Hej!

Som så många andra i vårt avlånga land har vi flyttat in i ett hus med målad väv på väggarna. Nu ska vi tapetsera om sovrummet, och jag tänkte då att det kunde vara ett bra projekt för en rätt ovan tapetuppsättare som mig, eftersom gäster inte är där och när vi själva är där så är det som regel mörkt. Hur som. Eftersom det finns fler rum med målad väv tänkte jag testa renoveringstapet, för att se om resultatet blir så pass att man skulle kunna använda det i mer välbesökta rum.

Nu till min fråga: även garderobsdörrarna är klädda i målad väv med en snygg liten ram runt (se bild) och jag undrar hur ni andra skulle gjort för att få ett så snyggt resultat som möjligt med den nya tapeten. Att riva ner väven från dörrarna tror jag är omöjligt, så återstår spackling, renoveringstapeter eller nya dörrar. Hur skulle ni andra gjort? Tacksam för all input.

• Vit texturerad dörr med två mörka handtag, möjligen en garderob eller ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Bredspackling, för renoveringstapet brukar inte kunna dölja det kraftiga mönstret. På väggar kan även renoveringsgips vara ett alternativ.

K
Antingen sätta på en tunn masonitskiva eller liknande och sen tapetsera på den. Andra alternativet renoveringstapet, men vet inte om den kan dölja väv fullt ut.

• Gilla
Jättemyrsloken
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bredspackling, för renoveringstapet brukar inte kunna dölja det kraftiga mönstret. På väggar kan även renoveringsgips vara ett alternativ.
Nej, du har nog rätt. Det blir nog att bredspackla hela rummet. Tack.

Tror inte det finns något annat sätt att få de bra än att dra bort juteväven från dörrarna. Troligen är väven satt med vatten lösligt lim på en blank skiva. Att bredspackla mot 90 graders kant blir svårt och känsligt.

T topmount skrev:
Tror inte det finns något annat sätt att få de bra än att dra bort juteväven från dörrarna. Troligen är väven satt med vatten lösligt lim på en blank skiva. Att bredspackla mot 90 graders kant blir svårt och känsligt.
Jag ska testa om jag kan få bort tapeterna, men de sitter alltså som berget. Jag har säkert fel, men jag har svårt att tro att det finns något jag kan göra för att ens få loss ett litet hörn att dra i. Ett annat alternativ som jag också överväger är att helt sonika byta ut garderoberna. 😏

Ställdörren i duschen o skölj med varmt vatten skyffla av väven med en stålspackel lägg ett par brädlappar på golvet som distanser så att inte dörren står i vattnet för då kan den ta skada. Jag har gjort så med många tapetserade dörrar

• Gilla
LeSnow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.