Du har en otroligt skev bild av verkligheten om du tror någon gör ett bättre eller sämre jobb baserat på om du bjuder på fika eller inte
Jag tycker inte det är det minsta skevt att anta att den som trivs på jobbet, med sin arbetsplats och sin arbetsmiljö, rent generellt kan antas göra ett bättre jobb än den som vantrivs med allt.

Därmed inte sagt att man måste bjuda på fika jämt men kopp kaffe när det passar uppskattas ofta.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Jo för en grundläggande yrkesstolthet är väl inte aktuellt..?

• Gilla
Silly Bear
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker inte det är det minsta skevt att anta att den som trivs på jobbet, med sin arbetsplats och sin arbetsmiljö, rent generellt kan antas göra ett bättre jobb än den som vantrivs med allt.

Därmed inte sagt att man måste bjuda på fika jämt men kopp kaffe när det passar uppskattas ofta.
Vad har nu detta med saken att göra. Själv uppskattar jag inte att bli bjuden på fika, det lägger på ett extra stressmoment, måste jag låtsas gilla detta, blir den som bjuder sur annars. En kanna kaffe som det är fritt att ta av när man känner för det , fine.

V Ville_Vessla skrev:
det lägger på ett extra stressmoment
V Ville_Vessla skrev:
En kanna kaffe som det är fritt att ta av när man känner för det , fine.
Se där, även du verkar påverkas av arbetsmiljön. 😉

Nej, faktiskt inte

Bara för att du klarar av att ratta en fluke ska du då behöva fika för att utföra jobbet på ett rätt och fackmannamässigt sätt? Knappast..

Alla som sliter i vården gör dom ett sämre jobb varje dag för att anhöriga inte springer till sjukhuset med sockerkaka, kanske därför vi har problem i vården?

Kan bara tala för mig själv.. och hundratals andra byggjobbare jag pratat med om just detta under 23 år i branschen..

Bryr mig inte om vad du anser om saken.
Jag vet vad jag talar om.

Farstatjej90
E Erik Salhammar skrev:
Kan bara tala för mig själv.. och hundratals andra byggjobbare jag pratat med om just detta under 23 år i branschen..

Det stämmer som du säger. Hantverkare är i allmänhet lättmanipulerade....

• Haha
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Rickard.
Jobb hemma hos kunder kan vara så olika men lite generellt så önskar jag en liten tanke så jag kan komma åt vatten och en wc när det är rimligt, kommer in där jag ska och att lösa saker osv är bortstädade från den yta som en litet stund är min arbetsplats. Det är en lagom nivå tycker jag.

En rörmokare ska inte behöva tömma en kommod full badrumsartiklar på samma sätt som en elektriker inte ska behöva tömma ett fullt skåp framför centralen och inte heller mekanikern ska behöva flytta på pantburkar och McDonalds-påsar för att komma åt kupéfiltret. Normalt hyffs enligt mig men det verkar vara ungefär lika onormalt som normalt 😉

Nej, faktiskt inte

Knackar på ditt huvud, ropar hallå men verkar inte vara någon hemma. Söker mig vidare.

D DIF60 skrev:
Knackar på ditt huvud, ropar hallå men verkar inte vara någon hemma. Söker mig vidare.
Kan vara den mest retarded kommentar jag sett

E Erik Salhammar skrev:

Så det är en mänsklig rättighet för hantverkare att få gratis fika?

Så det är en mänsklig rättighet för hantverkare att få gratis fika?
Nej men lite av en tradition kanske? Jag tror ingen hantverkare utför ett sämre jobb för att det saknas kaffe, och inget bättre jobb om det finns. Men av artighet så frågar jag om verkaren vill ha kaffe om jag ändå ska göra kaffe till mig själv.

M Messier1994 skrev:
Ska få hjälp av professionella hantverkare för typ första gången. Hur tar man emot en hantverkare bäst?

Jag har ställt fram en kaffemaskin, muggar, två stolar och ett litet bord vid arbetsplatsen. Har inget fikabröd eftersom det var oklart att de skulle komma idag, ska skaffa det till imorgon. Skrev också en 'Känn er som hemma!'-lapp.

Är det något annat man ska tänka på? Farsan bjöd alltid på en sup lite smidigt och ställde fram öl till hantverkare när jag var ung. Var lite standard att när någon muttrade att det var 'långt mellan takstolarna' så betydde det att det var ont om sprit på ett bygge, gällde att komma upp i standarden 'det var inte långt mellan takstolarna på det stället i alla fall'. Men det är ju ganska stor skillnad på 90/00-talet och idag, och det var även uppe i Tornedalen (bor i Uppland nu). Eller förekommer detta fortfarande? Uppskattas det?

Mobilladdare?
Radio?
Mackor?
Grovdammsugare?

Om det var något stort sportevenemang tänker jag att man hade kunnat ställa fram en TV, men är inget just nu vad jag kan komma på.
Jag brukar fråga om kaffe men får tack men nej tack.
De hantverkare jag anlitat för tak resp. badrum har haft med kaffebryggare/fikat i bilen, och matberedare i den mån de stannar o lunchar.

B bertalm skrev:
matberedare i den mån de stannar o lunchar.
Matberedare?!?

• Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.