41 521 läst ·
131 svar
42k läst
131 svar
Hur tänker rörläggare igentligen?
Sida 1 av 9
Vad har ni för erfarenheter av rörläggare?
Vår rörläggare lovade oss 280 kr/timmen, samt xx% på yyyy:s prislista.
Allt verkade bra och jobbet gick igång. Den senaste fakturan var på 340 kr timmen och ingen rabatt på prislistan..?
Att få rabatt på en grossists prislista var en jättemiss av mig, jag trodde det var bra, men i själva verket ligger priserna på ca dubbla rinkeby:s, eller betydligt över vad jag själv betalar på en av de tyska varuhusen här i Göteborg.
Jag kan ju omöjligt ge denn rörläggare rekommendationer till bekanta, och antagligen gör fler samma sak.
Vad skall han leva på i framtiden?
Vad har ni haft för materialpriser egentligen?
mvh
peter
Vår rörläggare lovade oss 280 kr/timmen, samt xx% på yyyy:s prislista.
Allt verkade bra och jobbet gick igång. Den senaste fakturan var på 340 kr timmen och ingen rabatt på prislistan..?
Att få rabatt på en grossists prislista var en jättemiss av mig, jag trodde det var bra, men i själva verket ligger priserna på ca dubbla rinkeby:s, eller betydligt över vad jag själv betalar på en av de tyska varuhusen här i Göteborg.
Jag kan ju omöjligt ge denn rörläggare rekommendationer till bekanta, och antagligen gör fler samma sak.
Vad skall han leva på i framtiden?
Vad har ni haft för materialpriser egentligen?
mvh
peter
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Vad gäller material, så tror jag att du jämför äpplen och päron. Rinkabyrör har säkert en kvalitet som är i klass med vad rörkillen säljer till dig, men då får du räkna med leveranstid, fraktkostnad etc. Bauhaus etc. säljer en kvalitet som inte är i klass med vad rörkillarna brukar leverera. Däremot så duger säkert den kvalitet som varuhusen har. Jag kan bara se att rörfirmans prylar känn mer gedigna, men om det behövs har jag ingen aning om.
Instämmer!hempularen skrev:
Det bruklar vara stor kvalitetsskillnad mellan vad som säljs på tex. Ahlsells (visserligen dyrt) än det vi kan hitta på kundinriktade byggvaruhus.
Man skall även ta med i beräkningen den långsiktiga hållfastheten på prylarna och möjligheten att få tag på reservdelar om 10-20 år.
Om rörläggaren glömt att säga att priset du fick var exkl. moms så är det hans miss.greenbay skrev:
Priset man nämner till en privatkund skall alltid vara inkl. moms eller uttryckligen inte inkludera momsen.
Stå på dig när det gäller timpriset!
Om inte han har gett dig en skriftlig offert där timpriset tydligt inte inkluderar momsen så är det din tolkning som kund som gäller före hantverkarens. (konsumenttjänstlagen)
Tack för svar!
Vi har redan blivit delfakturerade tidigare till 280 kr, samt 20% på grossistens pris, men denna gång var fakturan på 340kr och ingen rabatt.
Vad gäller kvalitet, så har jag jämfört samma fabrikat, t ex vatette lödfria kromade kopplingar, kromade kopparrör mm. Vad gäller rörfirmans grejer känns rejälare, så instämmer jag inte.
Rinkaby säljer klassade prylar, de anses mao hålla.
Vi kommer naturligtvis inte att betala.
Tycker det är rent ut ruttet att firman gör på detta vis, även den sk rabatten på 20% visade sig vara minst sagt ihålig, eftersom direkt jämförbara prylar blir dyrare genom rörläggaren, trots dennes förmodat hyggliga rabatt, eller kanske han handlar hos den tyska kedjan??
mvh
Peter
Vi har redan blivit delfakturerade tidigare till 280 kr, samt 20% på grossistens pris, men denna gång var fakturan på 340kr och ingen rabatt.
Vad gäller kvalitet, så har jag jämfört samma fabrikat, t ex vatette lödfria kromade kopplingar, kromade kopparrör mm. Vad gäller rörfirmans grejer känns rejälare, så instämmer jag inte.
Rinkaby säljer klassade prylar, de anses mao hålla.
