Hej,

Jag har nyligen köpt ett radhus men har ännu inte fått tillträde. Jag har dock börjat planera lite smått och håller på att göra en prioriteringslista över vad som ska renoveras.

Enligt säljarens uppgifter har man reglat och sänkt taket på övervåningen (se bild 1). Vi vill ta bort detta och återställa taket till originalutförande (huset är byggt 1964), precis som på undervåningen (se bild 2). Är det någon här som vet om denna lösning var populär för cirka 20 år sedan? Sänkte man överhuvudtaget tak på samma sätt då som man gör idag?

Hur som helst, har ni några idéer om hur dessa tak kan vara monterade och hur man bäst går till väga för att ta bort dem? Hur kan man förvänta sig att det ser ut under?

Tack på förhand för tips och råd!
 
  • Övervåning med sänkt tak, synlig trappa, och målning på väggen i ett radhus från 1964, planeras för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med blå fåtöljer, öppen spis, trappa och konstverk på väggarna. Ljust trägolv och orientaliska mattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
William v Heidenstam William v Heidenstam skrev:
har ni några idéer om hur dessa tak kan vara monterade och hur man bäst går till väga för att ta bort dem? Hur kan man förvänta sig att det ser ut under?
Helt omöjligt att besvara endast med bildernas hjälp, kan vara trä eller betongbjälklag. En hel del radhus byggdes med betongbjälklag på 60-talet, men oftast då mellan planen. Men att fälla in belysningen i ett extra undertak var inte vanligt på 60-talet.

Eftersom ni ändå ska riva det så kan ni ta en borr och borra igenom undertaket så märker ni direkt om det är trä eller betong som är under.
OBS!!! Akta elledningar!!!

Men egentligen är det inget att fundera över, bara att hyra ett släp och riva det rakt av, lösningen på hur ni ska riva ger sig under arbetets gång, ett klassiskt LPP (Löses På Plats) jobb :)
 
K
William v Heidenstam William v Heidenstam skrev:
Hej,

Jag har nyligen köpt ett radhus men har ännu inte fått tillträde. Jag har dock börjat planera lite smått och håller på att göra en prioriteringslista över vad som ska renoveras.

Enligt säljarens uppgifter har man reglat och sänkt taket på övervåningen (se bild 1). Vi vill ta bort detta och återställa taket till originalutförande (huset är byggt 1964), precis som på undervåningen (se bild 2). Är det någon här som vet om denna lösning var populär för cirka 20 år sedan? Sänkte man överhuvudtaget tak på samma sätt då som man gör idag?

Hur som helst, har ni några idéer om hur dessa tak kan vara monterade och hur man bäst går till väga för att ta bort dem? Hur kan man förvänta sig att det ser ut under?

Tack på förhand för tips och råd!
Har du frågat varför taket sänktes?
Svaret kan ju säga någonting om vad du kommer att finna när du börjar riva.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Helt omöjligt att besvara endast med bildernas hjälp, kan vara trä eller betongbjälklag. En hel del radhus byggdes med betongbjälklag på 60-talet, men oftast då mellan planen. Men att fälla in belysningen i ett extra undertak var inte vanligt på 60-talet.

Eftersom ni ändå ska riva det så kan ni ta en borr och borra igenom undertaket så märker ni direkt om det är trä eller betong som är under.
OBS!!! Akta elledningar!!!

Men egentligen är det inget att fundera över, bara att hyra ett släp och riva det rakt av, lösningen på hur ni ska riva ger sig under arbetets gång, ett klassiskt LPP (Löses På Plats) jobb :)
Ja det är lite så jag tänker, eller att det bör vara. Fimpa elen & lite försiktigt kika hur de är monterat, sedan börja riva. 😀
 
K Kardan79 skrev:
Har du frågat varför taket sänktes?
Svaret kan ju säga någonting om vad du kommer att finna när du börjar riva.
Nej just detta har jag ej frågat, men vi ska dit och gå igenom saker och ting innan tillträdet. Men nu är jag mest nyfiken & planerar i huvudet inför.
 
I en av mina föredeta lägenheter var taket sänkt. Jag rev det, märkte att de dragit avlopp och el i utrymmet.
Jag hade frågat säljarna om de vet. Om de inte vet så får du såga ett eller flera hål för att kunna kolla ockulärt.

om jag förstår det rätt så vill du bli av med panelen ?
 
