1 319 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Hur tänker du kring reparation?
Sida 1 av 2
Hej.
Beställde ett gäng fönster från SkånskaBV.
På 2 fönster har leverantör glömt att montera ventiler, hålen är dock borrade.
Nu tycker Skånska att dom gjort sitt när leverantören skickar nya ventiler som jag själv får montera.
Jag anser att jag beställt färdiga fönster med ventiler och inte någon IKEA byggsats.
Beställde ett gäng fönster från SkånskaBV.
På 2 fönster har leverantör glömt att montera ventiler, hålen är dock borrade.
Nu tycker Skånska att dom gjort sitt när leverantören skickar nya ventiler som jag själv får montera.
Jag anser att jag beställt färdiga fönster med ventiler och inte någon IKEA byggsats.
Om man INTE betalat är det ju lätt att ställa krav på leverantören att leverera vad som är beställt, om du däremot redan har pröjsat är det ju lätt för leverantören att tycka att du själv kan montera ventilerna.
Själv hade jag begärt 500kr/h för att montera ventilerna eftersom leverantören sannolikt kommer att få ta tillbaka fönstren och omleverera om han inte hittar nån billigare lösning.A AndersS skrev:
Jag är smidig och är det enkelt att fixa så varför inte, har ingen prestige utan alla kan göra fel. Är nog lösningsorienterad, minimalt problemfixerad.😉
Ts får beskriva hur mycket jobb det är, kan ju bara vara att trycka dit dem. Är ju ingen reparation utan en kompletterande montering.😇
Ts får beskriva hur mycket jobb det är, kan ju bara vara att trycka dit dem. Är ju ingen reparation utan en kompletterande montering.😇
Redigerat:
Jag tänker också så att retur inkl kostnader kontra ersättning för timme för att göra jobbet själv där det senare borde vara mer fördelaktigt.
Jag tror nog att leverantören i polen/estland lär nog få hosta upp en slant mot skånska.
Jag tycker man bör vara mer förlåtande mot kunder när ett fel uppenbarligen skett och även om det är lätt fixat så hade det kunnat varit en kund som inte klarat av att göra det själv.
Beställer jag en bil exempelvis vill jag inte montera dit beställd utrustning själv utan det har jag betalat för att det ska vara gjort.
Jag tror nog att leverantören i polen/estland lär nog få hosta upp en slant mot skånska.
Jag tycker man bör vara mer förlåtande mot kunder när ett fel uppenbarligen skett och även om det är lätt fixat så hade det kunnat varit en kund som inte klarat av att göra det själv.
Beställer jag en bil exempelvis vill jag inte montera dit beställd utrustning själv utan det har jag betalat för att det ska vara gjort.
Det tar väl max 5 minuter att montera ventilerna….
Sätt dit ventilerna om det verkar ju vara lätt fixat, det stora arbete är väl 99,99% att byta montera/byta fönstren, för det var ju "bara" två av de beställda som saknade ventildelarna.E Ericlundqvist skrev:
Och glöm alla jämförelser med annat.😉
Jag hade begärt ett presentkort på Jula eller vad som helst. Även om det är en skitenkelt jobb så ser jag ingen anledning att vara schysst mot ett stort företag. Hade det varit en enmansfirma hade det varit en annan sak.
Om man är "fönsterpåve" tar nog själva arbetet max 5 min som du skriver, men det går väl åt en del ställtid oxå transport av montör/ snickare till kund, arbete, och återresa till verkstaden+ de mil som gått åt. Låt säga att kostnaden för den lokala firma som kanske kunde fått sälja fönstren om de klarat priskonkurensen med SkånskaByggvaror 1500kr + moms OM kunden har en tid som passar fönsterpåven, förmodligen skulle mer faktureras m om fönsterpåvens firma skulle åka ut och åtgärda åt skånska byggvarorF fönsterpåven skrev:
På vilket sätt menar du att det skulle vara fördelaktigt för leverantören jämfört med ett prisavdrag på själva fönster leveransen @joakim_j ?joakim_j skrev:
Nu tror ju inte jag att det tar en timme att montera ventilerna. Snarare 5-10minuter. Men låt nu säga att det tar en timme.E Ericlundqvist skrev:Jag tänker också så att retur inkl kostnader kontra ersättning för timme för att göra jobbet själv där det senare borde vara mer fördelaktigt.
Är du då verkligen så prestigefull att "bara för att" lägger du den timmen på att först skicka tillbaka fönstren. Därefter vänta 1-2veckor på att få tillbaks dem. Det låter verkligen som en jättebra ide'😄.
Bästa svaret
Det naturliga är ju att leverantören gör ett prisavdrag stort nog att motivera kunden att själv ordna (eller låta ordna) monteringen av ventilerna så att omleverans från fabrik på leverantörens bekostnad ej krävs av kunden.joakim_j skrev: