Min dator är slö.
När jag kollar är 74 processer igång!
Måste så mycket vara igång för att datorn skall fungera? Kan man stänga av alla processerna. Eller vilka (program?) måste vara igång?
I så fall: varför är dom igång automatiskt så att säga!
Ett program (Nero 7 essentials) som var igång tog 50 % CPU kapacitet!

Nero Essentials är ju onödigt att ha igång om du inte ska bränna CD eller DVD just då. Det har säkert nån gång i tiden lagt till sig som att startas automatiskt när du startar datorn. Det är just såna saker som fullkomligt dödar prestandan på en dator. Nero, I-tunes, Skype, , skrivarprogram, virusskydd (bra att ha dock) och allt annat som autostartas.

Kan tipsa om att Windows snart släpper sin nya version (Windows 7), efterföljaren till Vista. Man har förbättrat en mängd saker som kommer att upplevas som att du har en snabbare dator. Jag kommer att lämna Vista så fort det går... har redan gjort det då jag gått tillbaka till XP. Det lär inte ta allt för lång tid innan vi har själv-klockande processorer heller, det blir ett lyft.

Hmm, snart? *S* Inte så snabbt som jag tolkar den releaseplanen som klipps in nedan från http://www.alltomxp.se

* Windows 7 Beta 1: Början av januari 2009
* Windows 7 Release Candidate: Tidigt april 2009, publik lansering som alla kan testa
* Windows 7 RTM (och till företagen): Någon gång under augusti, september eller oktober 2009 blir Windows 7 helt klart och görs då tillgängligt för företagskunder med avtal.
* Windows 7 till allmänheten (ex. förinstallerat på datorer, möjlighet att köpas i affären): Februari 2010.

Personligen är jag med nyfiken, det lär ju gå att köra den med i Virtualbox under Linux *S*

/Kent

Har man för lite ram-minne så blir datorn långsam! Jag satte i somras in mer minne och datorn blev märkbart snabbare (från 256 MB till 752 MB). Skulle jag sätta ytterligare minne är det däremot tveksamt om det skulle bli någon förbättring, eftersom processorn bara har en viss kapacitet.

Datorn känner själv av att det sitter ett nytt minne i. Om din dator inte känner av det själv, betyder det att du har fått fel typ av minne. Gå tillbaks till butiken och byt!

Du kan enkelt se i Aktivitetshanteraren om det är Ram-minnet eller processorn som är flaskhalsen när din dator jobbar. Är det processorn så är det inte någon mening med mera RAM.

Datorn kan vara långsam av andra anledningar också. Om man sköter datorn kontinuerligt behöver man aldrig formatera om och ominstallera annat än om man inte fått något fel på filsystemet eller något besvärligt virus.

En grundläggande sak är är att hårddisken inte får vara för full. Den behöver minst 1/4 av ytan ledig för att den ska kunna jobba. Annars blir den långsam och kan i värsta fall gå sönder. Det är också viktigt att defragmentera ofta.

Skaffa ett underhållsprogram. CCleaner är gratis. Med detta rensar du snabbt datorn från överflödiga filer, restposter i registret, m.m. Programmet har också en funktion som hjälper dig förhindra att vissa program sätts igång varje gång du startar upp datorn. Du kan i princip avaktivera alla poster utom de som hänger ihop med brandvägg och antivirusprogram.

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Att utöka RAM-minnet till 1-2 GByte är absolut det billigast och mest effektiva sättet att snabba upp en trött dator. Titta på lampan som indikerar diskaktivitet. Blinkar den kontinuerligt samtidigt som ingenting händer på skärmen så kommer mer RAM minne med stor sannolikhet att hjälpa. Speciellt om du endast har 512 MByte installerat.
Dax att uppgradera maskinen alltså..... Har 128MB internminne och en hårddisk som förtvivlat försöker hinna snurra dom rpm som behövs :D
Stänger bara av datorn genom att försätta den i viloläge........ en omstart tar i runda slängar 11 minuter.

AlltomXP:s tidplan ser ganska rimlig ut, möjligen att man försöker släppa den till julförsäljningen men det blir tuft för dem. Är ganska mycket som ska på plats runt om i form av tester av all kringutrustning, utbildning av support. sen ska det på burkar som ska ut till butikerna osv

128MB RAM? Jösses... kan man ha så lite?

tror jag hade mer RAM än 128 MB i min gamla K6-2 400... men men. Instämmer i debatten om att mer minne gör skillnad. men kompletterar diskussionen med lite andra saker som kan vara värda att veta. (vad vore jag för tekniker om jag inte delar med mig av erfarenheterna)

Ni nämner defragmentering. Observera att detta gäller windows. Kör du t.ex. ubuntu behöver du inte fundera på det.
En ominstallation GÖR skillnad. Av den anledningen ska du alltid ha koll på vilka skivor som medföljde din dator. Du ska även se till att ta dig den tiden det tar att bränna ut backupskivorna som datorn tjatar om precis efter att du köpt den (om du köpt en färdiginstallerad alltså).
Hårddiskar är billiga, har du en stationär dator kan det vara klokt att införskaffa en separat disk som du sparar bilder, media osv på. Inte nog med att du fördelar utrymmet lite så fördelar du även belastningen fysiskt på disken då det inte bara är en disk som jobbar, varvid du förhoppningsvis får en längre hållbarhet.
Frågan är aldrig OM en hårddisk går sönder, utan NÄR den gör det. För att göra en lång historia kort, vi har alla sett ett videoband bli gammalt och dåligt. där får du en störning i bilden. Påverkas magnetismen på en hårddisk kan det räcka med att en 1:a eller 0:a blir fel för att den filen ska bli obrukbar för en normal användare. Fortfarande fundersam på om du verkligen behöver bråga med backup?

