spikplanka spikplanka skrev:
Kanske värt att vänta med full installation av värmesystem om något behöver renoveras innan?
Vi är full gång med en total renovering, så allt sker samtidigt!

spikplanka spikplanka skrev:
Kanske är en idé att kika på kylning i taket för varma sommrar när värmepumpen ändå är införskaffad?
Vi har i princip frusit inomhus när det varit som varmast, så tror inte vi kommer ha något större behov av kylning. Vi kommer ju ha en väggmodell som placeras under fönstret. Så den kommer kyla sämre, men det ansåg vi inte är ett problem.

Viktortee Viktortee skrev:
Vi flyttade precis till en bostadsrättsvilla där allt är väldigt eftersatt då det varit misär här bland tidigare ägare. Sålt genom god man. Det är direktverkande el där nuvarande radiatorer verkar ha krånglat (kan liksom inte fråga tidigare ägare), endast baserat på att dom är antika och att de har skaffat 2 fristående radiatorer istället.

Om en vecka kommer vi få en luftvärmepump installerad i köket under ett fönster där tanken är att den tar en gammal plats från en radiator då de tär det enda stället där den logiskt får plats.

Vi har även precis skaffat en värmepumpsberedare från indol (för att kunna få det statliga bidraget tillsammans med luftvärmepumpen).

Till min egentliga fråga: behöver jag ha elradiatorer under varje fönster som det ser ut nu och behöver jag se till att ha ordentligt med kräm i varje? Eller är det okej att installera svagare med tanke på luftvärmepumpen? Kan tillägga att det är nytt tak, nya fönster och nya dörrar väldigt nyligen och när det är som varmast ute så har vi ändå i stort sett frusit inomhus. Så det tycks vara väldigt välibsolerat.

Bifogar en bild på planlösningen med en röd prick för varje radiator som finns eller ska finnas i dagsläget (bortplockad i vissa utrymmen efter vattenskada) blå är luftvärmepump.
Det är alltid skönt med värme under fönster. Jag eldar mycket i vedkaminen och märkte att det blev kalldrag under fönstret även om det var 25 grader i rummet. Jag har ett styrsystem till elementen som jag byggt själv så jag kan styra lite som jag vill och såg därför till att jag skickar på några procent på elementen när det är kallt ute så att jag inte får för mycket kallras och ont i nacken när jag sitter i soffan och tittar på tv. Det kanske inte är alla som kan styra såhär men det är alltid bra att ha en värmekälla under fönster

• Gilla
jarlh
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Klart du har, men tar du bort elementen helt kan du få problem.
Då skulle jag skaffa braskamin.Plan b åtminstone någon kupévärmare.Har sett terassvärmare med både el och gasol.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.