239 386 läst ·
1 949 svar
239k läst
1,9k svar
Hur tänker ni kring el inför höst/vinter?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Varför gör du allt detta? Lever du så på marginalen, eller har det blivit en ”sport” för dig att optimera din elförbrukning? Anledningen till att jag frågar är att i många trådar likt den här ser jag att folk låter elpriserna styra deras liv fullständigt och för mig personligen känns det helt främmande. Skulle min ekonomi vara i sådant skick att jag behöver fundera på var jag behöver duscha för att i slutändan ha råd att betala elräkningen hade jag nog övervägt att välja en annan boendeform.E Elektra skrev:Jag har timavräkning med Tibber, kommer jobba en hel del hemifrån och har tillgång till ved. Jag kallställer stora delar av huset som jag ändå inte använder och kommer elda i vedspisen, med fläkt, så matlagningen kommer till stor del skötas på den. I matrummet står en stor gjutjärnskamin, Westbo Classic, på 230 kg som jag köpte för flera år sedan. I vardagsrummet har jag en kamininsats i vedspisen.
Ställer ner injektorn i köket och brukar sova utan värme i sovrummet året runt. Duschar huvudsakligen på jobbet och badhuset där jag har årskort, tvättar vid lågpris och torkar utan tumlare. Myspysbelysning är stearinljus, inte lampor.
jag hade levt som Elektra om jag inte hade flickvän. Det är helt omöjligt.. hon badar badkar när elen är som dyrast varje kvällJanneJanne123 skrev:
Varför gör du allt detta? Lever du så på marginalen, eller har det blivit en ”sport” för dig att optimera din elförbrukning? Anledningen till att jag frågar är att i många trådar likt den här ser jag att folk låter elpriserna styra deras liv fullständigt och för mig personligen känns det helt främmande. Skulle min ekonomi vara i sådant skick att jag behöver fundera på var jag behöver duscha för att i slutändan ha råd att betala elräkningen hade jag nog övervägt att välja en annan boendeform.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag håller med om att det känns slösigt med badkar varje kväll under dyrt elpris, men gäller denna hets samtliga hushållsutgifter, eller är det just elen som känns riktigt jobbigt att betala för?
Om man vill bli tagen på allvar så är det bra att vara nyanserad.Johan1975z skrev:
Sverige är inte perfekt, men att vara född, uppväxt och bo i Sverige är för de flesta människor i världen som att ha vunnit jackpot på eurolotto (eller vad det heter).
Men tillsammans kan vi göra det ännu bättre
Jag tycker det har blivit skit! Kan inte ens gå till närmsta badplats för att bada utan att bli hotad av en ”nysvenskt”-gäng.L lat skrev:
Jag var inte den som gled från ämnet först utan svarade bara på din fråga.
Nu kommer admin (marlen) ge mig en till varning för att jag skriver nått som hon inte gillar.
Jag har möjligheten att till viss del jobba hemifrån, har tillgång till gratis ved, gillar att sova kallt och ser ingen anledning till att värma upp hela huset när jag inte använder mer än några rum. Jag simmar flera gånger i veckan, jag har tillgång till dusch på jobbet och pendlar många mil/dag de gånger jag är på min arbetsplats, då tar jag hellre duschen på jobbet för att spara på mitt egna vatten och slippa sitta i bilen med blött hår och istället komma fram varm. De gånger jag duschar hemma gör jag det på kvällen innan jag ska sova. Något jag fick lära mig när jag växte upp i Norrland på vintrarna är att det är inte bra att duscha på morgonen före skola/jobb om det är kallt. Jag behöver inte tvätta flera gånger/vecka och har aldrig ägt och kommer troligen aldrig att äga en torktumlare utan när det är möjligt hänger jag ut tvätten även på vintern och fungerar inte det så får den torka inne. Jag tvättar kläder i 40 och 60, all vittvätt går i 90 grader.JanneJanne123 skrev:
Varför gör du allt detta? Lever du så på marginalen, eller har det blivit en ”sport” för dig att optimera din elförbrukning? Anledningen till att jag frågar är att i många trådar likt den här ser jag att folk låter elpriserna styra deras liv fullständigt och för mig personligen känns det helt främmande. Skulle min ekonomi vara i sådant skick att jag behöver fundera på var jag behöver duscha för att i slutändan ha råd att betala elräkningen hade jag nog övervägt att välja en annan boendeform.
För mig passar timavräkning bättre eftersom jag kan styra min användning till lågpristimmar, det lönade sig aldrig tidigare när jag hade månadsavräkning. Mitt hus är för stort för mig, men det är mycket billigare att bo kvar än att köpa ett mindre och jag trivs med mina grannar, har stor tomt med mycket frukt och bär samt möjlighet att hyra in mina hästar. Fler frågor på det?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Tack för ett utförligt svar. Jag har faktiskt en följdfråga och det är samma som jag ställde till Johan en bit upp; gäller denna optimering även andra saker i hushållsekonomin, eller är den knuten kring just el?
Med tanke på hur stora summor det rör sig om, så ja för de flesta (husboende) handlar det om elen.JanneJanne123 skrev:
Jag planerar mina inköp, äter svenskt kött, dricker goda viner, håller koll på mina försäkringar, försöker lätta på gaspedalen men har en ganska stor dragbil då jag både vill ha bra odds om jag smäller med vilt eller blir påkörd på motorvägen samt behöver få plats med mina brukshundar. Min största post är nog faktiskt soppan till bilen, nu i juli hade jag en elförbrukning på 144 kWh.JanneJanne123 skrev:
Redigerat:
Jag förstår att det är jobbigt, men jag har aldrig upplevt, varken när jag bodde i Sthlm eller senare.Johan1975z skrev:
Har naturligtvis råkat ut för idioter, men aldrig kunnat hänföra dem till nån speciell folkgrupp.
Nej, men du kommer snart få uppleva. Om 30 år är vi en minoritet och då är det sharialagar som gäller. Men då bor mina barn i Danmark redan.L lat skrev: