Renoverar (från och till våtrumsmatta) ett badrum som tidigare värmts med direktverkande el.
Hela värmeelsystemet är urkopplat (egen central som är avslagen och det finns inga planer på att återaktivera den) sedan tio år när vi drog vattenburet och borrade bergvärme.
Tanken är att låta befintlig masonitskiva sitta.
När det byttes till vattenburet sattes en dosa över anslutningen och kablarna sitter i en kopplingslist (bild).
Vad är rätt sätt att "göra sig av" med den?
Rotdosa (med skruvlock) och skarv-/toppklämmor? Finns det något mer dolt sätt?
Detta är i motsatta änden av rummet från duschen, men 20-30 cm från handfatskommoden.
Hela värmeelsystemet är urkopplat (egen central som är avslagen och det finns inga planer på att återaktivera den) sedan tio år när vi drog vattenburet och borrade bergvärme.
Tanken är att låta befintlig masonitskiva sitta.
När det byttes till vattenburet sattes en dosa över anslutningen och kablarna sitter i en kopplingslist (bild).
Vad är rätt sätt att "göra sig av" med den?
Rotdosa (med skruvlock) och skarv-/toppklämmor? Finns det något mer dolt sätt?
Detta är i motsatta änden av rummet från duschen, men 20-30 cm från handfatskommoden.
Absolut, men kablarna mynnar ut i dosor bakom varje (ny vatten-)radiator, så det skulle bli rätt mycket jobb att göra det nu, så helst skulle jag i nuläget bara lämna kopplingslisten (alt byta den mot toppklämmor) bakom väggen så att nätet förblev helt tills det kan dras bort i ett svep. Tänker jag dumt?D Dublin skrev:
Att bara koppla ihop Tja, bättre då att om du inte ska dom mer, döda dom helt, så en elektriker kopplar ut allt i centralen och klipper dom jämns med vägg, då kan du bara peta in dom i väggen och spackla över allt. Mindre jobb är det.
Edit är en del i drift längre bort så går det att koppla ihop dom. med den kopplingsplinten brukar gå att peta in som den är i dosan
Edit är en del i drift längre bort så går det att koppla ihop dom. med den kopplingsplinten brukar gå att peta in som den är i dosan
Det saknas dosa nu - kablarna kommer ur ett vprör som mynnar precis under hålet på bilden och går vidare ner i ett annat precis bredvid, men dosa (med lock utanpå) slipper jag helst, och då kan man väl inte ha lösa strömförande kablar bakom väggen (även om det är nära golvnivå)?J jonaserik skrev:
Bästa svaret
Svar nej inga tampar ska vara hängande, fick för mig att det fanns dosor, ska du dom hängande där så är bättre som du säger sätta på andra kopplingar. Efter urkoppling i centralen så är dom överflödiga, rören i väggen brukar gå att knuffa in, klipp ledningarna jäms med röret och knuffa in allt.
Låter vettigt. Varmt tack för hjälp, jonaserik och Dublin!J jonaserik skrev:
Hm, visst blev det en felskrivning här? "Strömförande"? De var väl ändå urkopplade hoppas jagE Einopet skrev:
Klicka här för att svara