Flyttade för 1v sedan in i vårt första hus där tidigare ägare satt in LVVP (Nibe F2040) + Innedel (VVM 225) och märkte direkt att tidigare dennes inställningar inte alls passade oss (främst mig) då vi önskar innetemp på 19-20 grader. Försökt googla och youtube:a mig febrilt till hur jag enklast skulle ställa in värmekurvan så att vi, åtminstone i dagens läge med -10 grader, INTE önskar att någon som helst värme produceras till radiatorerna men osäker på vad jag egentligen kom fram till.
Jag ställde först och främst in alla radiatorerna på max efter att ha fått larm om övertryck då jag initialt helt enkelt sänkte eller stängde radiatorerna helt, likt vi alltid gjort i lägenheter man inte önskar värme till osv, men lärde mig fort att det är suboptimalt med LVVP och liknande.
Sedan började jag helt enkelt sänka kurvan, och jag fick sänka den ursprungliga så mycket det gick för att få till det så att ingen radiator får någon värme alls, se bifogad bild. Jag anar att denna kurva inte kommer hålla när det blir kallare, så kan någon förklara för mig som om jag vore 2 år gammal hur sjutton jag enklast ställer in det hela? Jag har ju såklart ingen som helst aning om hur radhuset på 132kvm hanterar lägre gradantal än 10 då vi bor i Göteborg, men generellt känns kåken väldigt välisolerad sedan den totalrenoverades 2019!

Två andra frågor jag funderat lite på och vill bekräfta eller dementera om mina tankar är rimliga:
I detta läge när jag önskar ställa in LVVP så att ingen värme finns i radiatorerna eftersom det är varmt nog som det är - visst är det inga konstigheter att ha tex vårt sovrumsfönster öppet lite för att sänka tempen någon grad ytterligare? Eftersom ingen värme produceras till radiatorerna så "eldar vi väl inte för kråkorna"? Eller är det något jag tänker fel kring? Jag kan däremot förstå att det inte är lika smart med ett öppet fönster en hel natt vid minusgrader och man då faktiskt måste få lite värme från radiatorerna - då lär det bli värmeförlust som inte är lika kul?

Tyvärr satte tdigare ägare in elslingor som golvvärme i såväl isolerade förrådet, hallen samt i stora badrummet (varför de inte passade på att göra något av detta vattenburet är för mig helt oförståeligt, kostnadsfråga antar jag?). Elslingor för golvvärme är för mig djävulens påfunn då de är ganska dyra att driva - men min fundering är om det kan finnas något KRAV på att ha igång dessa av någon anledning? Jag borde kunna mäta om fukt skulle bli ett problem i det isolerade förrådet (som sitter ihop med ordinarie huskropp) tänker jag? Sen förstår jag att fukt i badrummet avdunstar snabbare om det är några grader varmare där inne vs. resten av huset, och det är ju överlag en trevlig bekvämlighetsfaktor, men det borde inte behöva vara ett krav på att dessa är igång rent funktionellt sålänge vi är okej med kalla golv/generell temp i de delarna av huset?
 
  • Närbild på värmepumpens digitala skärm som visar inställd värmekurva och temperaturer för inner- och utetemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag ser det är det två grejer som kan fixa det....
1: sätta inomhusgivare som drar ner framledningstempen då det är varmt inne.
2: göra en egen kurvlutning så man får en som passar .
Eller bägge två.
 
  • Gilla
Kimball
  • Laddar…
BirgitS
Första vintern med frånluftsvärmepump gjorde vi många manuella förändringar när det gäller kurvlutning och justering samtidigt som vi skrev ner en tabell med utetemperatur, de två kurvvärdena och innetemperatur. Utifrån det blev det en allt bättre injustering som fungerade hyfsat nästa vinter. Men under alla år fick vi göra manuella ändringar när det skulle bli flera dagar med mycket sol på våren för att det inte skulle bli alldeles för varmt inne.
 
  • Gilla
Kimball och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Som jag ser det är det två grejer som kan fixa det....
1: sätta inomhusgivare som drar ner framledningstempen då det är varmt inne.
2: göra en egen kurvlutning så man får en som passar .
Eller bägge två.
Jo, problemet är väl lite att jag av någon anledning inte lyckas få kläm på hur jag ska bära mig åt eller snarare hur jag ska tänka då jag ska ställa in egen kurva riktigt.
En inomhusgivare vore nog kanske smart givet att vardagsrum + kök samt båda sovrummren ligger i maximalt solläge och utedelen sitter tvärtom i 100% skugga hela dagen. Får kika på det.
 