Vi kommer naturligtvis inte att betala.
Tycker det är rent ut ruttet att firman gör på detta vis, även den sk rabatten på 20% visade sig vara minst sagt ihålig, eftersom direkt jämförbara prylar blir dyrare genom rörläggaren, trots dennes förmodat hyggliga rabatt, eller kanske han handlar hos den tyska kedjan??
mvh
Peter
Troligen så är rörläggarens pris hos sin leverantör i samma nivå eller rentav billigare än den du noterade hos "tysken".greenbay skrev:
Det är inte ovanligt med mycket höga prislisterabatter bland vvs-folk. Detta är något som branschen i många år kritiserats för. Antagligen betalar din vvs-are bara 50% av listpriset. Detta gör att han tjänar mellanskillnaden på 30% utöver sin debiterade timlön.
ALLA hantverkare tjänar pengar på materialet... Allt från vvsare till bilverkstäder osv.... Har själv jobbat som mekaniker.... Låt säga att du betalr 2000 kr för delar när du lämnat in bilen/båten på verkstad.... Verkstaden betalar MAX 1400 -1500 kr för de delarna...
Medlem
· Stockholm
· 136 inlägg
Klart den som säljer materialet skall tjäna på det, men det verkar ibland som priserna är konstlat höga för att hantverkaren skall kunna ge kunden "rabatt". De 20% som utlovades i det här fallet är ju bara för att få kunden att tro att han gör en bra affär. Priserna kunde vara 20% lägre och hantverkaren hade ändå haft samma marginal.
I och för sig skulle kanske kunden tjata om rabatter som då skulle knapra på hantverkarens marginaler.
I och för sig skulle kanske kunden tjata om rabatter som då skulle knapra på hantverkarens marginaler.
Ännu en anledning att kolla alla priser själv... När jag hade vvs killen här första gången så frågade jag rakt ut vart han köper sina grejer o jag sa rakt ut att då köper jag de själv på rinkaby.. De va helt ok med honom.. Och nej han la inte på xtra på timdebiteringen...
Har fått många leveranser från Rinkaby rör.Och varje chaffis jag pratat med säger att dom leverar material från Just Rinkaby rör till många rörfirmor.
Frågan om det är skit det Rinkaby säljer,eller obs försök från vissa firmor/personer klanka ned på Rinkaby rör.Eller är det en lam protest att kunna sko sig på kundens bekostnad.
Hittintills så har jag ej haft något problem med Rinkabys prylar.Många jag pratat med säger likadant.Ta elementen jag köpte för under halva priset mot rörfirmorna,är det dret eller va.
Likaså har många anställda på olika rörfirmor runt i Mälardalen rekomenderat just Rinkaby rör pga priset.
Men som allt här i Sverige så skall det läggas på flera hundra % för att någon firma skall tjäna kopiöst med pengar.
Bara som kuriosa.Detta ämne(prispåslag) diskuteras på många forum angående bildelar som säljes till kunden,efter påslag på flera hundra %.Och vad man än väljer för yrke så skall kunden skinnas.Men själv när firmatecknaren skall betala sina kostnader blir det ett jäkla liv.Vet inte hur många gånger jag har fått höra att tusan vad dyrt materialet är.Ta tex billack.Får stå och förklara vad en liter billack kostar.Och vilken har lagt på % på färgen.Jo just färghandlaren.Kollar man tex vad Du Pont kostar i Sverige jämnfört med Tyskland så är det halva priset och lite till.Varför parallelimporteras det olika varor hit för.Ta bara Action Sport när dom började att sidoimportera motorcyklar från Tyskland.Det var åtskilliga tusenlappar som skiljde.Samma garantier mm.Och kollar man i dagsläget så har Svenska importörer fått krypa till korset.Det betyder bara en sak.Att vi betalar för mycket för varorna i detta land.Träffade för några år sedan en kille från en firma i Malmö som sålde billack för strax över 100:-/lit.Kanonfärg.Men naturligtvis var det skitfärg.Allt enligt andra färgleverantörer.Tills några av dom själv började att sälja just den färgen.Gick några år sedan vart det prishöjjning.Samma färg i Europa säljes för 150:-/lit.