William v Heidenstam William v Heidenstam skrev:
Nej just detta har jag ej frågat, men vi ska dit och gå igenom saker och ting innan tillträdet. Men nu är jag mest nyfiken & planerar i huvudet inför.
Eller såhär: arbetet utfördes enligt henne 2005. De tyckte väl nog bara det var schysst med takbeklädnad & spottar. Mem hon är 80 år och arbetet utfördes av en firma. Är inte säker på hon kan redogöra precis hur det är monterar.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
I en av mina föredeta lägenheter var taket sänkt. Jag rev det, märkte att de dragit avlopp och el i utrymmet.
Jag hade frågat säljarna om de vet. Om de inte vet så får du såga ett eller flera hål för att kunna kolla ockulärt.

om jag förstår det rätt så vill du bli av med panelen ?
Okej! Avlopp låter jobbigt! Jag får hoppas bara på eldragning för spottarna. Precis, vill få bort det & återställa till ursprungliga släta taket. Bör ej vara några avloppsledningar då detta är på översta våningen.
 
William v Heidenstam William v Heidenstam skrev:
Okej! Avlopp låter jobbigt! Jag får hoppas bara på eldragning för spottarna. Precis, vill få bort det & återställa till ursprungliga släta taket. Bör ej vara några avloppsledningar då detta är på översta våningen.
vad är det för tak på radhuset ? Betongbjälklag, som det är på bild 2 är väl relativt vanligt mellan våningar, men inte upp mot vind vad jag vet. Kanske om det är platttak.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
vad är det för tak på radhuset ? Betongbjälklag, som det är på bild 2 är väl relativt vanligt mellan våningar, men inte upp mot vind vad jag vet. Kanske om det är platttak.
Platt tak, så ja, bra fråga! Men vad blir skillnaden sett till ta bort detta tro? Hur kan takbeklädnaden vara fäst egentligen? Tänker att det är uppreglat med trä rakt in i betongen som sedan plattorna på något sätt monterats i?
 
  • Hus med platt tak, vita väggar, gröna detaljer och en trädgård med häckar och gräsmatta. Träden i bakgrunden är höstfärgade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Best guess är väl ändå att det är takstolar av trä och att man bara har reglat ner för att kunna sätta in spottar. Men det är, som sagt, omöjligt att veta. Det är alltså inte säkert att du har det "släta betong" ytan i tak på detta våningsplan.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Hej,

Nu har jag varit i huset och fått förklarat för mig hur det står till. Bjälklaget är trä, och innan det nedsänkta taket/takbeklädnaden satt ett s.k spänntak (som hade börjat spricka). Tror ni det skulle gå att använda befintliga reglar för att sätta dit gipsskivor, spackla och måla på nytt? Vill ha helt slätt vitt tak, med några spottar dessutom. Har ni förslag på andra tillvägagångsätt?
 
  • Matsal med vit oval bord, fyra stolar, stora fönster med utsikt över trädgård, röd stol och kristallkrona i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med träpaneler och en kristallampa i ett rum med vita väggar och fönster. Kvinna står i bakgrunden med utsikt över träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med spotlampa i ett rum, diskussion om att ersätta med gipsskivor för ett slätt, vitt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med en infälld spotlight nära hörnet av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
William v Heidenstam William v Heidenstam skrev:
Hej,

Nu har jag varit i huset och fått förklarat för mig hur det står till. Bjälklaget är trä, och innan det nedsänkta taket/takbeklädnaden satt ett s.k spänntak (som hade börjat spricka). Tror ni det skulle gå att använda befintliga reglar för att sätta dit gipsskivor, spackla och måla på nytt? Vill ha helt slätt vitt tak, med några spottar dessutom. Har ni förslag på andra tillvägagångsätt?
Finns gott om plats ovanför. Sista bilder med infällda djupa spotarmaturer. Men varför börja direkt med att riva ett tak som fungerar.Bo in er något år först. Tankar är bra, men hastigheten ska vara på en rimlig nivå. Ovanför är det nog ett råsponttak kanske, med tanke på att det har varit vävspänt tidigare,enligt säljaren. Mycket vanligt förr. Fanns en tid då det skulle vara ett plasttak ( Barracuda ) som var en kattastroff vid en brand, tog eld och föll ner, tände upp altt i rummet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.