Hej.

Är i full fart med utbyte av radiatorer mot golvvärme på nedervåning.
Kikar mot LK VS2 med RF5
Våningsplanet nere är 65m3

Men för att i framtiden även göra övervåningen (40m2) så bra och smärtfritt som möjligt hur hade ni gjort det själva?

Förslag 1: Nedervåning VS2 RF5 gå upp med egen stam till övervåningen och sätta M60n uppe med 3 slingor?

Förslag 2; Nedervåning VS2 RF5, ta ut matning från gaveln på VKF och gå upp till övervåning och där sätta en RF3?

Förslag 3: Nedervåning Vs2 RF 8 dra 3 slingor i vägg till övervåning

Förslag 4: Övervåning: VS2 RF 8 Dra 5 slingor i vägg till nedervåning

När ni har gjort övervåningen också, kommer det då att finnas några radiatorer kvar?
Om inte, då bör golvvärmeshunten plockas bort och reglercentralen på "pannan" justeras.

Förslag 3 utgår, anledningen är att själva fördelaren "ska"/"måste" sitta över själva slingorna, för annars är det svårt att lufta slingorna.

Jag hade troligen gått på förslag 2 i första hand, i andra hand förslag 4.

Tanken i framtiden är att även bara köra golvvärme på övervåningen dock kommer det finnas 2 radiatorer i källaren kvar om det kan påverka dina val :)

Helst skulle jag välja förslag 2 själv just för att slippa 2 cirkpumpar + huvudpumpen i källaren. Men där är jag orolig för att det inte är fackmässigt att gå vidare till en till VKF.

Finns ingen shunt / blandningsventil på pannan idag utan bara cirkulationspump.

Nej, det ändrar inte mitt val.

Det låter orimligt att det inte någon shunt på/i "pannan".
För finns det ingen shunt så skickar du alltid ut pannvattentemperaturen rakt ut på radiatorerna.

Japp tyvärr fungerar mitt värmesystem så och begränsar idag temperaturen med radiatortermostater.

VP är av direktkondenserande typ och installerad på 80-talet. 145m2 boyta och 7500-8000kwh i energi för VP :)

En värmepump bör producera så låg temperatur som möjligt för att vara så effektiv som möjligt.
Man bör normalt inte strypa flödet till radiatorerna med termostaterna, främst inte om man har värmepump.
Vilken tillverkare och modell är det på värmepumpen?
Har värmepumpen utegivare?

E Ericlundqvist skrev:
Hej.

Är i full fart med utbyte av radiatorer mot golvvärme på nedervåning.
Kikar mot LK VS2 med RF5
Våningsplanet nere är 65m3

Men för att i framtiden även göra övervåningen (40m2) så bra och smärtfritt som möjligt hur hade ni gjort det själva?

Förslag 1: Nedervåning VS2 RF5 gå upp med egen stam till övervåningen och sätta M60n uppe med 3 slingor?

Förslag 2; Nedervåning VS2 RF5, ta ut matning från gaveln på VKF och gå upp till övervåning och där sätta en RF3?

Förslag 3: Nedervåning Vs2 RF 8 dra 3 slingor i vägg till övervåning

Förslag 4: Övervåning: VS2 RF 8 Dra 5 slingor i vägg till nedervåning
Hej.
Vi har tre fördelareskåp.Sitter på en gemensam stam med vanliga T-kors. Sen stryper man första skåpet mest (på ingående eller utgående), andra lite och lämnar tredje helt öppet. Bara att ställa dom så att trycket är ungefär lika i alla tre skåpen.

Samtliga slingor är max öppna normalvis. Funkar fint, och vi har en 120m lång stam :)

Eventuella radiatorer i källaren hade jag kopplat ut och ställt dit ett par elektriska i stället. Har bra verkningsgrad och kan lätt ställas individuellt. Känns dumt att bygga ett nytt system baserat på begränsningar från två gamla element i källaren.

Vanligtvis shuntar man ju ut kallare vatten till golven från t.ex oljepanna eller vedkamin, men om man har en modern bergvärmepump så kommer den behövas värma upp ditt radiatorvatten med el (jobbar inte med så höga temperaturer normalt, så skillnaden lär ju inte bli så stor. Speciellt med tanke på att behöva ha en VVS firma som sätter dit en separat pump, samt shunt samt ansluta det till din pump mm..

Pumpen är av märket supertherm tror jag? En lokalt tillverkad pump bestående av tank i rostfritt med kopparslinga i, en kompressor, och en tryckvakt(pressostat) sen är det 180m kopparrör med freongas i marken r22 eller isceon. Enkelt och fungerar topp!
Den bereder vatten till 55grader innan hetgasen bryter vilket betyder att den alltid som mest gett 55grader. VP har ingen elpatron heller.
Med tanke på uppvärmd yta kontra KWH tycker jag det är en bra pump.

Kollat mig för med ny pump men årsförbrukningssiffrorna skrämmer mig så den får leva så länge den går :)

Elementen i källaren är knappt påställda vi har endast 16grader på sommarn (självcirkulation) så där bryr jag mig inte om så mycket om ifall det är lite svalare.

Min fundering var just om det var fullt acceptabelt att gå vidare från 1 vkf till en annan vkf med bara 1 VS2 :)

Och nej den har inte utegivare

Varför frågar du inte LK direkt? Dom ritade upp samtliga mina slingor, beräknade flöden och specificerade vilka produkter från dom vi behövde. Var super trevliga. Helt gratis dessutom.

• Gilla
Niklas***J
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
Speciellt med tanke på att behöva ha en VVS firma som sätter dit en separat pump, samt shunt samt ansluta det till din pump mm.
Man behöver inte ha en VVSfirma till att montera/koppla in en gv-shunt etc.

En fundering jag inte kan släppa är att jag använt 25pex, invändigt mått är då 20mm. men i Klämringskopplingarna är hålen endast 15mm kommer denna begränsning motsvara ett kopparrör 15mm och kw mässigt därefter?

E Ericlundqvist skrev:
En fundering jag inte kan släppa är att jag använt 25pex, invändigt mått är då 20mm. men i Klämringskopplingarna är hålen endast 15mm kommer denna begränsning motsvara ett kopparrör 15mm och kw mässigt därefter?
Så kort sträcka som det är, så har det ingen betydelse, farten på flödet ökar bara i den delen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.