I Ironside skrev:
Så vad fick vi ut av detta? Kraftnät jobbar vidare som vanligt med att uppdatera sin utrustning samt höja effekten till södra Sverige vilket jag antar att de gjort de senaste 5–10 åren. Man har haft en checklista på över 70 åtgärder där en del redan är avklarade. Man går inte in i detalj men man säger att effektöverföringen till söder finns med på listan.

När man pratar om när i tiden så nämner man först inom 3 år och när det ställs en direkt fråga så konstatera man att resultatet kommer inte synas denna vinter iallafall. Man nämner inget om de höga priserna i söder och hur man jobbar på detta (mer än möjligen indirekt genom att uppdatera effektöverföringen).

Kan tycka att det var en ganska svag pressträff med ganska snälla frågor. Lite frågande till att man behöver läsa så pass mycket innan till på en så kort presentation när det kort och gott framgick som "business as usual".
Regeringen gör en storsatsning på upprustning av stamnätet, eller gör de verkligen det? Det är i praktiken bara nödvändigt underhåll...

https://omni.se/a/qWGGp1

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Nej. Det är helt fel. Regeringen satsar inget.

SVK får för tillfället in mer pengar än de hinner göra av med i kapacitetsavgifter. Dessa är öronmärkta till utbyggnad och underhåll av stamnätet. Så regeringen satsar inget, de godkänner SVKs satsningar som de gör för pengar som bara får gå till just det.

Att uppgradera stationer känns mest som ett snabbt sätt att göra av med pengar på. Det är anläggningar som byts ut på plats. Inga nya sträckningar med överklaganden mm som följd.

Jag säger inte att det är dåliga investeringar. Men känslan är att det mer handlar om att bränna pengar för att visa att man gör något än satsningar som gör skillnad.

Det är definitivt inte en stor satsning på utbyggnad av elnätet från regeringen. Även om de nog gärna vill få det till det.

• Gilla
  • Älska
Lullejulle och 8 till
  • Laddar…
E
I
E Elektra skrev:
Äntligen kanske tyskarna gör något åt sitt elände, återstår att se om Sverige följer efter? Det är som sagt vårt eget fel att vi sitter i skiten.
[länk]
Låst artikel tyvärr.

I Ironside skrev:
Postar länken igen om man vill läsa om hur elområdena och effektbristen i söder uppstod : [länk]

Det är absolu tinget nytt men det har blivit mer tydligt nu när elpriserna rusar i Europa.
Man måste hålla isär elbrist, dvs att priserna går upp pga dålig tillgänglighet, och nätkapacitet, det är två olika frågor, men rent effektivt går de in i varandra disnussionsmässigt

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Äntligen kanske tyskarna gör något åt sitt elände, återstår att se om Sverige följer efter? Det är som sagt vårt eget fel att vi sitter i skiten.
[länk]
Har vi ens ”elkaos”?

• Gilla
  • Älska
LaT och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har vi ens ”elkaos”?
Vilket uttryck skulle du vilja använda?
Kaos är en stark term, mest för att sätta rubriker

Men planerade avbrott brukar annars höra länder i tredje världen till, inte på våra breddgrader.
Gissar att du nu kommer att argumentera för att de nu är planerade, och då är det inte kaos.
Och det är ju rätt, jag har förberett mig, men hur många har ett litet aggregat hemma att driva kyl o h frys på tror du?

E
I Ironside skrev:
Låst artikel tyvärr.
Ok, jag gör en liten fuling och klipper texten.

Redan när kärnkraftsreaktorerna i Barsebäck avvecklades kring millennieskiftet stod det klart att det svenska elsystemet skulle bli mer skakigt. Risken för effektbrist i södra Sverige – det vill säga stunder av större efterfrågan än tillgång på el – ökade väsentligt när en stor och stabil producent försvann från nätet.

Tanken var att risken för effektbrist skulle pareras med annan planerbar elproduktion i södra Sverige. 2009 invigde till exempel energibolaget Uniper ett toppmodernt kraftvärmeverk i Malmö – Öresundsverket – som kunde bistå med effekt under ansträngda vinterdagar.

