Precis som rubriken antyder...
Jag har bytt ut mina 2 gamla trötta 512: or till 2st 1gb men jag upplever inte att detta har snabbat på datornn nämnvärt.Behöver jag gå in och "tala om" för datorn att jag gjort denna ändring eller händer det helt enkelt inte mer när man byter ut internminnet???
Kan jag på något bra sätt kolla så att datorn verkligen har fattat min ändring?

Tack på förhand // Mixar´n

Högerklicka på "Den här datorn", välj egenskaper och sedan maskinvara eller nåt sånt, där ser du hur mycket minne den anser sig ha.

Mer minne gör inte datorn snabbare, du kan köra fler program samtidigt utan att den swappar mellan internminne och hårddisk. Byter du till snabbare minnen så kan det ske förbättringar.

Det som snabbar upp burken är att installera om operativet, inklusive en formattering av systemdisken. Jobbigt men värt besväret efteråt. Microsoft har gjort så att operativsystemet blir en ohanterlig heffaklump efter ett par år av användande.

Det som snabbar upp burken är att installera om operativet, inklusive en formattering av systemdisken. Jobbigt men värt besväret efteråt. Microsoft har gjort så att operativsystemet blir en ohanterlig heffaklump efter ett par år av användande.
Gör inte detta, helt meningslöst (såvida inte du har nått virus som ligger och stjäl tid av burken). Avinstallera istället alla program du inte behöver, töm papperskorgen och töm cachen i browsern.

Sen kör du en defragmentering av disken. Vad defragmenteringen gör är att lägga saker i "rätt ordning" så datorn kan läsa upp det snabbare från hårddisken.

Defragmenteringen har större chanser att optimera disken om du frigör så mycket plats som möjligt innan du startar den.

Om du har Windows Vista så sker defragmenteringen periodiskt per default.

Jag märkt en avsevärd skillnad när jag bytte mitt 128-kort mot 2st 512-kort. Skillnad som natt och dag.
Datorn ska känna av bytet själv.

/ Kai

Äldre operativsystem kan inte allokera 2Gb. Du bör minst ha (om du kör windows) XP 32-bitars eller Vista 32-bitars. Ska du peta i ännu mer minne, upp till 4, så ska du uppgradera operativet till 64-bitas.

Både XP och framför allt Vista är fullt med en massa onödigt lull-lull, som tar både processorkraft och minne. Se till att stänga av alla funktioner som du inte använder.

Tycker du har helt fel...
Ominstallationen kommer att ge en väsentligt snabbara dator (speciellt om det gått lång tid sen installationen och vederbörande installerat mycket program drivrutiner etc)
Att göra som du föreslår snabbar också upp maskinen, men vanligen mycket mindre. Detta beroende på bla. att man inte får bort allt genom att avinstallera ett program (registernycklar vissa dll och annat blir kvar och laddas fortfarande varje gång). Dessutom så finns inte något enkelt sätt att städa bort gamla drivrutiner och liknande.
Förutom detta så leder i praktiken en ominstallation till att man inte installerar alla program man hade innan - utan att man prövar vad man verkligen behöver och ofta byter till bättre versioner både vad gäller program, drivrutiner och patchar.

Naturligtvis finns det problem med en ominstallation: man kan missa att ta backup på sådant man vill ha kvar och vissa program kanske man inte längre har kvar installationsprommet till, men det är en annan story...

Roar skrev:
Gör inte detta, helt meningslöst (såvida inte du har nått virus som ligger och stjäl tid av burken). Avinstallera istället alla program du inte behöver, töm papperskorgen och töm cachen i browsern.

Sen kör du en defragmentering av disken. Vad defragmenteringen gör är att lägga saker i "rätt ordning" så datorn kan läsa upp det snabbare från hårddisken.

Defragmenteringen har större chanser att optimera disken om du frigör så mycket plats som möjligt innan du startar den.

Om du har Windows Vista så sker defragmenteringen periodiskt per default.

Instämmer. Har precis blåst tre av fyra burkar hemma och de är som nya. Helt otrolig skillnad. XP Home bootade på den laptop jag skriver på nu på 5 låånga minuter, nu är datorn redo efter 30 sekunder. Fråga mig inte vad det är i systemet som blir korrupt med tiden, men något är det.

Här är ytterligare en som håller med. Alla gamla hjälpfiler, registernycklar och fan och hans moster slöar ner datorn nåt enormt. Defragmentering i alla ära, men det brukar jag inte märka så stor skillnad av.

Tack så många för hjälpen!!!

Har gjort några ändringar och hoppas det ska bli bot & bättring :D
Har ni fler förslag så lämna gärna in dem :p
// Mixar´n

Consensus skrev:
Mer minne gör inte datorn snabbare, du kan köra fler program samtidigt utan att den swappar mellan internminne och hårddisk. Byter du till snabbare minnen så kan det ske förbättringar.
Det är ju en sanning med modifikation om man har Vista installerat med t.ex. 512 MB i minne så kommer man märka väsentlig skillnad i hastighet om han slänger in en 512 MB till utan att för den skull bytt hastighet på själva minnet.

När ni pratar om minne: Är det då RAM minne som avses??

Att utöka RAM-minnet till 1-2 GByte är absolut det billigast och mest effektiva sättet att snabba upp en trött dator. Titta på lampan som indikerar diskaktivitet. Blinkar den kontinuerligt samtidigt som ingenting händer på skärmen så kommer mer RAM minne med stor sannolikhet att hjälpa. Speciellt om du endast har 512 MByte installerat.

Kommentarer ovan med att man inte behöver installera om om man kör windows stämmer inte.
En ominstallation snabbar upp saker betydligt om man kör windows.
Mer minne är alltid att rekommendera (upp till 3GB på 32 bit), däremot beror prestandavinster på vilket os och vilka applikationer man kör.

Min stationära kör utmärkt med 512 MB samt Athlon och då jämför jag med min bärbara med 3GB och AthlonX2. Å andra sidan kör jag Linux så det är inte en riktigt rättvis jämförelse.

/Kent

Canuto skrev:
När ni pratar om minne: Är det då RAM minne som avses??
Ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.