Hej! Vi gör just nu om badrummet. Det ligger bredvid ett rum som jag, inom några år, skulle vilja flytta köket till. Vi har haft några olika firmor här och de är alla överens om att det är lättast att redan nu förbereda genom att göra en genomföring från badrummet ut på andra sidan. Jag har sagt att jag inte vet hur köket kommer att vara planerat, så de kommer att sätta långa slangar för vattnet och typ rulla upp dem på väggen i det blivande köket när de är klara (det är en klädkammare idag och en vägg måste rivas innan det blir kök). I och med att jag inte vet var ho och diskmaskin kommer att vara exakt på väggen, så gör de genomföringen för avlopp och vatten nere vid golvet.

Min fråga till er är om jag behöver tänka på något mer vid genomföringen, så att jag inte målar in mig i ett hörn och måste ha en viss ordning på vitvaror m.m. Jag har hört att man inte kan ha diskmaskin där vatten och avlopp kommer ut. Stämmer det, och varför? Gäller det även kyl och frys och andra elvaror? Kan man komma runt det på något sätt, så att jag kan be dem göra på det sättet och därmed ge mig framtida handlingsutrymme? Tack på förhand!

Bästa svaret

BirgitS
När det gäller vitvaror och vatten/avlopp så kan det vara problematiskt om vitvaran går nära väggen för då finns det ingen plats för vatten/avloppsrör. I alla fall diskmaskiner är ju lite indragna närmast golvet men det ryms ju inget avloppsrör, 5 cm diameter, där normalt. Hur det är med kyl och frys vet jag inte.

Om det nu ska planeras kök så är det välll lägligt at tplanera det nu då så blir det enklast när det väl ska på plats. Så slipper du bekymra dig.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack för er input. Jag tänker att man kanske kan dra ut diskmaskinen och alla skåpen typ 10 cm från väggen, så får vattenrör och avlopp plats bakom (och så sätter man en 70-bänkskiva ovanpå), men det kanske inte heller går.

BirgitS
Ja, finns det plats i rummet så går det bra att göra så. Enligt den rörmokare vi hade hemma inför vår köksrenovering så behövs det 7 cm bakom skåpen, plats för röret och dess klamrar. Om det blir långt mellan avloppsanslutningen och vattenlåset kan man behöva gå upp till en större rördimension än standard än 50 mm, men jag kommer inte ihåg avståndet längre).

Man får sätta en regel på väggen där skåpen hänger, och kanske nedtill så att de hänger rakt. Vi får se hur hantverkarna löser det i vårt kök när det blir dags.

Försök få avloppet så lågt som möjligt, så det finns marginal att skapa fall om diskbänk/maskin kommer en bit bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.