C
Kimball Kimball skrev:
Försökt googla och youtube:a mig febrilt till hur jag enklast skulle ställa in värmekurvan så att vi, åtminstone i dagens läge med -10 grader, INTE önskar att någon som helst värme produceras till radiatorerna
Stopp och belägg... Var kommer -10 grader ifrån?
Så kallt har ni väl inte i Göteborg?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Stopp och belägg... Var kommer -10 grader ifrån?
Så kallt har ni väl inte i Göteborg?
En trasig utegivare kanske?
 
C cpalm skrev:
Stopp och belägg... Var kommer -10 grader ifrån?
Så kallt har ni väl inte i Göteborg?
Nej nej, men som du ser på bilden har jag behövt ställa in slutänden på kurvan till -10 "grader" då jag inte visste hur sjutton jag annars skulle göra för att få ner tempen då jag inte lyckas förstå hur jag annars skulle justera kurvan för att bli av med värmen. :)

D Dilato skrev:
En trasig utegivare kanske?
Nejdå, den visar ~13ish som vi har idag.
 
C
Kimball Kimball skrev:
Nej nej, men som du ser på bilden har jag behövt ställa in slutänden på kurvan till -10 "grader"
Aha, OK. Var tvungen att kolla i manualen, men -10 vid termometersymbolen är aktuell inställd parallelförskjutning och 5:an på högersidan aktuell inställd kurvlutning.

Anledningen till att kurvan planar ut på 20° åt vänster är att det finns en annan inställning min. framledningstemp (Meny 1.9.3) som uppenbarligen är inställd på 20°.

Som du skruvat in det just nu kommer denna minimitemperatur att gälla ner till ca. -10° utetemp, så det är heltokigt så klart.
Om det blir för varmt inne i nuläget är det alltså min. framledningstemp du måste börja med att skruva på.
Eller så är det nåt fel. Du får så klart inte 19-20° inne den här tiden på säsongen utan lite värmetillskott.
 
C cpalm skrev:
Aha, OK. Var tvungen att kolla i manualen, men -10 vid termometersymbolen är aktuell inställd parallelförskjutning och 5:an på högersidan aktuell inställd kurvlutning.

Anledningen till att kurvan planar ut på 20° åt vänster är att det finns en annan inställning min. framledningstemp (Meny 1.9.3) som uppenbarligen är inställd på 20°.

Som du skruvat in det just nu kommer denna minimitemperatur att gälla ner till ca. -10° utetemp, så det är heltokigt så klart.
Om det blir för varmt inne i nuläget är det alltså min. framledningstemp du måste börja med att skruva på.
Eller så är det nåt fel. Du får så klart inte 19-20° inne den här tiden på säsongen utan lite värmetillskott.
Ja framledningstemp hade tidigare ägare som sagt inställd till 20, och du menar att det är vettigare att jag testar att sänka den för att sedan öka kurvan igen om jag förstår dig rätt?
 
C
Kimball Kimball skrev:
Ja framledningstemp hade tidigare ägare som sagt inställd till 20, och du menar att det är vettigare att jag testar att sänka den för att sedan öka kurvan igen om jag förstår dig rätt?
Nja - framledningstemp är alltså temperaturen på vattnet som skickas ut till radiatorerna.
Det jag pratar om är min framledningstemp som du ställer in på Meny 1.9.3.
Det är den inställningen som gör att kurvan aldrig går under 20° i grafen.

Men... å andra sidan, radiatorerna kommer inte att kännas varma eller ens ljumna om framledningstempen är 20°. Notera också att 20° framledningstemp inte på något vis innebär att det blir 20° rumstemperatur, inte på långa vägar. Så om radiatorerna känns varma trots inställningarna på din bild så är det något fel. Om du däremot vill hindra pumpen från att överhuvudtaget starta kan det vara en poäng att skruva ner min framledningstemp lite grand.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men under alla år fick vi göra manuella ändringar när det skulle bli flera dagar med mycket sol på våren för att det inte skulle bli alldeles för varmt inne.
Det enda sättet att ha vattenburet att fungera OK med snabba förändringar av temperatur är väl att koppla en flerdagars väderleksrapport till systemet och ta hänsyn till framtiden? Det tar ju 24-48 timmar innan inställningen slår genom.
 
