Hej,
Jag har precis införskaffat ett gammalt skrivbord i faner av okänt slag som jag tänkt renovera. Min plan är att skrapa/slipa lätt för att få bort den gamla lacken. Därefter planerar jag att olja med kokt linolja.
Nu till problemet. På bordet finns en mörk fläck som antagligen kommer från ett gammalt skrivbordsunderlägg i skinn. Finns det något sätt att få bort detta och övriga fläcka på skivan utan att behöva byta faner?
Övriga tips längs vägen mottages tacksamt!
Jag har precis införskaffat ett gammalt skrivbord i faner av okänt slag som jag tänkt renovera. Min plan är att skrapa/slipa lätt för att få bort den gamla lacken. Därefter planerar jag att olja med kokt linolja.
Nu till problemet. På bordet finns en mörk fläck som antagligen kommer från ett gammalt skrivbordsunderlägg i skinn. Finns det något sätt att få bort detta och övriga fläcka på skivan utan att behöva byta faner?
Övriga tips längs vägen mottages tacksamt!
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror ATrestoration (en galet duktig estnisk möbelrenoverare som lägger videos av sitt arbete på Youtube då och då) kör med väteperoxid för vissa fläckar. Frågan är dock om fläcken från skrivbordsunderlägget är en fläck eller bara avsaknad av blekning.
Oavsett är det nog bäst att börja med att skura försiktigt med tvål och vatten. Är det schellack kan du även tvätta med t-sprit för att få bort och jämna ut resterna av den gamla.
Oavsett är det nog bäst att börja med att skura försiktigt med tvål och vatten. Är det schellack kan du även tvätta med t-sprit för att få bort och jämna ut resterna av den gamla.
Tack för tipset! Väteperoxid alt. Oxalsyra har jag har ska läst ska vara effektivt mot i vart fall de ljusa fläckarna/vattenbombar så det är nog en god start.P Pettman skrev:Jag tror ATrestoration (en galet duktig estnisk möbelrenoverare som lägger videos av sitt arbete på Youtube då och då) kör med väteperoxid för vissa fläckar. Frågan är dock om fläcken från skrivbordsunderlägget är en fläck eller bara avsaknad av blekning.
Bra tips med t-sprit också! Befintlig lack går i princip att skrapa bort med nageln så det underlättar säkert arbetet!
Klicka här för att svara