Men eftersom staten inte ville betala för denna effektberedskap lades Öresundsverket i malpåse 2016. När sedan den rödgröna regeringen 2019, tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna, dessutom höjde skatten på produktion av kraftvärme avvecklade Uniper verksamheten helt. Förra året demonterades anläggningen och skeppades till Vietnam.

Det är således varken Vladimir Putins eller Ukrainakrigets fel att Svenska kraftnät, Svk, nu varnar för att vissa elanvändare under kommande vinter kan behöva kopplas bort för att förhindra en systemkollaps.

Det har varit en medveten politiskt strategi att steg för steg ersätta planerbar elproduktion med väderberoende, och att ta för givet att vi kan få hjälp utifrån när det krisar. Som Svk:s generaldirektör Lotta Medelius Bredhe konstaterade i en intervju redan innan kriget bröt ut: ”vid ansträngda situationer (...) är vi numera beroende av att kunna importera el från våra grannländer”.

Nu råkar det vara den geopolitiska situationen och bristen på naturgas som gör att omvärlden har svårare att komma till Sveriges undsättning och Svk ser större risk för effektbrist än tidigare år. Men vi hade lika gärna kunnat hamna i samma läge i vinter om det så var fred på jorden, men vindstilla och ovanligt kallt på kontinenten. Det är därför Svk, och många andra, under åtskilliga år framfört att effektkrisen kommer att bestå så länge det inte startas ny planerbar elproduktion i södra Sverige.

I Tyskland talar nu allt mer för att landet behåller de kärnkraftsreaktorer som var planerade att stänga vid årsskiftet, och går till botten med möjligheterna att återstarta så många som möjligt av dem som redan avvecklats.

• Gilla
Attitudeswe och 4 till
  • Laddar…
Tycker att man borde kunna erbjuda en lösning där man kan ha smart laddning på elbilar som kan stoppa laddning vid "spikes" för att minska behovet av kontrollerade avstängningar. Det tillsammans med att ha avtal med stora konsumenter av el om att få stänga ner deras elförbrukning borde väl kunna minska behovet av att stänga av i SE4/SE3? Vill minnas att jag läst att Danmark har någon form av ersättning för de som medverkar i "frivillig" bortkoppling.

engs
N NyHusägare2021 skrev:
Tycker att man borde kunna erbjuda en lösning där man kan ha smart laddning på elbilar som kan stoppa laddning vid "spikes" för att minska behovet av kontrollerade avstängningar.
Finns redan, eller snarare motsatsen, dvs laddning startar när priset sjunker. Tibber och (sannolikt) Greenly.

engs engs skrev:
Finns redan, eller snarare motsatsen, dvs laddning startar när priset sjunker. Tibber och (sannolikt) Greenly.
Ja, jag har haft Tibber den styr enligt pris men den låter inte Tibber "stoppa" laddningen vid "elbrist"

Hur jag tänker inför vintersäsongen?
Köpt en exta pall pellets nu i juli. Skaffat fler byten varma långkallingar, sockar, fleesetröjor etc så att jag inte behöver tvätta så ofta. Fyllt på i skafferiet för att minimera antal matresor. Kollar just nu ngn form av gasolvärmare el liknande.

Skriver 'en som är helt elberoende i Skåne. :sick::geek:

yonna yonna skrev:
Köpt en exta pall pellets nu i juli. Skaffat fler byten varma långkallingar, sockar, fleesetröjor etc så att jag inte behöver tvätta så ofta. Fyllt på i skafferiet för att minimera antal matresor. Kollar just nu ngn form av gasolvärmare el liknande.

Ett elverk kanske?
Som kan driva kyl/frys eller annat

yonna yonna skrev:

Jag köpte 10 kbm ved istället för 4,5 som brukar gå åt på en säsong...

Har lite funderingar på att gå över till timpris och köra elementen på billiga timmar, och vakta varmvattenberedaren dagtid.. Har dock inte räknat på om det lönar sig, matlagning lär knappast gå att flytta till billig tid....

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.