Hej!

Jag har rivit ut en gammal duschkabin i källare. De gamla kopparören för varmt och kallt vatten är kvar, anslutna till duschblandaren. Jag vill koppla bort rören till vänster om kopplingarna på bilderna nedan.
Det jag undrar över är hur jag på bästa sätt pluggar rören? Ska jag kapa röret och sätta på en klämringskoppling? Eller kan jag skruva på någon slags plugg på de befintliga kopplingarna?

Nästa fråga gäller avstängning av vatten. Kallvattnet antar jag att jag stänger vrider av kranen på husets inkommande rör och därefter spolar tills röret är tomt? Varmvattnet går direkt från varmvattenberedaren och på den ledningen hittar jag ingen kran. Måste jag då tömma hela varmvattenberedaren eller finns något annat sätt? Finns det någon risk med att tömma rören? Behöver jag tänka på något annat?

Kan du detta bättre än mig är ju väldigt tacksam om du vill dela med dig av din kunskap :)

• Gammalt kopparrör med klämringskoppling och synliga tecken på korrosion i en källare, anslutet till ett duschblandarsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör och korroderad koppling med T-koppling i källarmiljö, diskussion om avstängning och pluggning av vattenledning.
    Skapa konto
P
Det finns pluggar även till dom där äldre klämringskopplingarna men det brukar man behöva leta på hos en rörfirma om man verkligen vill plugga dom där gamla kopplingarna..

Annars är det enklare att stänga av vattnet och släppa ur trycket och kapa röret på lämpligt ställe, mät innan hur stor ytterdiamtern på röret är och köp en ny klämringskoppling med plugg som dras dit på röret. Det klarar dom flesta så länge tummen inte är allför centralt placerad😂

Vanliga dimensioner som finns överallt är ju 8 , 10 , 12, 15 , 22mm ytterdiameter på kopparrör
dom där gamla så finns det mer udda saker som är ovanligare men existerar

Toppen!
Tummen är visserligen rätt centralt placerad men någon gång ska man lära sig.
Tack för hjälpen!

P
Angående avstängningen av vatten så när du stängt inkommande kran så är det ju bara att släppa ut så det blir trycklöst på både varm och kallvatten sidan..

Sen beror det ju på rördragning och placering av saker om beredaren kommer bli tömd för att få det att sluta rinna vatten ur röret..

kom ihåg att stänga av elvärmen på varmvatttenberedaren om dessa rören ligger så lågt så du tappar ur varmvattenberedaren, inga elslingori elpatronen mår bra av att jobba utan vatten..

Kan ju även vara trevligare att tappa ur om man stänger av varmvattenberedaren i tid innan jobbet ska utföras så man slipper tappa ut så varmt vatten.. och att lite dräll om det ändå finns golvbrunn brevid så är det ju bra om det är så svalt i beredaren att vattnet inte är varmt nog att bränna fingrar.

Första steget är ju att mäta utvöndigt på kopparören vilken storlek dom har med ett skjutmått

DEt ser ut att vara hårda kopparrör då brukar dom flesta klämringskopplingar inte behöva stödhylsa i rören men är man osäker så kan man ju alltid stoppa i det för säkerhets skull , hellre en gång för mycket än en gång för lite.. kapa röret och se till att det är rent och fritt från grader innan man sätter dit klämringskopplingen och ser till att den glider på röret till den bottnar , dra gärna ett tuschstreck så du under åtdragning kan se att kopplingen fortfarande är kvar med röret instucket till det bottnar , och inte har halkat iväg..

https://www.tenico.se/tips/tips6.htm

Detta gick ju smidigt. Klart på 10 minuter och inte överdrivet blött i tvättstugan. Nu är vattnet påkopplat och inget läckage än så länge. Tack för hjälpen!

• Vattenrör och en röd lampa i en tvättstuga, inga synliga läckor, kopplingar ser nyligen installerade ut.
    Skapa konto
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
Kom ihåg att spola ur all luft ur både kallvatten och sen ur varmvatten innan man slår på varmvattenberedaren OM nu den blivit tom på vatten vid urtappning.

Varför satte du inte en propp direkt i T-röret? Nu har du stillastående vatten i de proppade rören. I ditt fall kanske det inte är så illa men verkligen inte något positivt.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Varför satte du inte en propp direkt i T-röret? Nu har du stillastående vatten i de proppade rören. I ditt fall kanske det inte är så illa men verkligen inte något positivt.
Det var inget jag tänkte på. Jag har ingen erfarenhet av rörjobb. Är risken att det bildas bakterier som sedan letar sig vidare i rören? Rören jag kapade gick tidigare till en duschblandare som inte använts på många år. Så innan var det ganska mycket mer stillastående vatten utan att vi blivit sjuka.

P
Rent teoretiskt ska man såklart undvika stillastående vatten i rör och helst alltid ha flöde genom alla delar av rörsystemet..

Men i praktiken så har alla hus en massa t rör och avstick till olika saker som tex nån vattenutkastare på väggen som aldrig används eller en kran i garaget osv.. Så det är mest en teoretisk risk. där man dricker vatten och det tappas hela tiden som diskhon i köket så är det ju så stort byte på vatten så det är i princip aldrig några problem även om det längs vägen dit ev finns nåt t rör med avstick där det tappas vatten 3 ggr om året...

Det är normalt sett inget man oroar sig för

Ska man sen dra nytt så tar man såklart bort onödiga t rör och avstick som inte används alls men pluggning av ledning görs oftast sådär bara. Det går såklart att leta på propp som passar i det där T röret men det är inget som finns på jula.byggmax.osv osv utan då lär man till en ren rörfirma / grossist som tar fram rätt grej.. ,men dom flesta ggr en rörmokare pluggar nåt så ser det ut sådär som du gjort

• Gilla
AdamHag
  • Laddar…
A AdamHag skrev:
Det var inget jag tänkte på. Jag har ingen erfarenhet av rörjobb. Är risken att det bildas bakterier som sedan letar sig vidare i rören? Rören jag kapade gick tidigare till en duschblandare som inte använts på många år. Så innan var det ganska mycket mer stillastående vatten utan att vi blivit sjuka.
Ja, det är orsaken. Att det sedan inte i praktiken spelar någon roll kan man fundera över. Jag tyckte det var omständigt att göra som du gjorde istället för att köpa två proppar för några tior och skruva dit i de redan befintliga T-rören.
Men nu är det ju gjort så det finns ingen anledning att göra om det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.