Du vill ha 19-20 grader, men vad har du nu då? (Utan att öppna fönster.)

Du kan avvakta med innegivare. Den kan man koppla in när resten är injusterat. Annars riskerar man att den maskerar andra inställningar och gör inställningen svårare.

Radhus skriver du, och välisolerad och totalrenoverad 2019 - mer info tack! Har du välisolerade ytterväggar men oisolerade väggar mot grannar på två sidor och dessa har 25 grader inomhus så kan vi avsluta fallet.

Har du loggat tilloppstemperatur? Om VP:n matar ut värme så kan du fortsätta fundera över inställningarna. Om inte så spelar det ingen roll hur mycket du justerar kurvor, då kommer värmen från något annat.
 
B Bigfoot skrev:
Du vill ha 19-20 grader, men vad har du nu då? (Utan att öppna fönster.)

Du kan avvakta med innegivare. Den kan man koppla in när resten är injusterat. Annars riskerar man att den maskerar andra inställningar och gör inställningen svårare.

Radhus skriver du, och välisolerad och totalrenoverad 2019 - mer info tack! Har du välisolerade ytterväggar men oisolerade väggar mot grannar på två sidor och dessa har 25 grader inomhus så kan vi avsluta fallet.

Har du loggat tilloppstemperatur? Om VP:n matar ut värme så kan du fortsätta fundera över inställningarna. Om inte så spelar det ingen roll hur mycket du justerar kurvor, då kommer värmen från något annat.
Nu efter att ha fått bort värmen på radiatorerna har vi runt just 20 grader i huset.
Låter också vettigt att invänta innegivare tills resten är justerat som det skall.

Ja såklart, gick lite snabbt här när posten skapades, sorry. Info:
Radhus på 132kvm som sagt, har egentligen ingen info om vad och hur det isolerats dock. Vet bara att de nämnde att de tilläggsisolerade innerväggarna vid renoveringen samt nya 3-glasfönster. Även vinden är tilläggsisolerad. Men i övrigt har jag ingen närmare koll på detaljerna. Jag vet ju inte helelr vilken inomhustemp grannarna har så det kan säkert påverka som du nämner "dessvärre", positivt när det är kallt, mindre bra när/om det ger oönskad värme men det är ju svårt att göra något åt.
Nä jag tycker det är lite utmanande att läsa av min VVM 225, fa då den inte har myuplink kopplat än, och jag verkar behöva lösa nätverkskabel till den rackaren för att få till det vilket står på agendan men inte gjort än.

C cpalm skrev:
Nja - framledningstemp är alltså temperaturen på vattnet som skickas ut till radiatorerna.
Det jag pratar om är min framledningstemp som du ställer in på Meny 1.9.3.
Det är den inställningen som gör att kurvan aldrig går under 20° i grafen.

Men... å andra sidan, radiatorerna kommer inte att kännas varma eller ens ljumna om framledningstempen är 20°. Notera också att 20° framledningstemp inte på något vis innebär att det blir 20° rumstemperatur, inte på långa vägar. Så om radiatorerna känns varma trots inställningarna på din bild så är det något fel. Om du däremot vill hindra pumpen från att överhuvudtaget starta kan det vara en poäng att skruva ner min framledningstemp lite grand.
Efter förändringarna jag gjorde, dvs att sänka kurvan -10 så känner jag inte längre någon värme i någon av radiatorerna, men det krävdes -8 eller -10 för att det skulle ske med temperaturerna som varit nu runt 10grader ish +-3. Det var lite märkligt dock, för medan jag sänkte kunde vissa av radiatorerna helt plötsligt bli varma och andra inte, trots att jag som sagt öppnat de maximalt, vet inte om de kan behöva luftas eller om något annat är orsaken till det, kändes lite väl slumpmässigt.
Då borde det för tillfället, tills det blir kallare, funka att som du säger sänka framledningstempen lite för att säkerställa att den inte jobbar alls.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.