Frågan om det är skit det Rinkaby säljer,eller obs försök från vissa firmor/personer klanka ned på Rinkaby rör.Eller är det en lam protest att kunna sko sig på kundens bekostnad.
Hittintills så har jag ej haft något problem med Rinkabys prylar.Många jag pratat med säger likadant.Ta elementen jag köpte för under halva priset mot rörfirmorna,är det dret eller va.
Likaså har många anställda på olika rörfirmor runt i Mälardalen rekomenderat just Rinkaby rör pga priset.
Men som allt här i Sverige så skall det läggas på flera hundra % för att någon firma skall tjäna kopiöst med pengar.
Bara som kuriosa.Detta ämne(prispåslag) diskuteras på många forum angående bildelar som säljes till kunden,efter påslag på flera hundra %.Och vad man än väljer för yrke så skall kunden skinnas.Men själv när firmatecknaren skall betala sina kostnader blir det ett jäkla liv.Vet inte hur många gånger jag har fått höra att tusan vad dyrt materialet är.Ta tex billack.Får stå och förklara vad en liter billack kostar.Och vilken har lagt på % på färgen.Jo just färghandlaren.Kollar man tex vad Du Pont kostar i Sverige jämnfört med Tyskland så är det halva priset och lite till.Varför parallelimporteras det olika varor hit för.Ta bara Action Sport när dom började att sidoimportera motorcyklar från Tyskland.Det var åtskilliga tusenlappar som skiljde.Samma garantier mm.Och kollar man i dagsläget så har Svenska importörer fått krypa till korset.Det betyder bara en sak.Att vi betalar för mycket för varorna i detta land.Träffade för några år sedan en kille från en firma i Malmö som sålde billack för strax över 100:-/lit.Kanonfärg.Men naturligtvis var det skitfärg.Allt enligt andra färgleverantörer.Tills några av dom själv började att sälja just den färgen.Gick några år sedan vart det prishöjjning.Samma färg i Europa säljes för 150:-/lit.
Enligt en polare till mig som har rörfirma så har rörgrossisterna i Sverige en gemensam kartell och kommer det en uppstickare och dumpar priserna så gör de allt för att motarb. den grossisten. Rena maffian.
GR B skrev:Har fått många leveranser från Rinkaby rör.Och varje chaffis jag pratat med säger att dom leverar material från Just Rinkaby rör till många rörfirmor.
Frågan om det är skit det Rinkaby säljer,eller obs försök från vissa firmor/personer klanka ned på Rinkaby rör.Eller är det en lam protest att kunna sko sig på kundens bekostnad.
Hittintills så har jag ej haft något problem med Rinkabys prylar.Många jag pratat med säger likadant.Ta elementen jag köpte för under halva priset mot rörfirmorna,är det dret eller va.
Likaså har många anställda på olika rörfirmor runt i Mälardalen rekomenderat just Rinkaby rör pga priset.
Men som allt här i Sverige så skall det läggas på flera hundra % för att någon firma skall tjäna kopiöst med pengar.
Bara som kuriosa.Detta ämne(prispåslag) diskuteras på många forum angående bildelar som säljes till kunden,efter påslag på flera hundra %.Och vad man än väljer för yrke så skall kunden skinnas.Men själv när firmatecknaren skall betala sina kostnader blir det ett jäkla liv.Vet inte hur många gånger jag har fått höra att tusan vad dyrt materialet är.Ta tex billack.Får stå och förklara vad en liter billack kostar.Och vilken har lagt på % på färgen.Jo just färghandlaren.Kollar man tex vad Du Pont kostar i Sverige jämnfört med Tyskland så är det halva priset och lite till.Varför parallelimporteras det olika varor hit för.Ta bara Action Sport när dom började att sidoimportera motorcyklar från Tyskland.Det var åtskilliga tusenlappar som skiljde.Samma garantier mm.Och kollar man i dagsläget så har Svenska importörer fått krypa till korset.Det betyder bara en sak.Att vi betalar för mycket för varorna i detta land.Träffade för några år sedan en kille från en firma i Malmö som sålde billack för strax över 100:-/lit.Kanonfärg.Men naturligtvis var det skitfärg.Allt enligt andra färgleverantörer.Tills några av dom själv började att sälja just den färgen.Gick några år sedan vart det prishöjjning.Samma färg i Europa säljes för 150:-/lit.
