I
När det gäller elproduktion så anser jag att det är en grundsten i ett lands infrastruktur och bör därmed kontrolleras av staten. När landet fått sitt behov så kan man sälja fritt till rådande pris. Det finns säkert en rad nackdelar med detta men uppenbarligen också fördelar, allt måste inte optimeras för företag, ibland vill man överleva vintern med. Sen är det kanske inte rådande elpris i Europa som är Södra Sveriges största problem? Som jag förstår det så handlar det mer om att man stängt ner reaktorer samtidigt som man inte hunnit bygga ut kraftledningen ned vilket skapar brist i SE3 och SE4.

• Gilla
Germanpilsner och 5 till
  • Laddar…
P
S stigarn skrev:
Jag bytte över till Jämkraft nu och deras Jämtpris. Har varit billigare per månad tidigare när jag jämförde så får hoppas det fortsätter. Har även solceller så blev deras solsäker så skönt med att få betalt för elen när den behövs som mest.
Säg upp det och byt till södra så får du samma elavtal men några ören billigare

P
F fribygg skrev:
Nä det är bara medlemmar som kan teckna
Fel, det räcker att du ha en anhörig. Du kan gå in och teckna nu

Attitudeswe
M m@nge skrev:
Kan tycka att våra folkvalda behöver kommunicera att situationen är exceptionell och förmå oss att binda. Annars riskerar man priser vi inte kommer kunna betala. Ett slags undantagstillstånd.

Detta med elen idag är ju värre än pandemin eftersom fler drabbas. (Tolka mig rätt).
Det är ju dåligt för landet som helhet om folk binder. Då försvinner incitamentet att dra ner inne temperaturen 2-3 grader de kallaste 10 dygnen eller att ducha helgkvällar istället för på vardagsmorgon, ladda bilen på natten istället för direkt efter jobbet etc.

Nej - kräv istället att alla nätägare erbjuder dynamisk prissättning på överföringen så att incitamentet ökar att intressera sig för sin kostnadsbild...

Bidraget för hemmabatteri borde kunna utökas till att även täcka ackumulatortankar för att hjälpa till att flytta förbrukningen...

• Gilla
GoForIt
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Ok, du har kanske rätt.

Ett företag som ställer som krav att man 'har en anhörig' för att få teckna avtal har sannolikt inget vidare erbjudande.

Johan1975z skrev:
Johan1975z skrev:
Säg upp det och byt till södra så får du samma elavtal men några ören billigare
Hur bevisar man att man har en anhörig där då? För jag antar de har någon koll eller?

P
S stigarn skrev:
Hur bevisar man att man har en anhörig där då? För jag antar de har någon koll eller?
ring och prata med dem och säg att du har en anhörig om du är orolig.

P
F fribygg skrev:
Ok, du har kanske rätt.

Ett företag som ställer som krav att man 'har en anhörig' för att få teckna avtal har sannolikt inget vidare erbjudande.
det är samma som jämkraft men några ören billigare

Det enda långsiktigt hållbart som man kan göra är att rösta bort vår nuvarande regering och om MP åker ur riksdagen är det ännu bättre åtgärd för ett långsiktigt ränk

• Gilla
  • Haha
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Vi har solceller. Timpris. Styr värmen (jordvärme) smart så den producerar mer när det är billigt och tvärtom. Tar en titt på elpriset innan start av disk, tvätt och torktumlare. Försöker förskjuta så mycket av förbrukningen som möjligt till de billiga timmarna.

• Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Nu ser vi fram emot sosseriets stödröstande för att hålla kvar MP som förstört Sverige i 20 års tid med sin aktivism.

S sebbu skrev:
Nu ser vi fram emot sosseriets stödröstande för att hålla kvar MP som förstört Sverige i 20 års tid med sin aktivism.
Gör ni?
Jag vill se en blocköverskridande regering som kan ta tag i energifrågorna och förhoppningsvis ge dem en långsiktig lösning, till denna vinter går nog inte att göra nått politiskt men justa villkor för framtiden och rimliga ägardirektiv till Vattenfall tror jag både Andersson och Kristersson är kapabla till om de slipper de extremister som verkar negativa till Svensk industri och välstånd.

Nu går det ju att syrfälla björk och det är inte ett dåligt bränsle i en effektiv eldstad om elpriserna blir i nivå med eller över det gångna årets så elen behöver ersättas med lokalproducerat biobränsle.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Ni som har bergvärme eller LVVP: kolla att ni inte glömt stänga av värmen!
Jag hade totalglömt det till jag nyligen märkte att golvvärmen var på (har ju varit kalla nätter).
Dessutom var "bryttemperaturen" satt till 17 C (fabriksinställning). Förutom att stänga av sänkte jag den till 12 C. Tror det funkar bra i höst (i början i alla fall).

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gör ni?
Jag vill se en blocköverskridande regering som kan ta tag i energifrågorna och förhoppningsvis ge dem en långsiktig lösning, till denna vinter går nog inte att göra nått politiskt men justa villkor för framtiden och rimliga ägardirektiv till Vattenfall tror jag både Andersson och Kristersson är kapabla till om de slipper de extremister som verkar negativa till Svensk industri och välstånd.

Nu går det ju att syrfälla björk och det är inte ett dåligt bränsle i en effektiv eldstad om elpriserna blir i nivå med eller över det gångna årets så elen behöver ersättas med lokalproducerat biobränsle.
Du missar att för sossarna är makten viktigast. Politiken kommer i andra hand. Så länge dom kan missbruka utnämningsrätten och fula kommer dom hålla på medan landet sjunker allt djupare ned i misär. Inget normalt fungerande land skulle fortsätta som Sverige gör.

• Gilla
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ni som har bergvärme eller LVVP: kolla att ni inte glömt stänga av värmen!
Tänkvärt.
Jag kompletterar:
Ni som har uppvärmning, glöm inte att kolla att ni stängt av värmen, slöseri med energi oavsett energikälla är det bra om man kan undvika

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.