Något jag vill att ni windowsanvändare testar är att trycka ctrl+shift+esc vilket tar dig till Aktivitetshanteraren. Välj fliken prestanda. Beroende på vilket system du har kan detta se lite olika ut, men de flesta har längst ner till höger en uppgift om hur mycket minne som är allokerat för tillfället. Bli inte lurad här, för det räknas även in vad man kallar din swap-/växlingsfil i den totala mängden, men om du märker att du vid "normal användning" allokerar minne i närheten av vad du har i RAM är det ett tecken på att du bör uppgradera. Då kan jag skriva under på att du kommer märka skillnad (såvida du inte ligger i närheten av andra begränsningar såsom 32-bits begränsingar, etc. men det tar vi nån annan gång)

För övrigt, många antivirusscanners kollar även efter fel i registret och rensar bort skräp där. Själv har jag kör onecare safety scanner på ett hundratal datorer än så länge och känner mig trygg med den...

Ni nämner defragmentering. Observera att detta gäller windows. Kör du t.ex. ubuntu behöver du inte fundera på det.
Det är ju en vanlig villfarelse att bara för att ext2/3 inte har ett defragmenterings verktyg så behövs det inte. Problemet är snarare en teknsik begräsning i detta Linux filsystem som kommer att åtgärdas med arvtagaren ext4. Visst det finns usermode verktyg typ. shake , men det är nog överkurs för dom flesta.

Roar skrev:
Det är ju en vanlig villfarelse att bara för att ext2/3 inte har ett defragmenterings verktyg så behövs det inte. Problemet är snarare en teknsik begräsning i detta Linux filsystem som kommer att åtgärdas med arvtagaren ext4. Visst det finns usermode verktyg typ. shake , men det är nog överkurs för dom flesta.
Visst är det så att allt går bara man vill. men tror vi lämnar det där. (Annars kommer moderator med OT-piskan)

Även om det är OT så jovisst blir filer defragmenterade i Linux och Unix med.
Däremot så är det inte alls säkert att det påverkar prestanda för de genomsnittliga användarna.

De som troligen märker av det är de som kör gigabytestora filer (filmredigering etc) och såvitt jag förstått det så är det just för sådana filer som Ext4 utgör förbättring.

Ett problem med windows är att det ofta är lite knepigt att ominstallera totalt med medföljande skivor. Det blir ibland enbart en reparation och det är inte alltid som det räcker för att få ursprunglig prestanda.

Inom parantes så upplever jag XP körande under VirtualBox och under Linux som betydligt trevligare än att köra XP som vanligt. Onekligen intressant teknik med virtuella maskiner.

/Kent

Jag fattar fortfarande inte: Jag har 73 processer igång enl. aktivitetshanteraren. Vilka måste vara igång? Vad riskerar jag om jag stoppar alla?
CPU användning 1%. Fysiskt minne 40%.
Min dator är slö-seg!

Canuto skrev:
Jag fattar fortfarande inte: Jag har 73 processer igång enl. aktivitetshanteraren. Vilka måste vara igång? Vad riskerar jag om jag stoppar alla?
Min dator är slö-seg!
Format c: ;)

Canuto skrev:
Min dator är slö-seg!
Många av dessa processer ingår i Windows. De går att stänga av, men då måste man veta vad man gör. Du går in på Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Tjänster. Vissa av de tjänster som startar automatiskt kan man ändra till att de startar manuellt (dvs när datorn behöver det).

Jag föreslår att du laddar hem gratisprogrammet CCleaner. Installerar det, använder det för att städa disken från onödiga filer. Sedan städa registret från onödiga restposter. Sedan gå in under Verktyg där du under fliken Uppstart har möjlighet att välja vilka program som ska gå igång när datorn startar. Det brukar vara någon grej som hänger ihop med Systemet. Den kan vara kvar. Dessutom brukar det vara några grejer som hänger ihop med ditt antivirusprogram och brandvägg. Dom ska du definitivt ha kvar.

Sedan brukar det finnas andra program, t.ex. printern, brännaren, kameraprogram, mediaspelare, Adobe, Quicktime, Google updater, Java, etc, etc. Allt detta kan du kryssa bort. (Dvs du tar inte bort programmet men du avaktiverar att det startar automatiskt varje gång du slår på datorn) Allt detta gör du med hjälp av programmet Ccleaner!

Har du gjort scanning av disken, och defragmentering? (Dvs Windows egna verktyg för diskunderhåll) Även ett fel i filsystemet kan göra datorn slö, sådana fel repareras om du scannar disken (inklusive diskens yta)

Förresten, vilken kapacitet har din dator? Hur mycket processorkraft? Hur mycket ram-minne. Vilket system har du? Brukar du ha många program igång samtidigt? All denna info kan hjälpa oss råda dig. (t.ex. är det meningslöst att formatera hårddisken om det är Ram-minnet som är flaskhalsen)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.